2013-04-29, 23:29
Medlem
robomans avatar
Bakgrund
Spoilerfunktionen är guld värd, då den till exempel tillåter att avslöjande saker i fiktiva verk kan diskuteras i en tråd utan att andra användare störs av avslöjandet, så länge det sköts inom spoilertaggar. Dock finns ett problem som jag framför allt uppmärksammat i tråden Diskussioner om Game of Thrones, en tråd som handlar om tv-serien Game of Thrones.

I tråden förekommer minst 4 sorters spoilers, väsentligt skilda från varandra:
  1. Då ett nytt avsnitt precis släppts väljer hövliga användare att diskutera handlingen innanför spoilertaggar (några timmar efter i alla fall), eftersom det kommer in många och läser i tråden även om de inte hunnit se det nyutkomna avsnittet.
  2. Om en användare vill nämna något som händer i böckerna (som serien är baserad på) skriver denne inom spoilertaggar. Egentligen hör inte bok-spoilers hemma i serietråden, men i vissa sammanhang kommer de in naturligt verkar det som.
  3. Om en användare vill diskutera det man sett i trailers och previews ska detta skrivas inom spoilertaggar.
  4. Om en användare helt enkelt vill redovisa någon utrymmeskrävande lista eller citerar någon artikel, skrivs detta ofta inom spoilertaggar för att minska utrymmet.

Problem
Om inte användaren som skriver en spoiler uttryckligen berättar innan vilken typ av innehåll som finns innanför spoiler-taggarna, då finns det ingen nytta med dem. Vissa gör detta, men ganska ofta händer det att någon skriver ut en spoiler utan att berätta alls vad den handlar om.

Exempelvis hände det sig för sisådär 45 minuter sedan att en användare skrev ett inlägg där han lagt in en spoiler längst ner. Jag, som sett alla avsnitt och alla previews, ska enligt reglerna inte ha något att frukta av att läsa en spoiler. Men tji fick jag! En stor, avslöjande bokspoiler berättade alldeles för mycket i en enda mening. Helt utan förvarning!

Förslag - möjligheten att ge spoilers en rubrik
Precis som man skriver [quote=roboman], skulle man inte kunna göra så att det går att skriva [spoiler=det man spoilar] för att ge sin spoiler en rubrik?

Vid citat står det "citat:" om man inte angett vem man citerar, och "roboman skrev:" om man angett att man citerar roboman.
På samma sätt skulle det kunna fortsätta stå "spoiler:" om man inte angett vad man spoilar, och "spoiler sista boken:" om man angett att man spoilar sista boken.

Tankar om detta förslag?
Citera
2013-04-30, 08:11
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Problem
Om inte användaren som skriver en spoiler uttryckligen berättar innan vilken typ av innehåll som finns innanför spoiler-taggarna, då finns det ingen nytta med dem. Vissa gör detta, men ganska ofta händer det att någon skriver ut en spoiler utan att berätta alls vad den handlar om.

Vad får dig att tro att dessa personer skulle börja skriva vad som finns i spoilern?
Senast redigerad av epost72 2013-04-30 kl. 08:16.
Citera
2013-04-30, 08:22
Medlem
boppaloozs avatar
Man kan ju börja med att fixa till så att innehållet i spoilern inte skrivs ut i sökresultat och liknande.
Annars tror jag att det räcker att författaren skriver en rad innan spoilern som talar om vad det är som döljs.
Citera
2013-04-30, 11:28
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hik4t
Nej.
Kom igen, bättre kan du. Det där ger ingenting. Motivera!

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Vad får dig att tro att dessa personer skulle börja skriva vad som finns i spoilern?
I nuläget låter vissa bli att skriva vad som finns i spoilern eftersom det inte finns någon regel eller ens "netikett" att man ska göra så. Andra inser att det behöver skrivas ut ibland.

Jag tror att en funktion där man har möjlighet att lägga in en beskrivning av vad man spoilar skulle bidra till att fler gör det, helt enkelt. Många skriver till =användarnamn när de skriver citat, även om de ordnar med citaten manuellt. Jag ser inte varför man skulle vara ovillig att göra detsamma för spoilers.

Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Man kan ju börja med att fixa till så att innehållet i spoilern inte skrivs ut i sökresultat och liknande.
Annars tror jag att det räcker att författaren skriver en rad innan spoilern som talar om vad det är som döljs.
Ja jag håller med dig om båda. Det räcker absolut med att författaren skriver en rad innan, det får ju precis samma resultat. Om man bara gör det!

Jag tror helt enkelt att den funktion jag förespråkar skulle underlätta och uppmana skribenterna till att skriva in vad de spoilar om.

Alternativet är att man gör standard av att skriva in en rad innan som förklarar vad man spoilar, hur nu det ska gå till. Just nu finns det som jag ser det inget regelmässigt stöd för att man ska skriva vad spoilern handlar om, bara att spoilers ska användas vid postande av känslig information.

Citat:
Ursprungligen postat av Reglerna
0.07. Spoilerfunktionen
Vid postande av information som kan vara känslig för andra användare, såsom hur serier eller filmer slutar, ska spoilerfunktionen användas.
Citera
2013-04-30, 13:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz

Vilket jag tycker är ganska vanligt, i alla fall i GoT-tråden. Jag tycker hela tiden att jag läser "obs: bokspoiler" och liknande. Tycker inte heller att man behöver göra detta till en regel utan man bör helt enkelt ha lite eget omdöme. Det är trots allt ett forum för myndiga personer.
Citera
2013-04-30, 19:09
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vilket jag tycker är ganska vanligt, i alla fall i GoT-tråden. Jag tycker hela tiden att jag läser "obs: bokspoiler" och liknande. Tycker inte heller att man behöver göra detta till en regel utan man bör helt enkelt ha lite eget omdöme. Det är trots allt ett forum för myndiga personer.
Men vadå eget omdöme? Om vi ska använda GoT-tråden som exempel finns där ett par avslöjande saker som ska skrivas innanför spoilertaggar, nämligen innehåll från nyss sända avsnitt och innehåll från previews. Böckerna ska över huvud taget inte diskuteras där.
Jag förstår att det ändå inte helt går att skilja de två, då man såklart i diskussionen om en viss scen även bör kunna fråga "hur målas den här scenen med Jaime upp i böckerna?" och få svar i tråden. Men om det helt utan förvarning finns en maffig bokspoiler intryckt i en text som i övrigt handlar om tv-serien, ja då är det väl ändå inget fel på mitt omdöme som klickat upp spoilern?

Eller syftar du på omdömet hos den som postar? Ja det är klart att denna ska ha ansvar för vad han skriver, men det tar ju inte bort problemen med 1) att vissa skriver ut spoilers som andra inte kan bedöma sin möjlighet att öppna, och 2) att det inte finns något regelmässigt krav på att -förklara i inlägget vad spoilern innehåller.

-----

Jag har i alla fall tänkt om det till två möjliga förslag nu.

Förslag 1 - möjlighet att ge spoilers rubriker.
Se trådstarten.

Förslag 2 - tillägg till regel 0.07.
Lägg i förklaringen av regel 0.07 till en mening i stil med denna: "Av inlägget ska framgå spoilerns karaktär, för att övriga användare ska kunna bedöma sin benägenhet att läsa spoilern".
Citera
2013-04-30, 20:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Men vadå eget omdöme? Om vi ska använda GoT-tråden som exempel finns där ett par avslöjande saker som ska skrivas innanför spoilertaggar, nämligen innehåll från nyss sända avsnitt och innehåll från previews. Böckerna ska över huvud taget inte diskuteras där.
Jag förstår att det ändå inte helt går att skilja de två, då man såklart i diskussionen om en viss scen även bör kunna fråga "hur målas den här scenen med Jaime upp i böckerna?" och få svar i tråden. Men om det helt utan förvarning finns en maffig bokspoiler intryckt i en text som i övrigt handlar om tv-serien, ja då är det väl ändå inget fel på mitt omdöme som klickat upp spoilern?

Eller syftar du på omdömet hos den som postar? Ja det är klart att denna ska ha ansvar för vad han skriver, men det tar ju inte bort problemen med 1) att vissa skriver ut spoilers som andra inte kan bedöma sin möjlighet att öppna, och 2) att det inte finns något regelmässigt krav på att -förklara i inlägget vad spoilern innehåller.

-----

Jag har i alla fall tänkt om det till två möjliga förslag nu.

Förslag 1 - möjlighet att ge spoilers rubriker.
Se trådstarten.

Förslag 2 - tillägg till regel 0.07.
Lägg i förklaringen av regel 0.07 till en mening i stil med denna: "Av inlägget ska framgå spoilerns karaktär, för att övriga användare ska kunna bedöma sin benägenhet att läsa spoilern".

Både hos läsaren och postar en så klart. Som läsare får man ju väga viljan att klicka på en okända spoilern mot motviljan att bli spoilad. Jag tycker som sagt inte att det ska behövas en regel för det här. Det säger ju sig lite självt att en spoiler spoilar nånting.
Citera
2013-04-30, 20:50
Medlem
robomans avatar
Citat:
Både hos läsaren och postar en så klart. Som läsare får man ju väga viljan att klicka på en okända spoilern mot motviljan att bli spoilad. Jag tycker som sagt inte att det ska behövas en regel för det här. Det säger ju sig lite självt att en spoiler spoilar nånting.
Tycker du att det var omdömeslöst av mig att läsa en spoiler i tråden om tv-serien, och mötas av känslig information om vad som händer i böckerna? I så fall får vi helt enkelt "agree to disagree".

Då kan vi invänta att få höra åsikten från några fler användare, om det finns någon som tycker något.
Senast redigerad av roboman 2013-04-30 kl. 20:54.
Citera
2013-04-30, 21:26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Tycker du att det var omdömeslöst av mig att läsa en spoiler i tråden om tv-serien, och mötas av känslig information om vad som händer i böckerna? I så fall får vi helt enkelt "agree to disagree".

Då kan vi invänta att få höra åsikten från några fler användare, om det finns någon som tycker något.
Det är en fucking spoiler, vad hade du väntat dig?

Jag uttalar mig som användare, jag har inte undertecknat ett enda inlägg med ordet moderator eller någon variant av detta.
Citera
2013-04-30, 21:49
Medlem
robomans avatar
Citat:
Det är en fucking spoiler, vad hade du väntat dig?
Som jag skrivit tidigare, inlägg som handlar om nyligen utkomna avsnitt samt inlägg som handlar om previews skrivs med spoilertaggar. Sådan är netiketten, med visst stöd av moderatorsmeddelandet -inför varje inlägg i tråden. Böckerna ska inte behandlas i tråden alls, men i de fall där det ändå händer förstår användarna att använda spoiler-taggar.

I det inlägg jag främst har i åtanke inledde användaren med att skriva att han inte läst böckerna. Därefter berättar han vad han tycker om några karaktärer i tv-serien. Avslutningsvis har han en spoiler. Rimligen behandlar hans spoiler något från serien, det finns INGET som tyder på något annat. Men det är en spoiler om vilka karaktärer som snart ska komma att dö enligt kronologin i böckerna. Böckerna som användaren alltså uttryckligen inte läst.

Hur kan det vara fel på mitt omdöme som tittar i den spoilern? Jag ligger ju för bövelen i fronten av serien, har sett alla avsnitt och previews. Kvalificerar mig därmed till att kunna läsa alla spoilers som inte handlar om böckerna, utan att få något avslöjat. Användaren meddelar att han inte läst böckerna. Rimligen kommer då inte hans spoiler handla om saker som kommer hända i böckerna. Men ändå är det jag, pengabrorsan, smokypok och audio (som alla skrev arga svar på inlägget) som har gjort fel enligt dig, inte användaren som inte varnade för vad spoilern innehöll?

Oavsett vilket är ju inlägget ett tydligt tecken på att man inte kan veta vad som finns i en spoiler, vilket stärker mitt case om att man behöver underlätta berättandet av detta. Antingen genom en morot, att det är skitenkelt att enkelt skriva in ett par ord i spoilertaggen, eller genom en piska, att det är regelkrav att man redogör för spoilerns karaktär.

Citat:
Jag uttalar mig som användare, jag har inte undertecknat ett enda inlägg med ordet moderator eller någon variant av detta.
Va? Vad har det med någonting att göra? Jag har aldrig påstått något annat.
Citera
2013-04-30, 23:43
Medlem
storbondens avatar
Citat:
Det är en fucking spoiler, vad hade du väntat dig? ...

Vad tror du själv, eller? Han läser om tv-serien och förväntar sig tv-seriespoilers, inte bokspoilers. Det är ju ungefär lika relevant att spoila en film, som inte har något att göra i en tråd om en bok, i en boktråd, t.ex. Spoila Lost i någon matbokstråd eller något sådant.

Jag har slutat läsa i GoT-tråden eftersom idioter hela tiden inte kan hålla sig från att diskutera böckerna i någon form. Det är tydligen förbannat svårt att inte ta upp saker som har med böckerna att göra i en tråd som rör just böckerna. Att rapportera skiten blir tröttsamt i längden...

Det TS tar upp är inget ovanligt problem. Det är ju vanligt OT, och hör ju inte hemma i den tråden. Synd att du fick något spoilat.
Senast redigerad av storbonden 2013-04-30 kl. 23:50.
Citera
2013-05-01, 13:44
Medlem
Zoms avatar
Jag ser inte direkt hur en sån beskrivningsfunktion skulle lösa problemet. De som är klyftiga i dagsläget att förstå att man ibland måste ge en vag beskrivning vad spoilern handlar om för att spoilertaggarna ska vara användbara skriver antagligen i dagsläget redan ut det. De som inte förstår det i dagsläget lär inte använda funktionen ändå.

Alternativet är att man måste ge en beskrivning för vad man spoilar när man använder funktionen, men risken där är väl att folk börjar skriva in strunt (eller ännu värre, själva spoilern i sig). Ett annat alternativ är väl att man utökar regel 0.07 till att beskriva hur man ska använda spoilertaggarna (något som jag tror skulle vara klumpigt ändå).

Spoilers kommer nog alltid vara minerad mark på flashback, alternativet blir att vi blir jättepetiga i vilka sorters spoilers som får förekomma eller hur de måste vara strukturerade, och det tror jag inte är någon bra lösning för forumet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in