Rätt oläsligt nu, typ 90% av kommentarerna efter nattens avsnitt är spekulationer (vilket ska omges av spoiler), ingen vill diskutera handlingen i själva avsnittet som sändes (kräver inte spoiler)... jävla muppar.
Hur blir det mindre vagt av att skriva "använd spoilerflikar vid spekulationer, annars inte"? Här har vi preciserat oss när spoilerfunktionen skall användas och det är väldigt konkreta punkter som "när någon viktig dör/återuppstår", "när avsnittet än ej sänts i USA", "vid cliffhangers, hur ett avsnitt, en säsong eller en serie avslutas". För mig är det väldigt klart och tydligt när spoilerfunktionen skall användas, dock diskuterar vi löpande hur vi kan förbättra och underlätta för diskussionen i trådarna. Till exempel har vi tagit bort att spekulationer om hur det slutar måste spoilerbeläggas samt funderar på att ta bort krav på spoiler vid spekulation om vad som kan komma att hända i nästa avsnitt.
Att en moderator skall ha skrivit att "spoilerflikar" inte behövs användas finner jag föga troligt. Däremot har jag och Strychno diskuterat den felaktiga användningen av spoilerfunktionen som pågått ett längre tag. En del av det kanske kommer från vår övernitiskhet med spoilerfunktionen, men samtidigt är Game of Thrones en problemtråd där just användare som spoilar handlingen för andra är ett ständigt gissel. Därför har vi även varit hårda med tillämpningen av spoilerfunktionen. Dock verkar det ha gått över till att användare omsluter hela inlägg med spoilertaggar vilket aldrig har varit vår mening. Jag har i två inlägg förtydligat tanken med spoilerfunktionen och hur den skall användas som, dock har jag inte sagt att spoilertaggar skall sluta användas. Det är som sagt en stor skillnad på att ett ord, ett par meningar eller ett stycke i spoilertaggar än ett helt inlägg, speciellt om inlägget i sig inte är spoilande. I mitt inlägg gav jag även exempel på korrekt och icke-korrekt användning av spoilertaggarna. Möjligen var jag otydlig i min kommunikation, men personligen tänkte jag att det inte skulle gå att misstolka inläggets innebörd som "ni behöver inte längre använda spoilertaggar".
Om spoilerfunktionen är ett sådant problem så kan jag rekommendera att fortsätta diskussionen i (FB) Diskussioner om Game of Thrones - utan spoilertaggar. Den tråden kom till efter några användares önskemål om att lätta på kravet om spoilerfunktionen.
/Moll-E
Moderator i Tv-serier och tv-program
Men det behöver förenklas. Får jag skriva om ett sänt avsnitt utan spoilertaggar? Även om det avsnittet innehöll flertal dödsfall och viktiga händelser? Samtidigt säger modmeddelandet att man ska använda spoilers när någon dör medan du säger att om ett avsnitt sänts så behöver man inte.
Och vem är "viktig"? Det är en vag beskrivning då folk gillar olika karaktärer och värderar dom annorlunda.
Jag upplever att det är krångligare än någonsin om vad som ska spoilerflikas och inte.
Senast redigerad av Luparion 2016-04-26 kl. 19:25.
Sen ser jag även ingen mening med varför spoilers ska tillämpas i jämförelsetråden då den huserar oss bokläsare som ser tv-serien och har koll på allting. Det står redan att spoilers förekommer i titeln så borde inte det vara tillräckligt?
Men det behöver förenklas. Får jag skriva om ett sänt avsnitt utan spoilertaggar? Även om det avsnittet innehöll flertal dödsfall och viktiga händelser? Samtidigt säger modmeddelandet att man ska använda spoilers när någon dör medan du säger att om ett avsnitt sänts så behöver man inte.
Och vem är "viktig"? Det är en vag beskrivning då folk gillar olika karaktärer och värderar dom annorlunda.
Jag upplever att det är krångligare än någonsin om vad som ska spoilerflikas och inte.
Vad är det egentligen som skall förenklas? I modsmeddelandet och i mitt förtydligande framgår det i vilka situationer spoilerfunktionen skall användas. Då bör användaren även rimligen komma till slutsatsen att om ett inlägg inte innehåller de situationer som kräver att spoilerfunktionen skall användas att inlägget inte behöver omges med spoilertaggar.
För att svara på dina frågor:
1. Ja
2. Ja, men du skall omge de meningar eller de stycken som diskuterar dödsfallet eller de viktiga händelserna med spoilertaggar.
Antingen har du misstolkat det jag skrivit eller så ljuger du rakt upp och ner för i de fyra inlägg jag gjort i ämnet "hur skall spoiler användas" har jag inte skrivit att det på något sätt skulle vara okej att inte använda spoilertaggar bara för att ett avsnitt är sänt. Jag har vid två tillfällen förtydliga moderatorsmeddelandet som är gjorts och givit exempel på när spoiler skall och ej skall användas.(*)
Vad är ditt förslag istället för "viktig karaktär"? Huvudkaraktär går inte för vilka som är huvudkaraktärer är lika mycket en värderingsfråga som "viktig". Kanske vi moderatorer skall sätta ihop en lista med namn på karaktärer vars eventuella död eller liknande ej för diskuteras öppet? Om det krävs den typen av handhållning i tråden det vill säga.
Och än igen; har du ett sådant problem med hur spoilers hanteras i tråden och vill skriva spoilerfritt så är du varmt välkommen att delta i diskussionerna i (FB) Diskussioner om Game of Thrones - utan spoilertaggar. Där går att diskutera så väl sända som kommande avsnitt och trailers utan spoilertaggar.
Förutsatt att jag inte blivit ordblind av att ha läst min egna text så mycket att jag missar det uppenbara
/Moll-E
Moderator i Tv-serier och tv-program
Senast redigerad av Moll-E 2016-04-26 kl. 20:17.
Sen ser jag även ingen mening med varför spoilers ska tillämpas i jämförelsetråden då den huserar oss bokläsare som ser tv-serien och har koll på allting. Det står redan att spoilers förekommer i titeln så borde inte det vara tillräckligt?
Det är troligen få, om någon, bokläsare som har koll på vad som kommer ske efter A Dance with Dragons. De handlingar i tv-serien som tas upp här är delvis nya även för bokläsare och riskerar så klart att förstöra upplevelsen för dem. Sen handlar det om att nytillkomna läsare skall kunna läsa ikapp utan att för den dels skull råka förstöra handlingen för sig. Att lätta på restriktionerna för jämförelsetråden har tidigare diskuteras av oss moderatorer i Tv-serier och tv-program och vi såg det inte som nödvändigt.
Är det förbjudet att nämna karaktärer som dött i de tidigare säsongerna utan att ta i spoilertagg?
Till exempel Red Wedding-incidenten, ska det tas inom spoilertagg trots att det gått tre år sen avsnittet sändes?
Vart går datumgränsen för dödsfall/viktiga händelser man kan nämna utan spoiler och sånt som man måste ta i spoiler?
Oberyn Martell vs The Mountain, ska det tas inom spoiler också trots att det var i fjärde säsongen som den fighten inträffades?
Ned Starks öde
Är det förbjudet att nämna karaktärer som dött i de tidigare säsongerna utan att ta i spoilertagg?
Till exempel Red Wedding-incidenten, ska det tas inom spoilertagg trots att det gått tre år sen avsnittet sändes?
Vart går datumgränsen för dödsfall/viktiga händelser man kan nämna utan spoiler och sånt som man måste ta i spoiler?
Oberyn Martell vs The Mountain, ska det tas inom spoiler också trots att det var i fjärde säsongen som den fighten inträffades?
Ned Starks öde
Läs moderatorsmeddelandet i tråden, där står allt du frågar om.
Okej, så med utgång från denna punkt:
Citat:
När en karaktär som är att anses som viktig för seriens historia lämnar eller återkommer genom att bli dödad eller på annat sätt definitivt försvinner ur handlingen.
så tolkar jag det som att karaktärer som gått bort så tidigt som i första säsongen måste tas inom spoiler numera, även om det vi pratar om är något som är över 5 år gammalt?
Senast redigerad av chessjamt 2016-05-10 kl. 14:10.
Jag förstår inte varför någon tråd ska ha spoilers. Om man inte sett det senaste avsnittet så är man väl inte så korkad att man går in och läser en tråd om Game of Thrones? Håller Flashback på att bli ett safe space?
så tolkar jag det som att karaktärer som gått bort så tidigt som i första säsongen måste tas inom spoiler numera, även om det vi pratar om är något som är över 5 år gammalt?
Ja, har någon dött eller återuppstått så skall detta vara inom spoiler oavsett när karaktären dog eller återuppstod.
Med tanke på den senaste diskussionen om huruvida dom senaste säsongerna blivit sämre eller inte i GOT-tråden (med spoilertaggar) så märker jag att debattklimatet sjunkit som en sten.
Även om tråden ligger bland tv-kommentatorerna så bör det vara någon form av krav på faktiska motargument istället för att folk ska komma med fattiga inlägg som endast består av personangrepp bara för att dom inte håller med.
Det skapar en väldigt dålig ton i tråden och bildar någon slags idé om att det inte är okej att säga emot majoritetens åsikter i tråden.
Jag erkänner att jag kunde förklara mig bättre men mina inlägg har ofta varit rena svar på dom löjliga påhopp man får utstå för att man inte faller in i jargongen om att allt med serien är perfekt, då blir det lätt att man blir arg och har en onödig ton.
Ned Starks öde
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Ja, har någon dött eller återuppstått så skall detta vara inom spoiler oavsett när karaktären dog eller återuppstod.
Precis som Strychno har skrivit har vi tänkt oss med spoilerfunktionen. Oavsett i vilken säsong dödsfallet, återuppståndelsen eller andra viktiga händelser sker så skall de omgärdas med spoilertaggar och en "spoilerbeskrivning" skall skrivas.
Citat:
Ursprungligen postat av Luparion
Med tanke på den senaste diskussionen om huruvida dom senaste säsongerna blivit sämre eller inte i GOT-tråden (med spoilertaggar) så märker jag att debattklimatet sjunkit som en sten.
Även om tråden ligger bland tv-kommentatorerna så bör det vara någon form av krav på faktiska motargument istället för att folk ska komma med fattiga inlägg som endast består av personangrepp bara för att dom inte håller med.
Det skapar en väldigt dålig ton i tråden och bildar någon slags idé om att det inte är okej att säga emot majoritetens åsikter i tråden.
Jag erkänner att jag kunde förklara mig bättre men mina inlägg har ofta varit rena svar på dom löjliga påhopp man får utstå för att man inte faller in i jargongen om att allt med serien är perfekt, då blir det lätt att man blir arg och har en onödig ton.
Tanken med tv-kommentatorerna är att vi fraktar dit trådar som dras med mycket "off-topic"-diskussion. Det ger inte användarna ett frikort till att tramsa, skriva off-topic, chatta osv.
När det kommer till faktiska motargument osv så agerar jag inte smakpolis utan raderar sådant som jag bedömer strida mot regelverket. Att någon inte har korrekta motargument eller liknande lägger jag mig inte i. Blir de däremot en massa tjafs i tråden så raderar jag det med hänvisning att sådant tas i PM.