2013-06-13, 13:40
Medlem
MetallicMonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Det här var ju en riktigt intressant tråd!

Min bekantskapskrets är mycket vid: Det finns många olika individer från många olika "klasser", om nu folk föredrar det marxistiska skrivsättet, därav vågar jag påstå att jag har en inblick, både hos frälse och ofrälse; något jag är mycket glad över.

Låt oss nu kategorisera människor, och vi börjar med en av mina allra bästa vänner, nämligen en greve. Denne unge greve har jag kännt sedan barnsben; vi är uppväxta i samma miljöer och våra familjer umgicks mycket p.g.a. jordbruksaffärer och dylikt.

För att gå in på vad folk kallar "överklassbeteende", skulle jag endast kalla god uppfostran. Min vän är alltid mycket punktlig, hälsar på allt och alla, försöker hålla en god fasad även när han är upprörd; ett slags skyddsbeteende. Vidare har vi gott bordskick, något som uppkomlingar tydligen inte lärt sig; man kan säga att han uppfostrats i släktens spår, för att upprätthålla goda anor och för att i alla situationer kunna vara en gentleman. Hans förnamn, som tydligen diskuterats i tråden, är ett ganska vanligt, hederligt svenskt namn, något som gått i hans släkt, då både hans farfar och farfars far hetat det namnet.

För att skilja på honom, har vi en så kallad "nyrik" människa. Hans beteende är inte oklanderligt, men däremot försöker han, vilken han ska få beröm för! Då denna människa inte är lika genuin som greven, är han villig att lära, och han har studerat grevens beteende, artighet och försöker bli likadan, något som jag ser som positivt, då världen blir en mycket trevligare plats med artiga människor.

Nu får jag hoppas att ni som läser den här tråden också läser mitt inlägg, så ni också får mitt perspektiv på saken! Ha en trevlig dag!
Jag är uppväxt i ett lägre medelklasshem och har fått lära mig allt det där. Jag ser det inte som något exceptionellt sätt att föra sig på utan snarare som vanligt folkligt hyfs. Vad har all den där goda uppfostran med att vara överklass att göra?
Citera
2013-06-14, 17:40
Medlem
Basfrostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetallicMonk
Jag är uppväxt i ett lägre medelklasshem och har fått lära mig allt det där. Jag ser det inte som något exceptionellt sätt att föra sig på utan snarare som vanligt folkligt hyfs. Vad har all den där goda uppfostran med att vara överklass att göra?
Det gäller att kunna föra sig i alla miljöer, därför är uppfostran av yttersta vikt, då man ska kunna tala med både backstugesittaren likaså patronen på godset. Artighet och hyfs är väl exceptionellt nu för tiden, med alla dessa oförskämda och egocentriska snorungar, därför så ligger uppfostran högt på prioritetslistan hos modern överklass, då gammal överklass samt adel redan är artiga och trevliga automatiskt. Det är bara så.
Citera
2013-07-30, 16:43
Medlem
Kingbotos avatar
Överklass Koder

Hej!

Vad har överklassen för särskilda regler och vett och etikett? Vad gör dem, hur blir man en av dem? All information helt enkelt hur man lever som dem eller med dem? Anledningen är att jag tillhör höginkomst gruppen som bor i en mindre stad men vill utveckla mitt sociala nätverk och göra en klassresa. Vad jag vet så är det sociala och kulturella kapitalet viktigt?

Det jag fått reda på hittills är
* Skryt inte
* Kör Volvo
* Klä dig ordentligt men inte för snorkigt
* Bo Djursholm,Östermalm, Danderyd
*Stockholm är det som gäller
* Var synnerligen trevlig

Boktips uppskattas också, jag har läst popovas bok om överklassen samt fredrik och charlotte boken om överklass.

// King
Citera
2013-07-30, 16:45
Medlem
csbillys avatar
Elle va dig själv/fixa en egen stil.
Citera
2013-07-30, 16:46
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingboto
Hej!

Vad har överklassen för särskilda regler och vett och etikett? Vad gör dem, hur blir man en av dem? All information helt enkelt hur man lever som dem eller med dem? Anledningen är att jag tillhör höginkomst gruppen som bor i en mindre stad men vill utveckla mitt sociala nätverk och göra en klassresa. Vad jag vet så är det sociala och kulturella kapitalet viktigt?

Det jag fått reda på hittills är
* Skryt inte
* Kör Volvo
* Klä dig ordentligt men inte för snorkigt
* Bo Djursholm,Östermalm, Danderyd
*Stockholm är det som gäller
* Var synnerligen trevlig

Boktips uppskattas också, jag har läst popovas bok om överklassen samt fredrik och charlotte boken om överklass.

// King

Vad kom det fetmarkerade ifrån?
Visst en ny Volvo kostar en del men det är fortfarande en Svensson medelklass bil.
Citera
2013-07-30, 16:50
Medlem
Lär dig när man skall använda formerna de och dem. Leta upp en tråd om grammatik och språkvård på Flashback. Där finns mycket bra information.
Citera
2013-07-30, 16:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Visst en ny Volvo kostar en del men det är fortfarande en Svensson medelklass bil.

Överklass handlar verkligen inte om att ha det dyraste. Volvo är en vanlig bil bland överklassen.
Citera
2013-07-30, 16:59
Medlem
Kingbotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Det är en premium bil som audi men inte för luxuös. Överklassen har ingen dålig bil, men har ingen anledning att lägga upp 500 000 på en Mercedes eller Lexus då det känns tjåsigt. Man skall inte hävda sig, de må vara att många medelklass kör Volvo men det betyder ju inte att överklassen inte kan köra Volvo för den delen.
Citera
2013-07-30, 17:07
Medlem
Vad menar du med "Kör Volvo"? Överklassen kör knappast Volvo. Visst, de kanske kör de allra nyaste, men jag har mig veterligen aldrig sett en överklassare glida runt med en Volvo V70, som snarare är en typisk Svensson-markering. Finns det inte trådar om överklassen redan?

För övrigt rekommenderas du att se Överklassnytt.
Citera
2013-07-30, 17:09
Medlem
Gefos avatar
Citat:
Överklass Koder
Undvik särskrivning. Men om du av någon anledning absolut måste särskriva så inled för guds skull inte del två med stor bokstav!
Citera
2013-07-30, 17:27
Medlem
ebqts avatar
Överklass är ju minst sagt rolig att definiera. Det syns definitivt inte bara genom att titta på inkomst, man kan heller inte titta på det materiella då många vanliga Svensson kan ha det lika gott ställt rent materiellt. Det sitter i uppväxten, släkten och mycket mer.

Det sitter i hur du för dig ute bland människor, hur din släkt ser ut och vad du sysslar med på fritiden respektive arbetet. En gemensam faktor är nog att de som verkligen är överklass aldrig själva ser sig som överklass utan det är fullständigt normalt för dem hur de lever och för sig. Det brukar väl sägas att man inte blir överklass utan att man föds in i det.

Min generella uppfattning:
- Diskutera aldrig politik öppet.
- Tala aldrig om hur dyrt/billigt något är, eller hur mycket du tjänar, eller pengar ö.h.t. för den delen.
- Ha en väl ansedd hobby. (Båtar, segling, jakt eller någon sport)
- Efternamnet säger en hel del, men visst kan man vara överklass med ett -sonnamn.
- Bo fint, men överdriv inte.
- Ha en väl ansedd utbildning.
- Ha ett väl ansett yrke.
- Bete dig artigt och se till så att du kan de sociala koder som förväntas av dig.
Citera
2013-07-30, 17:27
Medlem
Kingbotos avatar
Jag uppskattar alla snabba svar, dock hellre kvalité framför kvantitet. Kommentarer på grammatik undanbedes samt eventuella psykologer eller åsikts fascister. Jag söker kunniga människor som förstår sig på vad överklass är. Alltså inte människor som tror man är överklass om man har aktier eller kör en bmw och är allmänt dryg. Folk som inte har råd, de tror att har man pengar så köper man allting, så är det absolut inte.

Anledningen till att jag skapade tråden var att de trådarna som tidigare skapats har gett mig mycket information men inte tillräckligt, jag är en grupp människa och söker därför en "grupp". Passar därför inte in att säga att jag skall vara unik och hitta min egen stil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in