2012-12-09, 14:25
Medlem
steveharrisffss avatar
Överklass är ett begrepp som folk som tror att dom är bättre än andra använder sig av. Jävla kuksugare.
Citera
2013-03-04, 18:10
Medlem
DoktorEbbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steveharrisffs
Överklass är ett begrepp som folk som tror att dom är bättre än andra använder sig av. Jävla kuksugare.

Överklassen skulle ALDRIG kalla sig själv för överklass.
Riktig överklass pratar inte om pengar eller politik.
Citera
2013-03-04, 21:59
Medlem
Ålens avatar
Varför tycker många att nyrika nästan per automatik är vulgära? Blev jag rik skulle jag knappast flasha med det.
Citera
2013-03-05, 21:48
Medlem
Fettbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorEbba
Överklassen skulle ALDRIG kalla sig själv för överklass.
Riktig överklass pratar inte om pengar eller politik.
Var har du fått det ifrån, kommunist?
Citera
2013-03-06, 15:36
Medlem
DoktorEbbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettback
Var har du fått det ifrån, kommunist?

Jag är inte kommunist.
Jag har förstått det genom att jag (ofrivilligt) tvingats spendera tid i överklassmiljöer.

Integritet och distans är något överklassen värdesätter.
Citera
2013-03-07, 11:04
Medlem
Skartaks avatar
Överklass? Snarare parasitklassen nummer 1. INGEN borgare hade varit något om det inte vore för hård arbetande, ÄRLIGA människor.
Citera
2013-03-08, 18:03
Medlem
Fettbacks avatar
Citat:
Jag är inte kommunist.
Jag har förstått det genom att jag (ofrivilligt) tvingats spendera tid i överklassmiljöer.

Integritet och distans är något överklassen värdesätter.
Jo det är du men du är för okunnig om politik för att veta det själv.
Jag har talat åtskilliga gånger med överklassmänniskor om politik och pengar, det är ett vanligt samtalsämne. Åtminstone i avslappnade miljöer där inga kommunister finns närvarande.
Citera
2013-03-08, 19:46
Medlem
DoktorEbbas avatar
Citat:
Jo det är du men du är för okunnig om politik för att veta det själv.
Jag har talat åtskilliga gånger med överklassmänniskor om politik och pengar, det är ett vanligt samtalsämne. Åtminstone i avslappnade miljöer där inga kommunister finns närvarande.

Då har dom inte varit överklass.
Överklassen har inte några synliga märken (dvs labels) på sina kläder, överklassen skryter inte, och överklassen håller distans, både fysiskt och känslomässigt, till andra människor.

Jag har själv festat på "Kallis" i Visby under stockholmsveckan, och man märker ganska fort vilka som är överklass och vilka som är wannabees.
Citera
2013-03-09, 18:56
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Varför tycker många att nyrika nästan per automatik är vulgära? Blev jag rik skulle jag knappast flasha med det.

Nej, alla nyrika är naturligtvis inte vulgära...men de flesta vulgära är nyrika. Dock inte alla. Kungen har ju ett antal vulgära kamrater som ärvt pengar...
Citera
2013-03-10, 03:44
Medlem
Fettbacks avatar
Citat:
Då har dom inte varit överklass.
Det har de utan tvivel och det är lustigt att en sosseslyna som du säger någonting om den saken.
Citat:
Jag har själv festat på "Kallis" i Visby under stockholmsveckan, och man märker ganska fort vilka som är överklass och vilka som är wannabees.
Vilken tuff flicka du är, har du testat kola också, kanske? Helt revolutionerande.
Faktum kvarstår, män inom överklassen talar politik, pengar och andra ämnen som hangaround-slynor eller tillfälligga spermahinkar inte får höra på eftersom ni inte tillhör den aktuella kretsen.
Citera
2013-03-10, 12:44
Medlem
DoktorEbbas avatar
Citat:
Det har de utan tvivel och det är lustigt att en sosseslyna som du säger någonting om den saken.

Vilken tuff flicka du är, har du testat kola också, kanske? Helt revolutionerande.
Faktum kvarstår, män inom överklassen talar politik, pengar och andra ämnen som hangaround-slynor eller tillfälligga spermahinkar inte får höra på eftersom ni inte tillhör den aktuella kretsen.

Exakt- det är ju det jag hävdat hela tiden. Shit, du är verkligen trög
Citera
2013-03-10, 13:49
Medlem
Basfrostens avatar
Det här var ju en riktigt intressant tråd!

Min bekantskapskrets är mycket vid: Det finns många olika individer från många olika "klasser", om nu folk föredrar det marxistiska skrivsättet, därav vågar jag påstå att jag har en inblick, både hos frälse och ofrälse; något jag är mycket glad över.

Låt oss nu kategorisera människor, och vi börjar med en av mina allra bästa vänner, nämligen en greve. Denne unge greve har jag kännt sedan barnsben; vi är uppväxta i samma miljöer och våra familjer umgicks mycket p.g.a. jordbruksaffärer och dylikt.

För att gå in på vad folk kallar "överklassbeteende", skulle jag endast kalla god uppfostran. Min vän är alltid mycket punktlig, hälsar på allt och alla, försöker hålla en god fasad även när han är upprörd; ett slags skyddsbeteende. Vidare har vi gott bordskick, något som uppkomlingar tydligen inte lärt sig; man kan säga att han uppfostrats i släktens spår, för att upprätthålla goda anor och för att i alla situationer kunna vara en gentleman. Hans förnamn, som tydligen diskuterats i tråden, är ett ganska vanligt, hederligt svenskt namn, något som gått i hans släkt, då både hans farfar och farfars far hetat det namnet.

För att skilja på honom, har vi en så kallad "nyrik" människa. Hans beteende är inte oklanderligt, men däremot försöker han, vilken han ska få beröm för! Då denna människa inte är lika genuin som greven, är han villig att lära, och han har studerat grevens beteende, artighet och försöker bli likadan, något som jag ser som positivt, då världen blir en mycket trevligare plats med artiga människor.

Nu får jag hoppas att ni som läser den här tråden också läser mitt inlägg, så ni också får mitt perspektiv på saken! Ha en trevlig dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in