2015-02-15, 21:46
Medlem
Överklassen visar inte att de är överklass på något sätt förutom att de ser hyfsat välbekostade ut. Om du pratar med dem kommer de verka väldigt intellektuella men om du frågar dem om politik, pengar, eller ifall de tillhör överklassen kommer de inte ge dig ett svar. Även om överklassmänniskor oftast håller ihopa har de inga problem att umgås med folk från "lägre" klasser. De är trevliga mot allt och alla, fast håller sig oftast strikt till det dem vet. Och förväntar sig att du också ska veta det, annars är det konstigt.

Och de skryter heller ALDRIG. Inte genom ord iaf.

källa: känner många överklassmänniskor.
Citera
2015-02-17, 13:20
Medlem
GoldenBlitz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solanin
En som sak äkta överklass aldrig gör är att grilla.
Det där med att grilla utomhus är ett oskick.
Därför förstår vi att karaktären Fredde i Solsidan inte är genuin överklass.

Mat tillagas såklart inomhus. Endast vildar tillagar den utomhus.

Utanför äkta överklassbostäder ser ni aldrig någon grill. Inte ens en 30 000 kronors Weber Super Special med betongfundament.

Jodå, dock så åker de inte till Böda Camping o grillar Willys fläskkotletter.
Citera
2015-02-22, 12:58
Medlem
Var intresserad av andra människor, även om du inte är det! Sitt inte tyst, utan presentera dig, ställ frågor, mingla.
Citera
2015-03-07, 01:21
Medlem
Triremers avatar
Överklasskånskan har varit på tapeten i tråden. Här är ett bra exempel på hur överklasskånska låter: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150304/nya-ferrari-488-gtb-detaljerna-som-skiljer-den-fran-458
Citera
2015-03-14, 09:32
Medlem
Bulbasaurs avatar
Jan Guillou kör en genomgång av vad som kännetecknar överklassen
https://www.youtube.com/watch?v=HDw33iLMKS8
Citera
2015-03-19, 11:47
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingboto
Hej!
* Kör Volvo
// King

Snarare Rolls Royce om du frågar mig.
Citera
2015-03-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Inte bland den svenska överklassen. RR är för iögonfallande. Det är skillnad på svensk överklass och amerikanska hip-hopare.
Citera
2015-03-20, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Hört flera säga liknande, att arbetarklassen och överklassen har mer gemensamt med varandra kontra medelklassen.

Instämmer!

Jag själv är arbetar/"underklass" sedan många generationer och jag har aldrig upplevt något förakt mot mig utav "old money people" snarare tvärtom,(nyfikna) satan vad man fick knulla när man umgicks med dessa damer!

Nyrika eller folk som försöker spela rika(tråkig medelklass med belåning upp till öronen) Är på en helt annan karta...

Uppenbarligen måste man visa upp allt man har belånat, samtidigt som man måste vara dryg och se ned på andra genom att boosta sitt självförtroende.

Folk som har fötts in i generationer går det att diskutera rysk litteratur med, nyrika vet knappt vad en bok är.
Citera
2015-03-20, 13:01
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Instämmer!

Jag själv är arbetar/"underklass" sedan många generationer och jag har aldrig upplevt något förakt mot mig utav "old money people" snarare tvärtom,(nyfikna) satan vad man fick knulla när man umgicks med dessa damer!

Nyrika eller folk som försöker spela rika(tråkig medelklass med belåning upp till öronen) Är på en helt annan karta...

Uppenbarligen måste man visa upp allt man har belånat, samtidigt som man måste vara dryg och se ned på andra genom att boosta sitt självförtroende.

Folk som har fötts in i generationer går det att diskutera rysk litteratur med, nyrika vet knappt vad en bok är.

Man får akta sig för att bli rik då. Vore ju tråkigt och knappt veta vad en bok är.
Citera
2015-03-20, 13:24
Medlem
Ålens avatar
På många låter det som om överklassen har något patent på att uppföra sig. Skryt och att flasha med sina tillgångar, som i medelklassen dessutom ofta är belånade (Är det ens egna tillgångar då?), ses ned på rejält även hos mig som är sprungen ur arbetarklassen. Jag avskyr när folk pratar om pengar. Har kompisar som pratar både om sina egna men gärna även hur andra har pengar, ofta idrottsstjärnor, och hur de slösar med dem och hur coolt det är. De kan fan i mig sitta en hel kväll och snacka stålar. Känns som om de har ett stort hål i själen att fylla.

Tycker det där med att ha distans till det materiella snarare är vattendelare mellan människor med självdistans överhuvudtaget och människor som helt saknar det. Nyrik är ett ord jag starkt vänder mig emot. Ungefär som om jag som inte har så värst mycket pengar helt plötsligt skulle gå och bli vulgo bara för att jag skulle bli rik. Att man drar alla över en kam som råkar bli rika för en gångs skull i livet automatiskt hamnar i ett fack som vulgo är fan i mig att vilja skilja på sig själva som bättre än andra.

Sedan att överklassen inte skryter. Nja, de skryter väl visst. Den där boken som Popova skrev är väl verkligen skryt på sitt sätt. Eller när Carl Jan och Giullo ger tips, det är banne mig skryt om att de vet och tillhör något vi andra på sin höjd bara kan längta efter. Typ, jag kör Volvo, för det är inte skryt, men jag har ändå råd med en Merca. Eh, motsägelsefullt så det förslår. Eller golf ägnar sig inte överklassen inte längre åt, det har blivit för folkligt. En idrott ägnar man sig för fan åt för att den är kul eller för att man fallenhet för den. Jag vet minsann hur man håller ett vinglas och att man bara skär potatisen med gaffel för att inte förnärma värden... Lämna sandlådan för fan! Misstänksamt är ju hela grejen att säga att man inte ser ner på folk och inte vill vara förmer än andra. Det är väl självklart, behöver du ens nämna det lilla von oben född med silversked i käften slyngel. Att man inte ser ned på andra är tror jag mer ett resultat av folkhemmet, som finns lika mycket av hos arbetare, medelklassare och överklassare. Tyvärr något som håller på att dö ut i en tid när det är alla mot alla.

Nej, överklassmänniskor är som de flesta människor, bajsnödiga.
Senast redigerad av Ålen 2015-03-20 kl. 13:36.
Citera
2015-03-20, 13:30
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl

Volvo är tusen gånger stiligare, snyggare, sexigare än en RR. I stort sett alla, oavsett klass i detta land, föredrar en tjyst Volvo. Nordisk skönhet före allt annat. Åker du omkring i en RR är det liksom mer maskerad än något annat, och inte ens värsta Paradise Hotell offret tycker du är cool.

Tror inte överklassen skaffar Volvo framför skit som RR för att vara diskreta först och främst. En Volvo av senare modell är alltid något att vila ögonen på också, och jag tror inte överklassare är föda med annorlunda ögon än en själv. Tänk en svart, stor fucking nyproducerad Volvo. Kan inget om bilar, men fina är de.
Senast redigerad av Ålen 2015-03-20 kl. 13:38.
Citera
2015-03-21, 17:45
Medlem
Man kan inte bli överklass och man kan inte lära sig hur man gör, oavsett hur fina i kanten ni försöker spela er så blir man inte överklass om det inte kommer naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in