Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
En tanke slog mig..
Om adeln och allmänt rika människor genom åren tenderat att yngla av sig med likasinnade och även, enligt normer, vackra människor så torde ju evolutionen spelat dem i händerna? Framgång föder ju uppmärksamhet och klirret i kassan borde ju fått mången yngling att fått med sig sötaste flickan hem från krogen? Även vackra framgångsrika kvinnor kan ju välja och vraka. Betänk då att i tidigare dar så kunde både högadeln och nyrika avla fram intelligens och skönhet.. Har vi således en vacker elit idag med knivskarpa hjärnor?
Reflektioner på min upptäckt?
Ja och nej, skulle jag säga. Att vi har en så kallad ekonomisk elit beror väl på att en konkurrensinriktad minoritet vet hur man slåss för att vinna. Dessa vinnarfamiljer a'la Wallenberg har ju överlevt ett tag, så att säga. Visst lockar också pengar det kvinnliga könet, och jag tror att många backslicks vid stureplan drar hem fina tjejer till pappas lägenhet. Ingen tvekan!
Intelligens skulle jag dock knappast hålla med om. Vad är t.ex. skillnaden på att vara ekonomiskt överlevande och veta hur man tjänar pengar, och att veta hur man överlever på gatan ("Streetsmart")? Det handlar bara om intelligens inom olika omgivningar! Jag skulle inte påstå att pengar och tillgångar är ett mått på din intelligens, då är man ute på djupt vatten.