2005-09-12, 00:02
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydrooler
Att pappa är bankchef innebär knappast att sonen är smart. Det behöver inte ens betyda att pappan själv är särskilt begåvad. Man kan bli chef på många olika sätt.

Vill inte alls påstå att bratsens tjejer skulle vara dumma i huvudet. Har nämligen aldrig träffat dem. Något säger mig dock att om de vore riktigt smarta skulle de ha en annan umgängeskrets och något vettigare att pyssla med än att ränna runt på stureplan.
Som vadå? Ränna runt på Söder eller ränna runt i förorten? Klart man hänger på Stureplan om man har råd och känner en massa folk där. Så jättemycket annat finns inte att göra när man är ung än just ränna runt.
Citera
2005-09-12, 00:18
Medlem
dirtydroolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Som vadå? Ränna runt på Söder eller ränna runt i förorten? Klart man hänger på Stureplan om man har råd och känner en massa folk där. Så jättemycket annat finns inte att göra när man är ung än just ränna runt.

Vore de verkligt begåvade skulle de naturligtvis hänga här på FB.
Citera
2005-09-12, 00:23
Medlem
Jag tycker att Baron Povel Ramel är ett lefvande exempel för bärigheten i din idé!
eLLER VARFÖR INTE gREV E mAGNUS sTENBOCK?
Citera
2005-09-12, 00:25
Medlem
onits avatar
Alltsa..inlaggen i kvall slar allt...
nej maeglin..langsokt.
Citera
2005-09-12, 10:54
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Jag tycker att Baron Povel Ramel är ett lefvande exempel för bärigheten i din idé!
eLLER VARFÖR INTE gREV E mAGNUS sTENBOCK?

Vem är Magnus Stenbock? Och var Povel Ramel adlig? Det är ju möjligt att han var det, det är bara det att jag vill ha mer förankring för min idé här.

Och var är c-w när man som bäst behöver karln?
Citera
2005-09-12, 11:04
Medlem
Maeglins avatar
Mange Stenbock..

Ahhh... Hittade fanskapet på google..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_Stenbock

Betänk nu att trots att herren inte är bildskön så kunde han ju säkert med lätthet betäcka en ingift fager mö efter framgångarna på slagfältet. Således borde ju avkomman varit både intellektuell och vacker! Ja några generationer senare då.

Angående tråden så..
Inte för att jag tycker rasbiologi är särksilt ballt eller så.
Men man måste ju få undra..

EDIT:
Nje kanske var inte "rasbiologi" rätt ord här men ni fattar galoppen..
Citera
2005-09-12, 11:08
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Jag tycker att det svenska kungahuset är ett säkert tecken på att den teorin stämmer. Dom är både vackra och begåvade.
Vad resonerar du för; att kungahusets fem medlemmar representerar en hel subpopulation?
Citera
2005-09-12, 11:14
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
En tanke slog mig..

Om adeln och allmänt rika människor genom åren tenderat att yngla av sig med likasinnade och även, enligt normer, vackra människor så torde ju evolutionen spelat dem i händerna? Framgång föder ju uppmärksamhet och klirret i kassan borde ju fått mången yngling att fått med sig sötaste flickan hem från krogen? Även vackra framgångsrika kvinnor kan ju välja och vraka. Betänk då att i tidigare dar så kunde både högadeln och nyrika avla fram intelligens och skönhet.. Har vi således en vacker elit idag med knivskarpa hjärnor?

Reflektioner på min upptäckt?
Ja och nej, skulle jag säga. Att vi har en så kallad ekonomisk elit beror väl på att en konkurrensinriktad minoritet vet hur man slåss för att vinna. Dessa vinnarfamiljer a'la Wallenberg har ju överlevt ett tag, så att säga. Visst lockar också pengar det kvinnliga könet, och jag tror att många backslicks vid stureplan drar hem fina tjejer till pappas lägenhet. Ingen tvekan!

Intelligens skulle jag dock knappast hålla med om. Vad är t.ex. skillnaden på att vara ekonomiskt överlevande och veta hur man tjänar pengar, och att veta hur man överlever på gatan ("Streetsmart")? Det handlar bara om intelligens inom olika omgivningar! Jag skulle inte påstå att pengar och tillgångar är ett mått på din intelligens, då är man ute på djupt vatten.
Citera
2005-09-12, 11:17
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Blev inte Ramel adlad senare i livet? Han föddes väl inte som baron?
Citera
2005-09-12, 11:24
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Blev inte Ramel adlad senare i livet? Han föddes väl inte som baron?

Saxat från aftonslampan:

Povel Ramel av friherrliga ätten nr 295 Ramel. Pommersk adlig ätt kom till Sverige 1580, friherrlig 1770.

Vi kan inte anklaga honom för att vara kreativ musiker iallafall..

Skämt åsido.
En stor kulturell ikon för Sverige.
Citera
2005-09-12, 11:46
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
En tanke slog mig..

Om adeln och allmänt rika människor genom åren tenderat att yngla av sig med likasinnade och även, enligt normer, vackra människor så torde ju evolutionen spelat dem i händerna? Framgång föder ju uppmärksamhet och klirret i kassan borde ju fått mången yngling att fått med sig sötaste flickan hem från krogen? Även vackra framgångsrika kvinnor kan ju välja och vraka. Betänk då att i tidigare dar så kunde både högadeln och nyrika avla fram intelligens och skönhet.. Har vi således en vacker elit idag med knivskarpa hjärnor?

Reflektioner på min upptäckt?
Självfallet har du rätt, det räcker med att tänka på Henri de Toulouse-Lautrec och en tungt vägande politiker som Herman Göring för at se att din tes håller. Här kan man verkligen tala om ett fyrverkeri av skönhet som integritet.

Frågan är väl snarare om gränsen mellan evolution och degernerering har passerats liter väl ofta av de frälse.
Citera
2005-09-12, 19:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Höga pannor och tunt, vågigt hår har de i alla fall hela bunten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in