2005-09-11, 23:26
Medlem
Maeglins avatar
adeln - vackrare och mer intellektuell?

En tanke slog mig..

Om adeln och allmänt rika människor genom åren tenderat att yngla av sig med likasinnade och även, enligt normer, vackra människor så torde ju evolutionen spelat dem i händerna? Framgång föder ju uppmärksamhet och klirret i kassan borde ju fått mången yngling att fått med sig sötaste flickan hem från krogen? Även vackra framgångsrika kvinnor kan ju välja och vraka. Betänk då att i tidigare dar så kunde både högadeln och nyrika avla fram intelligens och skönhet.. Har vi således en vacker elit idag med knivskarpa hjärnor?

Reflektioner på min upptäckt?
Citera
2005-09-11, 23:30
Medlem
Onds avatar
Hehe, det där resonemanget låter som Greve Magnus Stenbock... ^^
Citera
2005-09-11, 23:32
Medlem
dirtydroolers avatar
Knullade runt med vackra kvinnor gjorde de säkert, men för det mesta gifte de sig väl med mindre vackra kusiner och andra släktingar skulle jag tro. Utomäktenskapliga ungar glömdes bort medan de inavlade fick föra släktnamnet vidare. Fula och dumma borde de därför vara hela bunten. Undrar om inte jag har adligt blod i ådrorna?
Citera
2005-09-11, 23:37
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydrooler
Knullade runt med vackra kvinnor gjorde de säkert, men för det mesta gifte de sig väl med mindre vackra kusiner och andra släktingar skulle jag tro. Utomäktenskapliga ungar glömdes bort medan de inavlade fick föra släktnamnet vidare. Fula och dumma borde de därför vara hela bunten. Undrar om inte jag har adligt blod i ådrorna?

Arrangerade giftermål? Nje.. Kungafamiljen då möjligtvis. Och ja, jag ser det hur historiskt perspektiv..
Citera
2005-09-11, 23:38
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Jag tycker att det svenska kungahuset är ett säkert tecken på att den teorin stämmer. Dom är både vackra och begåvade.
Citera
2005-09-11, 23:38
Medlem
StorMammas avatar
Jag tror inte på teorin, kolla Magnus Uggla till exempel.. Snygg? Näej, inte direkt va?

Carl Bildt? Snygg? Nej.

Och en del andra, Margareta af Ugglas också.

Det är kul att kolla wikipedia på adel, där kan du gräva ordentligt, bla. fick jag reda på att 80% av svenska adelssläkter är utdöda.

Dessutom, jag tycker intensivt illa om dessa förmögna adelssläkter som finns, därför att det inte är de själva som slitit ihop sina förmögenheter själva. Det är fattiga bönder och arbetare. Visste ni att sk. husaga där husbonden fick spöa sina anställda först avskaffades i början av 1900-talet?

Så, enligt mig är det rent skitsnack att de skulle vara bättre och finare än andra. Jag ser det som ren parasitism, inget annat. Och, ja, jag har blått blod i släkten, sk. knapadel, utan pengar...
Citera
2005-09-11, 23:39
Medlem
Makehastes avatar
Vackrare vete jägarn, men god utbildning brukar det inte råda någon brist på. Även om det kanske mattats av något med åren. Eller så är det jag som romantiserar.
Citera
2005-09-11, 23:41
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Jag tror inte på teorin, kolla Magnus Uggla till exempel.. Snygg? Näej, inte direkt va?

Carl Bildt? Snygg? Nej.

Och en del andra, Margareta af Ugglas också.

Det är kul att kolla wikipedia på adel, där kan du gräva ordentligt, bla. fick jag reda på att 80% av svenska adelssläkter är utdöda.

Dessutom, jag tycker intensivt illa om dessa förmögna adelssläkter som finns, därför att det inte är de själva som slitit ihop sina förmögenheter själva. Det är fattiga bönder och arbetare. Visste ni att sk. husaga där husbonden fick spöa sina anställda först avskaffades i början av 1900-talet?

Så, enligt mig är det rent skitsnack att de skulle vara bättre och finare än andra. Jag ser det som ren parasitism, inget annat. Och, ja, jag har blått blod i släkten, sk. knapadel, utan pengar...

Tre exempel? Jag är inte övertygad..
Många anser ju Daniel Collert vara en fager pojke. Dessutom är flickorna på stureplan.se åtminstone vackra..
Citera
2005-09-11, 23:45
Medlem
dirtydroolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Många anser ju Daniel Collert vara en fager pojke. Dessutom är flickorna på stureplan.se åtminstone vackra..

Detta är väl inga höjdarexempel på begåvade människor i alla fall? Snygga kanske de är enligt vissa men smarta, knappast.
Citera
2005-09-11, 23:47
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydrooler
Detta är väl inga höjdarexempel på begåvade människor i alla fall? Snygga kanske de är enligt vissa men smarta, knappast.

Pappa Collert är bankchef. Kan du förankra välmotiverade argument för att flickorna på brathaken skulle vara dumma i huvudet?
Är det värre än för medelsvenssons flickkår?
Citera
2005-09-11, 23:50
Medlem
StorMammas avatar
Citat:

Det var de första jag kom att tänka på bara. det går säkert att plocka fram flera.
Citera
2005-09-12, 00:00
Medlem
dirtydroolers avatar
Citat:
Pappa Collert är bankchef. Kan du förankra välmotiverade argument för att flickorna på brathaken skulle vara dumma i huvudet?
Är det värre än för medelsvenssons flickkår?

Att pappa är bankchef innebär knappast att sonen är smart. Det behöver inte ens betyda att pappan själv är särskilt begåvad. Man kan bli chef på många olika sätt.

Vill inte alls påstå att bratsens tjejer skulle vara dumma i huvudet. Har nämligen aldrig träffat dem. Något säger mig dock att om de vore riktigt smarta skulle de ha en annan umgängeskrets och något vettigare att pyssla med än att ränna runt på stureplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in