2005-09-13, 02:42
Medlem
mankers avatar
jag är rätt fin adel.

är jag intellektuell nu eller?
jag anser mig vara ansedd här som lite speciell.

är jag specialadel då?

jag kan vara riddare för jag är finare än er. pöbel!

kungahuset är inavel - carl philip är homosex och lite efterbliven.
madde är adopterad och därför snygg
victoria borde lära sig plocka ögonbrynen
Citera
2005-09-20, 14:19
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Som vadå? Ränna runt på Söder eller ränna runt i förorten? Klart man hänger på Stureplan om man har råd och känner en massa folk där. Så jättemycket annat finns inte att göra när man är ung än just ränna runt.

Samtidigt är det ju lättare för dom att umgås med likasinnade. Med tanke på jantelagen och inkränkta svenskar?

Förutom Peder Fogstrand så upplever jag det som att dom har i överlag belönats med fördelaktiga utseenden. Sen om "subkulturen" i sig är fylld med god smak beträffande kläder, retorik och ödmjukhet låter jag vara osagt..
Citera
2005-09-20, 17:33
Medlem
tweek_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
En tanke slog mig..

Om adeln och allmänt rika människor genom åren tenderat att yngla av sig med likasinnade och även, enligt normer, vackra människor så torde ju evolutionen spelat dem i händerna? Framgång föder ju uppmärksamhet och klirret i kassan borde ju fått mången yngling att fått med sig sötaste flickan hem från krogen? Även vackra framgångsrika kvinnor kan ju välja och vraka. Betänk då att i tidigare dar så kunde både högadeln och nyrika avla fram intelligens och skönhet.. Har vi således en vacker elit idag med knivskarpa hjärnor?

Reflektioner på min upptäckt?

Har också tänkt på det där.. det måste vara som du säger. Bläddrade för ett tag sedan i Enskilda Gymnasiets katalog, och häpnades över att så många såg otroligt bra ut.. Genomsnittet var avsevärt högre än på random skola i förorten. Har även diskuterat det här med en polare som gått på EG, och han hade på pricken samma teori som du. Tog EG som exempel för skolan huserar en hel del adel och i övrigt barn till framgångsrika personer, prinsessan Medeleine gick där i 3 år vet jag, vet inte hur det är med övriga kungabarnen.
Citera
2005-09-20, 18:37
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Jag tycker att det svenska kungahuset är ett säkert tecken på att den teorin stämmer. Dom är både vackra och begåvade.

du skojar väl???

Jag känner en adlig snubbe,han är ful.
Kungen är ful,Madde är ett spån,Carlfilip är egentligen inte snyggare än gemene man,inte viktoria heller de är bara hypade av media.Viktoria är f.ö den enda som verkar ha ngt innanför pannbenet dessutom.

Nej,jag ahr inte mkt t övers för sån där s.k. adel.Kan iofs stämma det där med att de får hem snyggaste tjejen fr krogen och att det därigenom borde märkas på avkommor att adeln möjligtvis är lite tjusigare,men intelligentare?Nja,knappast.det är väl snarare så att de glider fram på räkmackor och slipper dyka djupare i sitt intellekt än vad som krävs för att skumma igenom metro på tuben...jobb och sånt fixar sig-pappa fixar.

killemall.
Citera
2006-08-22, 07:13
Bannlyst
Konstigheter hos överklassen

Nu har vi läst om alla konstigheter som medelklassen och White Trash ägnar sig åt. Men vad har överklassen för egendomligheter för sig som folk i gemen inte känner till? En sak som jag har hört talas om är att de av någon anledning AVSKYR persienner! Yessire! Persienner är allt annat än kosher på Östermalm. Gardiner skall det vara! Varför har jag inte en susning om. Skulle vara intressant att höra vad mer för liknande grejer det finns bland grevar, baroner mm.
Citera
2006-08-22, 11:53
Medlem
roccosiffredis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenienstrut
Nu har vi läst om alla konstigheter som medelklassen och White Trash ägnar sig åt. Men vad har överklassen för egendomligheter för sig som folk i gemen inte känner till? En sak som jag har hört talas om är att de av någon anledning AVSKYR persienner! Yessire! Persienner är allt annat än kosher på Östermalm. Gardiner skall det vara! Varför har jag inte en susning om. Skulle vara intressant att höra vad mer för liknande grejer det finns bland grevar, baroner mm.
För att persienner är fult och gardiner är snyggt? Jalusier borde dock vara OK
Citera
2006-08-22, 12:02
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag försökte få "kniven på smörpaketet i kylskåpet eller diskas mellan varje användning"-frågan till en klassfråga i en annan tråd, men det visade sig att klass inte hade någonting med det att göra.

Jag kan tänka mig att bjudningar och tillbakabjudningar måste göras mer "on the record" i överklassen, att det inte blir lika lätt att ha spontana sådana för att man måste hålla en viss nivå på det, planering, inbjudningskort osv, tackkort efter, tillbakabjudning inom viss tid osv...

Men men, är det meningen att vi i pöbeln ska säga vad vi tror/tycker eller är det meningen att överklassen själva ska komma in och svara i tråden?
Citera
2006-08-22, 12:10
Medlem
broderdebs avatar
Att ha skor på sig inomhus är väl ett typiskt svenskt överklassfenomen. Utomlands är det ju vanligt förekommande och man blir konstigt betraktad om man springer runt i sin stinkande strumpläst i hemmen, men i Sverige är det vad jag har förstått endast överklassen som klicketiklackar på parketterna?

Sen är det väl så att man inte använder sina balkonger på Östermalm va? Vad jag har förstått så används de endast av hembiträdena när de vädrar persermattorna.
Citera
2006-08-22, 12:30
Medlem
Siden-Carlssons avatar
För det första så har de ju en massa dresscodegrejer för sig. En herre har inte mockaskor, låter inte benet synas mellan strumpa och byxa et cetera.

Vidare ska man kunna dricka mycket men utan att bli full så att det syns. Man håller ihop inom familjen och snackar aldrig skit om sina föräldrar oavsett hur ruttna de varit. Man skriver tackkort. Man svär bara i positiva sammanhang, som att "det här var ju jävla trevligt". Man har ett väldigt trevligt bordsskick.

Men den mest klockrena formuleringen och själva definitionen av överklassigt beteende är att man beter sig "behärskat" och därigenom skaffar sig "någon form av övertag", citaten komer från Anette Kullenbergs bok "Överklassen i Sverige".
Citera
2006-08-22, 13:22
Medlem
Tjohildas avatar
Man är inte så trevlig som man tror själv, alla gånger. Hade en chef som var adlig och hade gått på Lundsberg. Det var ett himla liv på honom jämt när det var firmafest ute, han härjade och var otrevlig mot servitriserna när detaljerna inte passade honom.

Man springer in med skorna på hos andra och skitar ner golven (det är ju polska städerskan som städar, så ingen som "räknas" lider av det...)

Man gör stor affär av att man äter alla efterrätter utom "soppa på röda bär" med gaffel.

Man låter löjlig när man försöker svära, använder uttryck som "förbaskat trevlig" och "jäkligt berusad", gärna när man pratar med sina underlydande, då man tror underklassen svär hela tiden.

Man super och knaprar piller mer än andra, men det få inte märkas. Alla problem ska sopas under mattan.

Kärringarna har anorexi och skodille.

Man kör omkring i stadsjeep fast man bor på Östermalm, och klagar över "såssarnas" biltullar, och på alla skatter öht, även om man själv med hjälp av smarta revisorer betalar ingen eller minimal skatt.

Man vet precis hur det går till hemma i kommunistnästet Sverige fast man varit stationerad utomlands i 20 år och bara kommer hem till höstjakten.

Gaaah..måste tänka på blodtrycket...återkommer...
Citera
2006-08-22, 14:08
Medlem
roccosiffredis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Man kör omkring i stadsjeep fast man bor på Östermalm, och klagar över "såssarnas" biltullar, och på alla skatter öht, även om man själv med hjälp av smarta revisorer betalar ingen eller minimal skatt.
Den riktiga överklassen klagar inte på biltullarna, tvärtom! "Fan va trevligt att de har spärrat av infarterna till stan så att vi slipper patrasket på våra gator! Fast de borde höja skatten till minst en hundring så att vi kan få vägarna helt för oss själva"
Citera
2006-08-22, 14:11
Medlem
Bleeps avatar
Har hört att man inte dricker öl om man är äkta överklass. Det betraktas som arbetardryck och är således helt förkastligt.

Överklassen sysslar absolut inte med sporter och fysisk rekreation som faller under rubriken "snus och svett". Världen kommer aldrig någonsin att få skåda en ishockeyspelare med rötter i societeten, var så säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in