2015-11-05, 01:20
  #1285
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej det stämmer inte. Det vet du väl att de värnpliktiga blivit längre för varje decennium? (Ja nu har vi inga värnpliktiga längre, och jag är inte heller insatt i om ökningen hade avtagit när värnplikten upphörde, det är ju möjligt.) Det är samma utveckling överallt: folkslag som var pyttesmå förut, t.ex. östasiater, växer dom också nu när svältkatastrofernas tid är förbi.

Kroppen kan ju inte bygga ben och andra vävnader utan byggstenar, utan utsätter man en växande individ för svält så tar kroppen i första hand den mat som tillförs till den basala ämnesomsättningen. D.vs. överlevnaden - hjärnan, hjärtat, lungorna o.s.v. måste få tillräckligt med energi för att kunna arbeta, och kroppstemperaturen måste upprätthållas. Om en gravid kvinna utsätts för svält, så föds hennes barn också med låg födelsevikt.

Ingen läkare i Sverige skriver ut tillväxthormon till ett barn som följer sin egen kurva, även om det verkar som att det kommer att bli kortvuxet (men inte extremt kortvuxet = dvärgväxt). D.v.s.: om föräldrarna också är korta och en pojkes längdkurva visar att han kommer att bli ungefär 160 cm som vuxen, så får han inget tillväxthormon. (Gränsen går vid 150 cm för en man.) Sedan går det förstås att beställa hormonet på nätet, men då måste man veta vad man gör innan man börjar självbehandla sitt barn.
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jo dom verkar skriva ut av ex enbart pga. kortväxthet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5144008

Ok efter lite googlande så kom det fram lite väl många artiklar om samband mellan inkomst och längd. Du hade rätt, men gränsen då? Knappast kan det vara så stor skillnad på medelklass och överklass i detta fallet.
Jag vill draga mig till minnes att jag har läst någonstans att folk ur överklassen generellt sett blir längre än andra tack vare att deras förfäder i flera generationer har haft stabil tillgång till föda i princip hela tiden. De som är medelklass eller övre medelklass idag har förfäder som var bönder eller drängar som periodvis drabbades av svält och undernäring till följd av dålig skörd eller någonting i den stilen.

En annan orsak kan vara att stora delar av den svenska överklassen har tyskt påbrå; kontinentalgermaner verkar överlag vara längre än skandinaver. Sedan så tycker jag även att götar/sydsvenskar generellt sett verkar vara längre än andra svenskar.

En gång så var det en person som frågade Babianen (inte hans fru som lånar hans konto just nu) om han hade dålig tillgång till näring när han växte upp i kommunismens Rumänien, med tanke på att han blott är 160 cm kort. Han svarade då att det hade han inte eftersom han växte upp på en bondgård på den sydrumänska landsbygden med god tillgång till föda så näringsbrist var inte orsaken till att han blev så kort.
__________________
Senast redigerad av NixYO 2015-11-05 kl. 02:07.
Citera
2015-11-05, 07:13
  #1286
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silkstorm
scarfen (gissningsvis Hermès?)- det typiska snittet,


1) Den är silke och handgjord. Den är bara gjord på ett speciellt ställe så den har inget märke. Jag gillar den bättre än Hermès för att den är tjockare.

2) Scarves är en smaksak folk kan köpa en Burberry eller Hermès för vardags bruk men det anses inte som något exklusivt. Marknadsföringen säger att det är mycket exklusiva märken men ingen tycker det.

Citat:
Ursprungligen postat av Silkstorm
Kläderna är tidlösa, gissningsvis är mamma klädd på liknade sett.

Äldre av över-klass kvinnor kan ibland klä sig som jag alltså traditionellt. Yngre föredrar en mer sportig eller business stil. Min mamma klär sig sportigt eller business. Man kan också klä sig lite bohemiskt det är vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där var intressant. Varför skulle pojkar bli längre än medel i överklassfamiljer, men inte flickor? Eller menar du de ingifta bara?

Generellt
äter över-klass människor hälsosammare. Fattiga människor äter mer söt-saker, halv-fabrikat, dåligt närings-innehåll. Jag uppfattar det inte som att kvinnor är längre men kan vara så också.

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ja det där var verkligen "chill" och "slapp" stil, allt ihopplockat på Åhlens, precis som överklassen gör.

Det är lite uppklätt men det är inte formellt (formal wear). Jag köpte kjolen och kavajen på NK. Vem som helst kan gå dit och köpa samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag förstår att du försöker skämta nu, men man kan ju tänka ett varv på det. Det är säkert så att överklassbarnen får bästa tänkbara näring, vitamintillskott, läkarvård vid minsta sjukdom o.s.v., vilket gör att de kan uppnå den längd som är programmerad i generna. Vilket kanske inte underklassens barn kan, eftersom de får för lite av det som behövs för att de ska växa, samt att deras tillväxt står still under långa perioder av obehandlade sjukdomar. Kanske spelar solen och D-vitaminet in också - de fattiga barnen sitter framför datorn hela sommarlovet, medan överklassbarnen rider, seglar, spelar golf och tennis i solen...

1) Ja ungefär så. Man tar sina vitaminer, äter rätt, går till läkare, och så vidare.

2) En del skickar sina barn på golf-läger eller seglar-läger men det är för att de vill att de ska umgås med andra barn och ungdomar inte så mycket för sport-aktiviteterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...men när det gäller överklassflickorna så kan ovanstående neutraliseras av, att de också har ett krav på sig att vara smala. Så de kanske svälter sig i smyg från tio, elva års ålder..?

Det finns inget krav på att man ska var smal men man har inte kulturen av att åka till Lidl, köpa massor med billigt godis, och sen trycka i sig det. Måttlighet är en över-klass värdering, man över-äter inte, dricker inte för mycket, man över-konsumerar inte, man är inte för flashig typ går runt med en massa guld-smycken, man kör inga flashiga bilar.
__________________
Senast redigerad av Babianen 2015-11-05 kl. 07:23.
Citera
2015-11-05, 08:02
  #1287
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Män man misstänker inte kommer bli så långa försöker man dra ut, kvinnor med för stor benstomme försöker man pressa ihop, går inte detta är dom inte överklass helt enkelt.

Men det brukar kunna kompenseras genom att man storhandlar på Åhlens och ser glad ut. I värsta fall om man inte har några rätt så kan man surfa på internet och låtsas vara överklass.

1) Men var tror du att över-klass människor handlar? Till exempel om man behöver köpa ett par strumpor tror du att man går till en skräddare då? Eller att man köper typ Armani strumpor? Är det inte logiskt att man går till en affär med ett stort sortiment av strumpor typ Åhlens och köper det där?

2) Hur är det med mat? Tror du att alla rika människor har tjänstefolk som handlar maten åt dem? Eller kan det vara så att över-klassen också behöver köpa ett paket mjölk på en onsdag? Om du går och handlar på Vivo i Fältöversten i stan så kan du handla mat precis som över-klassen. Glöm inte att ta på dig frack för annars får du inte komma in.

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Oavsett kost växer man alltid på längden om generna bestämt det. Är det förutbestämt att man blir kort så blir man det, oavsett kost, däremot finns det väl piller man kan stoppa i barn som "riskerar" blir korta, vilket är en kostnadsfråga.

Ja smalhet har väl knappast något tydligt samband med överklass.

Över-klass människor är smalare än under-klass männniskor. Det gäller speciellt för kvinnor. Det finns massor med studier som bevisar det. Googla.
__________________
Senast redigerad av Babianen 2015-11-05 kl. 08:09.
Citera
2015-11-05, 09:25
  #1288
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Jag vill draga mig till minnes att jag har läst någonstans att folk ur överklassen generellt sett blir längre än andra tack vare att deras förfäder i flera generationer har haft stabil tillgång till föda i princip hela tiden. De som är medelklass eller övre medelklass idag har förfäder som var bönder eller drängar som periodvis drabbades av svält och undernäring till följd av dålig skörd eller någonting i den stilen.

En annan orsak kan vara att stora delar av den svenska överklassen har tyskt påbrå; kontinentalgermaner verkar överlag vara längre än skandinaver. Sedan så tycker jag även att götar/sydsvenskar generellt sett verkar vara längre än andra svenskar.

En gång så var det en person som frågade Babianen (inte hans fru som lånar hans konto just nu) om han hade dålig tillgång till näring när han växte upp i kommunismens Rumänien, med tanke på att han blott är 160 cm kort. Han svarade då att det hade han inte eftersom han växte upp på en bondgård på den sydrumänska landsbygden med god tillgång till föda så näringsbrist var inte orsaken till att han blev så kort.

Ja epigenetiska faktorer är ju ett hett forskningsämnen nu.
Citera
2015-11-05, 12:16
  #1289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Men var tror du att över-klass människor handlar? Till exempel om man behöver köpa ett par strumpor tror du att man går till en skräddare då? Eller att man köper typ Armani strumpor? Är det inte logiskt att man går till en affär med ett stort sortiment av strumpor typ Åhlens och köper det där?

2) Hur är det med mat? Tror du att alla rika människor har tjänstefolk som handlar maten åt dem? Eller kan det vara så att över-klassen också behöver köpa ett paket mjölk på en onsdag? Om du går och handlar på Vivo i Fältöversten i stan så kan du handla mat precis som över-klassen. Glöm inte att ta på dig frack för annars får du inte komma in.



Över-klass människor är smalare än under-klass männniskor. Det gäller speciellt för kvinnor. Det finns massor med studier som bevisar det. Googla.

Orkar inte med dina sjukligt orealistiska paralleller och exempel mer.

Kan inte du starta en "överklassblogg" där man får inblick i ditt överklassliv? Där man får en inblick i dina strumpval på Åhlens och mjölkshopping på ICA, det hade varit fantastiskt.

Nej nu tackar jag för mig, hej.
Citera
2015-11-05, 13:20
  #1290
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Orkar inte med dina sjukligt orealistiska paralleller och exempel mer.

Kan inte du starta en "överklassblogg" där man får inblick i ditt överklassliv? Där man får en inblick i dina strumpval på Åhlens och mjölkshopping på ICA, det hade varit fantastiskt.

Nej nu tackar jag för mig, hej.

Slingra dig inte.

1) Tror du att över-klass folk inte köper saker som strumpor och mjölk? Tror du att de skickar sin butler för att göra det åt dem?

2) Det är inte särskilt spännande att vara över-klass så du/ni skulle bli besvikna. Men sure jag kan starta ett instagram konto eller nåt.

3) Jag brukar köpa knee-highs på Lindex och mjölk på Lidl. Ja det finns en del över-klass människor som handlar på Lidl.
__________________
Senast redigerad av Babianen 2015-11-05 kl. 14:02.
Citera
2015-11-05, 14:04
  #1291
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Slingra dig inte.

1) Tror du att över-klass folk inte köper saker som strumpor och mjölk? Tror du att de skickar sin butler för att göra det åt dem?

2) Det är inte särskilt spännande att vara över-klass så du/ni skulle bli besvikna.

3) Jag brukar köpa knee-highs på Lindex och mjölk på Lidl. Ja det finns en del över-klass människor som handlar på Lidl.

Nej, särskilt spännande kan det ju inte vara om man som du måste i varje inlägg i tråden bevisa för andra anonymt över nätet att du minsann tillhör överklassen .

Inget illa ment, men det bara slog mig när jag läste punkten.

Härligt nöje!

/Ålen
Citera
2015-11-05, 14:06
  #1292
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Orkar inte med dina sjukligt orealistiska paralleller och exempel mer.

Kan inte du starta en "överklassblogg" där man får inblick i ditt överklassliv? Där man får en inblick i dina strumpval på Åhlens och mjölkshopping på ICA, det hade varit fantastiskt.

Nej nu tackar jag för mig, hej.

Men kanske vore för skrytigt med blogg på ämnet. Överklassen vill ju inte vara för mer eller förhäva sig, i alla fall är det vad de hela tiden vill tuta i mindre lyckligt lottade. Bättre då kanske att skryta och ha sig anonymt över nätet istället.

Hängde en del överklass när jag jobba som skogsarbetare. De babblade så mycket om att de inte var förmer än andra och som vilka som helst och hur jordnära man var. Ja, och? Ska jag tro annat? Alltså, det blir ju bara ett skryt till slut och inget annat om man hela tiden bara vill frambringa hur jävla jordnära man är. Jag tror de driver med oss helt enkelt. Dags och se igenom detta, tycker jag.
__________________
Senast redigerad av Ålen 2015-11-05 kl. 14:12.
Citera
2015-11-05, 14:25
  #1293
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skillnaden är väl att överklassen inte har något att bevisa vare sig för sig själva eller sin omgivning. De är s.a.s. i mål redan innan de har startat. De behöver inte förhäva sig. De behöver inte läsa dubbla examen, slava på något advokatkontor eller revisionsbyrå, göra "hundår" etc, när de är 25-30 år för att jobba sig uppåt och göra karriär. De behöver inte skryta vitt och brett om sina "exotiska" resor till världens alla hörn och spela världsvana, klistra på "Östermalms-iiiin", etc. De når framgång ändå. De kan lalla runt och läsa lite kurser på universitetet om de vill, men bara om de vill. Den ärvda VD-posten eller styrelseuppdraget får de ändå. Likaså pappas pengar. Allt detta sammantaget gör enligt min erfarenhet en viss grupp av överklassmänniskor till väldigt trevliga och avslappnade figurer. Ungefär som arbetare, helt enkelt för att man inte bryr sig om någon påklistrad yta. Man ser andra värden i livet.

Ungefär som arbetare? Arbetare kan vara jävligt skrytiga och prestigebajsnödiga på sitt sätt ska du veta. Testa ett skitjobb nånstans och du har minst en handfull människor som är upptagna av och snacka pengar och prylar. Eller du har väl sett Lyxfällan? Valfri dokusåpa? Eller kolla var och varannan blogg skriven av nån liten lantsortslolla och det är glamour och trams. Precis på samma sätt tror jag många i överklassen är fast på sitt sätt då. Nej, man får ta varje individ i taget, det är klass, då behandlar och ser man på människor på riktigt istället för några tramsiga mallar.

Sedan tror jag du har en väldigt verklighetsfrämmande syn på näringslivet och hur man når topparna där. Visst fan måste man plugga även om man tillhör överklassen. Inte fan kan man lalla runt som en jävla bimbo och tror VD-posten dimper ned i knät på en. Det är ju inte så att våra VD:ar, och då menar inom storföretag, är outbildade precis. Det skulle se jävligt illa ut om inte annat. Tror du folk vill köpa aktier i bolag där den ledande posten innehas av nån jävla överklass-slacker som bara läst kurser på universitetet bara som en kul grej.
Citera
2015-11-05, 14:25
  #1294
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Nej, särskilt spännande kan det ju inte vara om man som du måste i varje inlägg i tråden bevisa för andra anonymt över nätet att du minsann tillhör överklassen .

Inget illa ment, men det bara slog mig när jag läste punkten.

Härligt nöje!

/Ålen

Du har klass-komplex.

Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Men kanske vore för skrytigt med blogg på ämnet. Överklassen vill ju inte vara för mer eller förhäva sig, i alla fall är det vad de hela tiden vill tuta i mindre lyckligt lottade. Bättre då kanske att skryta och ha sig anonymt över nätet istället.

Hängde en del överklass när jag jobba som skogsarbetare. De babblade så mycket om att de inte var förmer än andra och som vilka som helst och hur jordnära man var. Ja, och? Ska jag tro annat? Alltså, det blir ju bara ett skryt till slut och inget annat om man hela tiden bara vill frambringa hur jävla jordnära man är. Jag tror de driver med oss helt enkelt. Dags och se igenom detta, tycker jag.

1) Jag kan göra ett instagram-konto senare. Ni får säga till om det är något särskilt som ni är intresserade av.

2) Vad finns det att skryta om? Det är inte som att över-klassen gör något som under-klass människor inte kan göra.

3) Tror du att över-klass folk bryr sig tillräckligt mycket för att driva med fattiga människor?
Citera
2015-11-05, 14:39
  #1295
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Du har klass-komplex.



1) Jag kan göra ett instagram-konto senare. Ni får säga till om det är något särskilt som ni är intresserade av.

2) Vad finns det att skryta om? Det är inte som att över-klassen gör något som under-klass människor inte kan göra.

3) Tror du att över-klass folk bryr sig tillräckligt mycket för att driva med fattiga människor?

Beror på vad man menar med komplex. Ja, jag kanske har lite smått klasskomplex, jag kan erkänna det. Det är dock inget som påverkar mig i någon negativ riktning och är på en harmlös nivå. Det är inte så att jag dör för att jag inte fötts in i överklassen precis. Mitt liv kretsar knappast kring sådan bryderier, även om jag kan erkänna att det vore lite sexigt att känna att man tillhörde nån fin uradlig gammal släkt typ Lewenhaupt.

Har du klasskomplex? Det man ser i andra är ju ofta också hur man ser på sig själv. Men nej, du tillhör ju överklassen. Ni sysslar ju inte med sånt som att ha komplex.

Ser fram emot detta instagramkonto. Häng ut dig själv ordentligt nu samtidigt som du visar att du inte är skrytig ett dugg. Ska bli intressant och se hur du ska lyckas med det konststycket.

Ja, jag tror många, inte alla, inom överklassen bryr sig att driva med människor som de ser som mindre lyckligt lottade, ja. Jag är väl inte naiv och går och tror att alla i överklassen bara är harmlösa och öppna och trevliga inför omvärlden.
Citera
2015-11-05, 14:42
  #1296
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Ungefär som arbetare? Arbetare kan vara jävligt skrytiga och prestigebajsnödiga på sitt sätt ska du veta. Testa ett skitjobb nånstans och du har minst en handfull människor som är upptagna av och snacka pengar och prylar. Eller du har väl sett Lyxfällan? Valfri dokusåpa? Eller kolla var och varannan blogg skriven av nån liten lantsortslolla och det är glamour och trams. Precis på samma sätt tror jag många i överklassen är fast på sitt sätt då. Nej, man får ta varje individ i taget, det är klass, då behandlar och ser man på människor på riktigt istället för några tramsiga mallar.

1) Alla människor idag har det bättre än den rikaste över-klass personen för 200 år sen. Om ni åkte 200 år tillbaka i tiden skulle ni då skryta om typ era kläder, eran lägenhet, eran dator, era resor och så vidare? Eller skulle ni tycka att kläder, lägenhet, dator, resor inte är så märkvärdigt?

2) Så är det för över-klass folk också till exempel,

- det är inte särskilt märkvärdigt att bo på en herrgård. Ni kan också hyra in er på en herrgård om ni vill och prova på det.

- eller så kan ni åka till typ Thailand och prova på hur det känns att ha mycket pengar på banken. Känns det märkvärdigt att vara i Thailand och ha 10 thailändska årslöner på kontot?

- ni kan åka till Afrika och titta på folk som bor i hyddor och känna er rika och märkvärdiga för att ni har en bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in