2010-05-21, 19:00
Medlem
Jerdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Med anledning av tråden ”Varför klär sig folk som överklass…” vill jag ställa en annan fråga. Fnns det någon poäng i att köpa det överklassen köper t.ex. en barbour jacka?
Kvaliten är ju jättebra och man kan ha den i många år. Det blir säkert billigare än att köpa 5 på dressman?
Att köpa möbler från svenskt tenn eller av carl malmsten var vettigt även för hushåll som fick spara till dem. Möbler av hög kvalite som varade hela livet.

Att köpa deras bilar är ingen vits då samtliga biltillverkare tar mer betalt för at reparera sina dyrare modeller än de billigare. Toyota tar mer betalt för att byta ett tändstift på en lexus än en yaris, Volkswagen tar mer betalt för att byta tändstift på en Audi A8 än en VW polo o.s.v

Okej.
Citera
2010-05-21, 19:21
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDog
För att imitationen alltid är vackrare än verkligheten.
+1 från mig. Bättre uttryckt än så kan det nog inte bli.
Citera
2010-05-21, 20:25
Medlem
Smakarsprits avatar
Citat:
Med anledning av tråden ”Varför klär sig folk som överklass…” vill jag ställa en annan fråga. Fnns det någon poäng i att köpa det överklassen köper t.ex. en barbour jacka?
Kvaliten är ju jättebra och man kan ha den i många år. Det blir säkert billigare än att köpa 5 på dressman?

Barbour har används av bönder/godsägare innan "överklassen/stureplan" fick tag i dem. Barbour förknippar jag med deras oljerockar som bönder går runt i.
Citera
2010-05-22, 00:04
Medlem
jagkansakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smakarsprit
Barbour har används av bönder/godsägare innan "överklassen/stureplan" fick tag i dem. Barbour förknippar jag med deras oljerockar som bönder går runt i.

Ursprungligen var överklassen bara godsägare så du förknippar helt rätt. Sedan är jag omedveten om stureplansmodet så jag kan inte svara för det. Stureplansbrats är inte överklass så du kan inte likställa dem...
Citera
2010-05-22, 00:17
Medlem
jagkansakers avatar
Sedan finns det självklart skäl att lägga pengar på saker som håller.

Det kan vara svårt att skilja på dyrt/skit och dyrt/kvalitet. Det viktiga är att inte falla för försäljningshypen att köpa detta årets modell, den nyaste och senaste. Lägg istället mycket tid på varje inköp. Tänk igenom, är detta bra kvalitet nog? Kolla med andra, och nu förtiden har vi ju internet så det blir ännu lättare.

Ett kvalitetsköp skall gå att reparera hellre än att bytas ut.

Sedan är det viktigt att inte bara gå efter märken. Märken på kläder var från början till för att låta företagen göra lite reklam för sig sjävla. Men med det modet har folk börjat ha på sig märken för att visa upp sig. På så blir en skit-tröja såld för 2000kr bara för att det finns ett DG på framsidan.
Bättre att köpa något utan tydligt märke så vet du att det finns mer till det än bara ett märke på framsidan.

Skräddarsydda kläder från Savile Row har inget enormt emblem på sig trots att det är grymm kvalitet. En skräddarsydd kostym kan du för övrigt ha hur länge som helst..
Citera
2010-05-22, 15:44
Bannlyst
Dom flesta har nog hört det här förut:

“You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world.”

Att försöka vara något som man inte är eller att impa på folk genom sina tillgångar är bara väldigt patetiskt. Visar bara att du har ett kraftigt bekräftelsebehov och mindervärdskomplex. Varför inte bara klä sig som man vill och ha på sig det man själv tycker är snyggt?

Tycker du det är snyggt med kostymer för 10 000, använd det. Tycker du det är snyggt med kläder från myrorna och dressman, använd det. Det är när man plötsligt ska försöka att impa eller liknande som det bara blir fel.

Sluta att bry er så mycket om vad andra tycker och gör det som ni själva vill/mår bra av.
Citera
2010-05-22, 18:20
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meckman
Köp ny BMW var tredje år så får du service gratis.

Du har fattat vitsen märker jag!
Citera
2010-05-22, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
http://www.youtube.com/watch?v=98gKjy2rvnE

Ung och rik en gammal dokumentär som berör ämnet lite. Lite rolig är den faktiskt!

Dock har de flesta i denna tråd har nämnt är typiska grejer för övre medelklassen.

Så övre medelklass är de som är nyrika och fortfarande ha sin gamla identitet. Överklassen är de som har en identitet grundat på att pengar inte är ett problem, alltså tar staten in många invandrare så har de likväl sina pengar kvar, så vad spelar det för roll (till skillnad från oss andra som gör en förlust), höjer vi skatterna så förlorar de pengar alltså är de moderater. Jag klagar inte det är logiskt, vi håller alla efter våra intressen .
Citera
2010-05-22, 21:05
Medlem
VaGKs avatar
Nu tillhör jag varken överklassen eller umgås med den särskilt ofta heller, men om man får generalisera efter mina erfarenheter så är de väldigt trevliga, jordnära och väluppfostrade. Aldrig spydiga eller agerar som om de ser ner på en, trevliga att föra ett samtal med helt enkelt. Det existerar inget snack om pengar eller annat skryt.
Många blandar nog ihop överklass och lite rikare folk som känner ett behov av att skryta om sina pengar. Därav bilden av att överklassen är snobbiga och skrytsamma, tror jag.
Senast redigerad av VaGK 2010-05-22 kl. 21:08.
Citera
2010-05-23, 01:27
Medlem
tryffs avatar
Mitt perspektiv var ju just hur skiljer man på reklamhype från riktig kvalite...
kunde det vara en poäng i att ta rygg på överklassen?
Citera
2010-05-23, 02:14
Medlem
Blixis avatar
Citat:
Mitt perspektiv var ju just hur skiljer man på reklamhype från riktig kvalite...
kunde det vara en poäng i att ta rygg på överklassen?

Nej skulle jag svara på den frågan.

För det första vad är överklassen (förmodligen lika många svar som människor)? Det går ej att definiera och dom alla har en varierande smak sinsemellan. Så är artikel X överklass eller är artikel Y? Vissa överklass använder X andra Y. Vilken ska du då köpa? Omöjligt att svara på.

Komma bort från reklam hysteri är det nog enklast att undersöka, prova och studera den produkten du vill köpa. Finner du produkten duglig i dina egna ögon så duger den ju uppenbarligen enligt dig?
Citera
2010-05-23, 08:44
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateHybrid

Du kan omöjligt avgöra vem som är överklass och inte genom deras kläder.

Sant. Finns ju många i "överklass" som inte egentligen bryr sig om vad de har för kläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in