2010-06-29, 15:23
Medlem
MUFCFelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Precis, blasé är ett bra ord som beskriver väl vad dessa verkar uppleva när de stått på toppen du nämner och tänkt att "jaha var detta allt?". Mer intressant är dock att notera att de äkta överklassarna även kan smälta in mitt i den vanliga gråa vardagen i staden och där vara mer eller mindre en helt vanlig svensson man möter på gatan och inte tar särskilt stor notis om utöver anletsdragen?

Helt sant. Nu pratade jag mer allmänt om de överklassare som har det stora bekräftelsebehovet vissa av dem har.
Citera
2010-06-29, 15:28
Medlem
Itzcuintles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Har ni inte sett den verkliga rasismen bland dessa PK-människor?
Med sina åsikter om att judar är bra människor (med den inställningen säger man ju att det finns sämre raser).
Att det är synd om invandrarna (att dom inte är ansvariga för sina egna handlingar då? Som att man ska betraktar dom som barn på något sätt?).
För det första så är väl en PK-åsikt att alla människor har samma värde, inte att judar är "bättre" människor.
Synd och synd, PK-människors syn på "invandrare" är väl att de är människor precis som vi.

Citat:
Att negrerna mår dåligt över saker som negerbollar, negerkung osv. (jag har då aldrig hört en neger se sig själv som mindre värda pga. detta. Att en vit människa bestämmer sig för att ett ord är fel och förklarar hur en annan människa ser på sig själv. Vet kvinnor som kallar sig för den exotiska benämningen negresser fast än det är "nedlåtande" hos en del av den vita rasen).
Kvasi-diskussion jag inte tänker beblanda mig i.

Citat:
Tycker mig ha sett mer rasism hos dessa PK-figurer, som vill alla väl och verkar drivna av att dom är för mer än andra människor. En sorts högmodiga människor som är alldeles för upptagna av sig själva för att se hur världen snurrar runt deras huvuden.
Rasism, nja. Högmod, ja. De går ofta ifrån saker såsom historisk erfarenhet och modern forskning i sin iver att främja sin ideologis ideal. Men rasism bland PK-människor i Sverige. Tja i begränsade områden kanske man kan prata om sådan "strukturell" rasism. Såsom tex i den där skånska kommunen, vad den nu heter.

Citat:
Måste ju kännas som ett jävligt konstigt land att flytta till, Sverige. Där man inte ens kan skoja om varandra utan att bli förlöjligade pga. denna rasismnoja vi lider av?

Din jävla Turk!

Håller fullständigt med.

Din smutsiga kurd!
Citera
2010-06-29, 22:28
Bannlyst
Svar: [b]Ja! Men det räcker inte bara att ha 60 miljoner kronor på kontot och våning på Strandvägen eller "villa"=mindre slott i Djursholm..

Dem monetära tillgångarna måste ha förvaltats av ett flertal generationer.

En större lantegendom måste ha funnits i familjens ägo under mer än 3-4 generationer minst.

Ett oklanderligt bordsskick.

Ett belevat sätt att tala.

Bildning(påväg bort men fortfarande viktigt inom överklassen!).

Kreativitet(ett antal personer inom familjen som är författare/konstnärer).

Obekymmrade om livet.

Avslappad attityd till pengar.

En historia bakåt gällande överklassliv.

Ingen amerikan i världen-kan bli eller är överklass!
Citera
2010-06-30, 09:48
Medlem
hallberg-rassys avatar
Oj, det verkar som att vissa somliga här inte har så bra koll på det här.

För det första: Ju längre upp i klasserna man kommer dess mindre talas det om pengar. Däremot har jag vid flertalet tillfällen stött på arbetarklass som talar konstant om (främst bristen) på pengar.

För det andra: Väldigt många i överklassen kör inte alls årsny BMW eller Mercedes. Faktum är att jag läst att globalt så äger majoriteten miljonärer en begagnad bil. Då är det visserligen så att många kör klassiska bilar också, naturligtvis, men förvånande många köper en bil som räcker till och fungerar, eftersom man som sagt var inte har behov av att hävda sig via skrytbilar.

Och så är det givetvis så att pengar och klasstillhörighet inte hör ihop. att tillhöra en samhällsklass är lika mycket hur man beter sig. Du kan vara mångmiljonär, men om du åker omkring i en risig amerikanare, lyssnar på någon nostalgirock, halsar starköl och spottar snus så är du en ganska låg existens.

Överklassens levandsvis och uppträdande kan man hata eller älska, jag gör det senare.
Citera
2010-06-30, 15:59
Medlem
jagkansakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedia
Ingen amerikan i världen-kan bli eller är överklass!

Lite O.T., men:

Självklart finns det amerikansk överklass, även i en icke ekonomisk benämning. Det är en typisk svensk världsfrånvänd syn på det hela att säga att alla amerikaner skryter med sina tillgångar och är obildade.

Däremot så kan man nog säga att ingen genuin överklass finns i områden som Beverly Hills osv. Överklassen i U.S.A. är mer etablerad på norra östkusten i städer som Providence osv. Synen på pengar är även liknande, man skall inte flasha med dem, och helst ska pengarna vara ärvda. Sedan är utbildning någon som mer än annat är synonymt med den Amerikanska överklassen. Det är oerhört viktigt att kunna visa upp en god utbildning.
Citera
2010-07-01, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
de äkta överklassarna även kan smälta in mitt i den vanliga gråa vardagen i staden och där vara mer eller mindre en helt vanlig svensson man möter på gatan och inte tar särskilt stor notis om utöver anletsdragen?

Riktiga utomjordingar är de...
Citera
2010-07-01, 11:13
Medlem
soloultras avatar
Människor som är välbärgade rent "överklass"-mässigt sett är väl som alla andra. De kan vara både trevliga och otrevliga, det beror enbart på uppfostran. Jag har dock haft privilegiet att beblanda mig med båda sidor trots att jag själv inte faller under kategorin, och de förstnämnda är oftast väldigt sociala och trevliga. De senare är ganska lätta att ta ner på jorden när de fattar att man inte är intresserad av deras sociala status, de brukar oftast bygga upp en självbild av sig själva som överlägsna men den är förhållandevis lätt att montera ned med lite slagkraftiga kommentarer, efter det har de inte så mycket att komma med rent socialt.
Citera
2010-08-04, 14:05
Medlem
Tänker mig:
*Fina lägenheter
*Konservativa värderingar
*Formella och noga med finkläder, även hur till exempel deras döttrar klär sig
Citera
2010-08-04, 14:57
Medlem
Roflsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okitpokit
Jag bor på lidingö, här är vi tydligen alla snobbar bara för att vi har det välställt. Jag har mycket rika kompisar jag likaså och kan räknas som svensk överklass (inte som i gossip girl) Skillnaden är väl egentligen inte så stor för ungdomar här som för andra ställen, mycket hemmafester då föräldrar inte är där, inte mycket droger mest alkohol som det dricks otroligt mycket av.

Men när man är på fina middagar med släkt och vänner så är det också mycket alkohol mycket rasistiska tankar och fan vad ingen gillar fattiga människor och sossar.

Ser detta som en otroligt dålig beskrivning.. Är du allvarlig?

Känner väldigt många rika, då min pappa har ett väldigt stort företag som ger väldigt mycket pengar.
Dom han umgås med och träffar i både jobb och personligt har ingenting emot fattiga, och faktum är att några förmodligen är sossar av dom, dom pratar dock väldigt sällan vilket parti just dom röstar på, men mycket politik.

Men kanske är för att dom själva börjat på botten och jobbat sig upp, ist för dom jävlarna som själva har ärvt mestadelen av sina pengar.

Dock kan jag hålla med lite av det du skriver högst upp, dock så är droger inblandat, men är mestadels mary jane i vårat sällskap.
Citera
2010-08-04, 20:37
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Tänker mig:
*Fina lägenheter
*Konservativa värderingar
*Formella och noga med finkläder, även hur till exempel deras döttrar klär sig

ganska tomma lägenheter och kläder de inte valde själva sönerna alltså ?
Citera
2010-08-05, 02:52
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Tänk sicken massa baroner och grevar som hänger på flashback trotts allt...
Jag får alltid en känsla av att folk mest försöker vara lite internethäftiga i alla trådar som rör pengar och överklass. "Jag har minsann varit ute på rävjakt och spelat cricket med den riktiga överklassen, givetvis adliga sedan 400 år tillbaka och inget nyrikt patrask, och gud så sofistikerade och artiga de är."
Utbildning, artighet mm är givetvis hedervärt och släkthistoria kan vara nog så intressant men jag känner ingen ur någon överklass och imponeras inte det minsta av att någon jävel hör till någon adelssläkt som haft pengar och inflytande si och så länge. Samma skithuvuden som finns överallt bland oss finns definivt i det vissa väljer att se som samhällets toppskickt, varför skulle det inte vara så?
Citera
2010-08-05, 23:02
Medlem
gipfel22s avatar
Snobbig överklassmiljö är PRECIS som solsidan. To mig jag vet då min far äger ett stort företag.

Nä men varje morgon blir det trumpetinbakta kanelgifflar med karameliserat äpple. Efter min dyra ljusanläggning sakta väckt mig då. Sen tar jag min äckligt dyra Audi till mitt högavlönade flummjobb som jag enbart fått genom kontakter, är inte komepent för det alls. Efter det slutar jag 11:30 på förmiddagen varefter jag far på den dyraste resuturangen och beställer friterat ripbröst till lunch. Sedan ägnas dagen till sjöliv i min privata segelbåt för 3 miljoner.

Sen blir det middag från min nya grill som kostade 18 papp.
Senast redigerad av gipfel22 2010-08-05 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in