2010-06-19, 13:34
Bannlyst
Ayd Al Saffar - Ur & Penn.

Salvatore Grimaldi - Grimaldi Industri AB. Köpte en villa för 70 miljoner 2001.

Ljubo Mrnjavac - Pölsemannen

Finns många exempel.

Sen kan man ju diskutera om överklass endast är adel eller om folk som gjort sig en förmögenhet också är överklass.

Jag pluggar med en del som är riktigt överklass. Adliga, Lundsberg, Sigtuna,hus i Torekov, hus i Verbier och hela köret. Jag tror inte att man kan bli en av dem genom att bli rik. De har sina umgängeskretsar, kontaktnät osv där lika(rika) barn leka bäst. Överklassen i Sverige umgås ofta med varandra då de lär känna varandra i skolan osv.
Senast redigerad av oehae 2010-06-19 kl. 13:40.
Citera
2010-06-19, 13:44
Medlem
one_sizes avatar
Tanken är väl att överklass har haft förmögenhet över flera generationer (man ska vara uppväxt med att ha pengar), har bekantskapskrets bestående av människor med pengar och inflytande och inte behöver jobba.

Visa upp och skryta med sin nya kavaj/villa/pool låter däremot som nyrik företeelse och något som just en blatte skulle göra.
Citera
2010-06-19, 13:45
Medlem
Guteborgssyndromets avatar
Citat:
Sedan kommer du som invandrare ha svårare att få jobb i jfm. infödda svenskar, du kommer ha lägre lön för samma jobb och dina möjligheter till att göra karriär och stiga inom din yrket kommer vara betydligt svårare i jfm. infödda svenskar.

Svårare att få jobb är inga problem. Jag skulle hellre anställa mina egna landsmän till mitt företag. En turk skulle aldrig anställa en svensk till sitt kebab-ställe. Jag förväntar mig inte att svenskar ska göra likadant.

Lägre lön gäller inte längre. Det förändras fort. För bara ett par år sedan frågade folk om jag var en muslim. Idag så har de alla knullat "muslimska brudar."
Citera
2010-06-19, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guteborgssyndromet
Svårare att få jobb är inga problem. Jag skulle hellre anställa mina egna landsmän till mitt företag. En turk skulle aldrig anställa en svensk till sitt kebab-ställe. Jag förväntar mig inte att svenskar ska göra likadant.

Lägre lön gäller inte längre. Det förändras fort. För bara ett par år sedan frågade folk om jag var en muslim. Idag så har de alla knullat "muslimska brudar."

Hahah tror ingen svensk kille vågar knulla en muslimsk kvinna, om han så ville. Vilket i sig är sällsynt att en svensk skulle vilja.

Men du har väldigt rätt, men kalla inte oss rasist då när ni är lika rasistiska, om inte mer.

Förresten är det nog mycket mer muslimska män som har sex med svenska flickor, vare sig de vill eller inte. Men det är somalier och judar som våldtar, så jag anklagar inte ditt land.

Men många av ditt folk har sx md svenskar , men knappt alls killar har sex med dina kvinnor.
Vi har ju våra egna män!
Och vi nordiska kvinnor räcker gott och väl
Citera
2010-06-19, 13:59
Medlem
Guteborgssyndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Houraksi
Hahah tror ingen svensk kille vågar knulla en muslimsk kvinna, om han så ville. Vilket i sig är sällsynt att en svensk skulle vilja.

Det var förut de inte vågade. Fast det beror på var man bor. Och det är klart de vill.

Citat:
Men du har väldigt rätt, men kalla inte oss rasist då när ni är lika rasistiska, om inte mer.

Ska vi inte kalla er för rasister? Jag är en individ. Det är de övriga också. Jag har aldrig kallat någon för rasist.

Citat:
Förresten är det nog mycket mer muslimska män som har sex med svenska flickor, vare sig de vill eller inte. Men det är somalier och judar som våldtar, så jag anklagar inte ditt land.

Men många av ditt folk har sx md svenskar , men knappt alls killar har sex med dina kvinnor.
Vi har ju våra egna män!
Och vi nordiska kvinnor räcker gott och väl

Iranska kvinnor har för det mesta svenska killar, precis som kinesiska kvinnor i Sverige. Och jag har aldrig haft sex med en svensk kvinna.

Rasismen i Sverige dör ut just nu. Media har svårt att fatta det när de rapporterar om SD i opinionsundersökningar. Som om det har något med saken att göra. Finns folk som röstar på SD bara för att de är emot abort. Finns invandrare som är SD-politiker. Finns folk som röstar på SD för att de är emot Sveriges invandring/flykting-politik och inte hatar invandrare.
Citera
2010-06-19, 14:21
Medlem
Grannen med familj är invandrare, pappan är VD för ett stort företag och går alltid i märkeskläder och kör Ferrari på fritiden. Så visst har han lyckats, även fast han är av utländskt ursprung.
Citera
2010-06-19, 14:27
Medlem
rymdraketens avatar
Att vara överklass är för mig inte synonymt med att vara rik.
Citera
2010-06-19, 15:18
Medlem
Denoms avatar
Statusen nyrik fås genom att tjäna pengar, statusen överklass fås först generationer senare.
Citera
2010-06-19, 16:13
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guteborgssyndromet
Konstig fråga kanske. Men jag pluggar till tandläkare. Svenskar som gör liknande blir ju fint folk. Nu kanske det finns en 16 åring som pluggar samhälle-ekonomi som vill påstå att man måste vara minst en VD eller liknande.

Men går det att vara invandrare och överklass i Sverige? I London äger en Egyptisk arab deras NK. Englands rikaste är också en indier.

Men funkar det i dagens Sverige? Känns ibland som att ett svenskt fyllo som lever på soc anses vara mer fint folk än en invandrare som är läkare?

En kusin flyttade till Los Angeles efter att ha pluggat till tandläkare i Sverige. Idag så äger han en klinik och har en stor villa med pool. Hans livstil liknar kändisarna på Cribbs som man kan se på MTV. Hade han stannat kanske han bara skulle vara en blatte eller något?

Kan man vara invandrare och överklass i Sverige?

beror givetvis helt och hållet på vad du definierar som överklass och invandrare såklart. den ursprungliga betydelsen torde vara adlig så då är svaret generellt nej.... om man nu inte gifter sig adligt när man redan är adlig såsom drottning silvia som kan ses som invandrare och överklass. Men nu är det väl i regel inte tysk adel vi allt som oftast refererar till som invandrare här på FB. För att någon adlig ska gifta sig med en invandrare krävs nog att invandraren redan är överklass i sitt hemland. Överklass handlar mycket om anor, beteende, kultur och vilka dina förfädrar är, snarare än hur mycket stålar du har på kontot, anser jag. Överklass är något man föds och fostras till. Om du därav är greve men inte har en spänn på kontot är du tekniskt sett överklass. Din kusin, eller ghettorappare i LA ser jag inte som överklass hur många millar de än har på kontot. Jag skulle inte heller kalla mig själv överklass även om jag var mångmiljonär. Rik och överklass är inte samma sak enligt mig

men om överklass bara är vem som helst med mer pengar än medelsvensson så är svaret såklart ja.
Citera
2010-06-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyclectic
Du verkar vara en sjysst invandrare som mig själv. Även min storebror pluggar till psykolog i L.A ,USA.
När du har fått din utbildning så är det bäst att du jobbar utomlands! Tro mig detta landet blir fattigare och fattigare för varje år som går.

Plus att 100 000 flyktingar kommer in varje år! Det ökar främlingfientligheten i detta land och du kommer tyvär att drabbas när du söker jobb! Jag själv ska plugga till Civil ingenjör och jobba i kina hoppas jag. Man får bättre lön och lägre skatt utomlands. Vilket betyder att du kan bli rik då. Sverige är ett land för medelklassen. Invandrare blir sällan rika i detta land.

Lycka till!!
Folk blir sällan rika i detta land. Svårt när alla pengar ska gå till prinsessbröllop och andra bidrag...
Citera
2010-06-19, 18:52
Bannlyst
Säg vad ni vill.
Men en fråga till er "nya svenskar" ;
Visst är ni stolta att ni valde Sverige en dag som denna?
Så maffigt när alla sjöng nationalsången i sthlm, jag är så stolt över bröllopet.
Så om ni vill bli äkta svenskar är så är ni det nu om ni var lika stolta som jag, och sjöng med i nationalsången
Citera
2010-06-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Houraksi
Säg vad ni vill.
Men en fråga till er "nya svenskar" ;
Visst är ni stolta att ni valde Sverige en dag som denna?
Så maffigt när alla sjöng nationalsången i sthlm, jag är så stolt över bröllopet.
Så om ni vill bli äkta svenskar är så är ni det nu om ni var lika stolta som jag, och sjöng med i nationalsången
Är inte jag en äkta svensk då som inte sjöng med? Stod faktiskt inte ens upp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in