2010-06-19, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guteborgssyndromet
Jo, men man vill ju flasha också. Det är därför det finns dyra kavajer.

Men då kommer ju alla tro du är sån där persisk guld-smyckes slickat hår sliskig gubbish :S

Och tro mig, vi svenskar kan inte heller se ut hur vi vill, det är tyvärr koder hur man beter sig och man får inte visa om man har mer pengar eller mindre än arbetarklassen, då blir man utanför och "vm tror han att han är"
eller om man är fattig är man också utanför.
Sverige är normalt. Nästan för normalt. Tyvärr men så eré.
Citera
2010-06-19, 11:08
Medlem
Guteborgssyndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puresoulswe
O varför vi inte ser så många snobbiga invandrare allmänt är ju att dem flesta flyttar ju från sverige efter blivit klara ifrån högre utbildningar (läkare, tandläkare, civilekonom, civiliingenjör). London är rätt vanligt.

Detta börjar avta! Förut så flyttade svenskar ifrån invandrare. Nu så flyttar de bara ifrån invandrare som beter sig illa, men inte har något emot invandrargrannar.

När jag var yngre fick jag kämpa dubbelt så hårt som svenskarna i skolan. Nu får min lillebror konkurera på lika villkor, lärarna diskriminerar inte längre.

Alla anledningar till att flytta ifrån Sverige börjar ta slut.
Citera
2010-06-19, 11:13
Medlem
Citat:
Detta börjar avta! Förut så flyttade svenskar ifrån invandrare. Nu så flyttar de bara ifrån invandrare som beter sig illa, men inte har något emot invandrargrannar.

När jag var yngre fick jag kämpa dubbelt så hårt som svenskarna i skolan. Nu får min lillebror konkurera på lika villkor, lärarna diskriminerar inte längre.

Alla anledningar till att flytta ifrån Sverige börjar ta slut.
Det blir mindre absolut men löneskillnaderna och oftast väldigt mycket lättare att få jobb gör ju att många flyttar sen är ju många Andra generations invandrare nu och det är ju INTE så kul att flytta ifrån familjen och vännerna i Sverige.

Många andra och tredje generations invandrare säger ju att dem är tex alban men inte mycket dem har kvar i hemlandet. Dem är ju egentligen Svensk Alban tex. Sen att dem är "smutsiga blattar" för rasister skiter ju 95% befolkningen i. Jävla pack är rasister

Tror London är rätt populärt av den anledning att det går så snabbt att ta sig till Sverige med flyg. Man kan ju utan problem åka hem på helgerna utan offra en halv tag på resande. Tycker det verkar extra populärt bland högutbildade iranier att flytta till London.
Senast redigerad av puresoulswe 2010-06-19 kl. 11:19.
Citera
2010-06-19, 11:21
Avslutad
Citat:
Ja men, om man skulle gå runt i en 20 000 kronors kavaj i Sverige skulle nog folk tro att man är kriminell, och då försvinner överklass-grejen. Det blir typ, "vem tror blatten att han är?"

Jag tycker det är ett rätt omoget sätt att tänka på. Om du bara slappnar av och inte bekymrar dig så mycket över vad andra tycker och tänker så ska du nog se att det inte är något problem.

Och som svara på frågan; ja, det är klart.
Citera
2010-06-19, 11:21
Medlem
darws avatar
Överklass är något man föds in till, det är inte något man blir pga en förmögenhet eller ett yrke.
Citera
2010-06-19, 11:32
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Snackar om Mellanöstern Afrika folk, och kanske lite Balkan-folk, exklusive Zlatan!

http://www.richest-people.co.uk/

Storbritanniens rikaste, en "blatte."

http://www.richest-people.co.uk/lakshmi-mittal/

Men funkar det i Sverige? Eller är man alltid en blatte och lägre än en alkis som hänger på systembolaget?

Man är inte överklass för att man är rik. Ingvar Kamprad är för att ta ett extremt exempel inte överklass. Samma i England, där måste man nog tillhöra deras adel på något sätt. I Sverige måste man tillhöra rätt släkt som varit överklass i säkert minst 150 år. De tidigare adliga släktena i Sverige är väl de som räknas som riktig överklass kan jag tro.
Citera
2010-06-19, 11:36
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Konstig fråga kanske. Men jag pluggar till tandläkare. Svenskar som gör liknande blir ju fint folk. Nu kanske det finns en 16 åring som pluggar samhälle-ekonomi som vill påstå att man måste vara minst en VD eller liknande.

Men går det att vara invandrare och överklass i Sverige? I London äger en Egyptisk arab deras NK. Englands rikaste är också en indier.

Men funkar det i dagens Sverige? Känns ibland som att ett svenskt fyllo som lever på soc anses vara mer fint folk än en invandrare som är läkare?

En kusin flyttade till Los Angeles efter att ha pluggat till tandläkare i Sverige. Idag så äger han en klinik och har en stor villa med pool. Hans livstil liknar kändisarna på Cribbs som man kan se på MTV. Hade han stannat kanske han bara skulle vara en blatte eller något?

Kan man vara invandrare och överklass i Sverige?

Det beror väl på, att komma hit och börja leva som överklass med en gång, då är ju något fel. Men har man jobbat sig till det och skött sig så visst kan man vara det.
Citera
2010-06-19, 11:49
Medlem
Pengar talar sitt eget språk!

Tandläkaryrket gör dig inte till Överklass, som högst kan du nå övre medelklassen.

Med bra jobb och pengar så kommer du som invandrare att accepteras av infödda svenskar i allmänhet, men av nazisterna och rasisterna kommer du aldrig att accepteras. Det först nämnda är för en i allmänhet positivare attityd gentemot invandrare av infödda svenskar generellt, och det sistnämnda för att du oavsett yrke, välstånd och skötsamhet kommer ses som en blatte, som genom bidragsfusk och kriminellt beteende tillskansat dig din bil, hus osv.

Sedan kommer du som invandrare ha svårare att få jobb i jfm. infödda svenskar, du kommer ha lägre lön för samma jobb och dina möjligheter till att göra karriär och stiga inom din yrket kommer vara betydligt svårare i jfm. infödda svenskar.

Men slutändan så talar pengar sitt eget språk, det spelar ingen roll om man är en Arabisk Prins, en olje-oligark från Ryssland eller äger ett land genom Diktatur. Har man så mycket pengar att man får Hollywood stjärnor och/eller den svenska monarkin att framstå som fattiglappar ja då är man överklass.
Citera
2010-06-19, 11:58
Medlem
Riktigt svensk överklass kan dem i princip aldrig klassificera sig som. Efter flertal generationer kan dem vara nära man aldrig hela vägen
Citera
2010-06-19, 12:41
Medlem
simon4tws avatar
Min morfar flydde från Sovjet (Tjeckoslovakien) och kom till Sverige i slutet av 60-talet, och det enda han hade med sig var sina kläder och en 20-dollars sedel. Idag är han den rikaste och mest överklassiga person jag känner.
Citera
2010-06-19, 13:03
Medlem
Citat:
Konstig fråga kanske. Men jag pluggar till tandläkare. Svenskar som gör liknande blir ju fint folk. Nu kanske det finns en 16 åring som pluggar samhälle-ekonomi som vill påstå att man måste vara minst en VD eller liknande.

Men går det att vara invandrare och överklass i Sverige? I London äger en Egyptisk arab deras NK. Englands rikaste är också en indier.

Men funkar det i dagens Sverige? Känns ibland som att ett svenskt fyllo som lever på soc anses vara mer fint folk än en invandrare som är läkare?

En kusin flyttade till Los Angeles efter att ha pluggat till tandläkare i Sverige. Idag så äger han en klinik och har en stor villa med pool. Hans livstil liknar kändisarna på Cribbs som man kan se på MTV. Hade han stannat kanske han bara skulle vara en blatte eller något?

Kan man vara invandrare och överklass i Sverige?
ehm, stureplan ägs av araber.
ur&penn's ägare är iranier och glider runt i en murcielago och bor i danderyd,
rest. amiralen på djurgården är blatte.
finns OERHÖRT många rika snoriga blattar också. titta till i limhamn, danderyd så ska du får se.
har du bara läst om rika blattar i tidningarna så behöver du komma ut från ditt rum mannen och se omvärlden.
Citera
2010-06-19, 13:28
Medlem
174563s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
TS måste ha sniffat lim eller så trollar han bara. Hur kan man få för sig att tandläkare tillhör överklassen?
Mhm försökte också säga det men då fick man svaret att man är "en 16 årig ekonomistuderande"....

Tror att det antingen är en väldigt korkad typisk arab här som vill vara tuff och tror att han kan bli något bara för att han klarade en mattekrus alla hans vänner i skolan inte klarade av eller helt enkelt ett troll,
inte fan uppför han sig som en av de bättre invandrarna iallafall och därför tvivlar jag starkt på att han uppnår sitt mål som övre medelklass, överklass är onåbart ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in