2006-08-25, 08:36
Medlem
getosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Nu snackar du skit. En Grevinna är gift med en Greve, det är således en ganska vanlig titel bland högadeln. Friherre är den korrekta titeln för Baroner. Deras fruar har titeln Friherrinna eller Baronessa.

- Som jag då rättade mig i inlägget ovan, om du bemödar dig, med reservation för att Barons hustru då tituleras Friherinna snarare än Baronessa.
Citera
2006-08-25, 12:28
Medlem
Kontorsslavs avatar
Baron och baronessa är inga titlar som existerar inom det svenska adelssystemet. Friherrar kallas ibland Baron, men det är någon sorts internskämt som vi vanliga dödliga inte ska bry oss om.
Citera
2006-08-25, 20:26
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Unga killar från den riktiga överklassen är rätt speciella. De har en jävligt macho attityd men klär sig i rosa och har tantfrisyrer.

När jag bodde i Göteborg ca 2001 satt det alltid två riktiga "guldgossar" i 20-årsåldern på spårvagnen från Hissingen varje dag. Blev aldrig klok på varför de åkte spårvagn. De såg otroligt malplacerade (men glada) ut.
Citera
2006-08-25, 23:37
Medlem
Bråkmakarns avatar
Överklass, kan man skriva om både nyrika (rörelse värd över 1 miljard, sen 20-talet) och gammal rik släkt?
Citera
2006-08-25, 23:42
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Unga killar från den riktiga överklassen är rätt speciella. De har en jävligt macho attityd men klär sig i rosa och har tantfrisyrer.

När jag bodde i Göteborg ca 2001 satt det alltid två riktiga "guldgossar" i 20-årsåldern på spårvagnen från Hissingen varje dag. Blev aldrig klok på varför de åkte spårvagn. De såg otroligt malplacerade (men glada) ut.

Så har det alltid varit, min salig morfar bodde i närheten av Lundsberg och han och andra arbetargrabbar som jobbat i rörverket på orten hatade verkligen de där överklassynglena som kom in till stan ibland för att stöta in sig på bonnjäntor. Ofta fick dessa överklassprättar rejält med stryk av morfar och hans gäng, då de visade upp ett sånt förakt för vanligt folk att det stack i ögonen på dem.
Bl.a. minns jag en av morfars vänner förtälja en anekdot om hur han spöat en riking som på ren elakhet fimpade en cigarill i hans jacka.
Schweinerei, och i såna lägen har man sig själv att skylla om man åker på pisk...
Citera
2006-08-26, 00:13
Medlem
Bråkmakarns avatar
Man öppnar inte posten, man bryter posten.
Brevbäraren kallas postmästaren.
Saker är "lustiga".
Citera
2006-08-27, 01:01
Medlem
Bråkmakarns avatar
Kom igen nu, vill läsa fler saker
Citera
2006-08-27, 01:17
Medlem
Madchilds avatar
Dom köper svindyr champagne och häller ut den.
Citera
2006-08-27, 08:31
Medlem
Congomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Dom köper svindyr champagne och häller ut den.

...på servitrisen som serverade dom den
Citera
2006-08-27, 13:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Där sätter de fingret på vad som är så konstigt hos överklassen. Allting de säger och gör är så gammaldags och musealt att man knappt förstår vad de håller på med.
En konstig grej med överklassen annars är att de spontant skäller ut andra människor i olika sammanhang. Det är nog inte bara för att visa makt utan det är nog mycket ett sätt att uttrycka sig.

En lokal friherre häromkring stövlade in på vårdcentralen och krävde högljutt vård med det omedelbaraste (typ stukad fot). När han fick reda på att det var kö så blev han helt bestört "Vet du inte vem jag är?". När hans teknik visade sig vara framgångslös satte han sig snällt och väntade. Vilket jävla UFO...

Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Man öppnar inte posten, man bryter posten.
Brevbäraren kallas postmästaren.
Saker är "lustiga".
Citera
2006-08-27, 13:51
Medlem
526s avatar
Det är vanligare med psykiska sjukdomar bland överklassen.
Kanske det märks mer på dem för att arbetarklassen är uppfostrade och indoktrinerade med att man inte ska hålla på med sånt "tjafs", då man inte är en riktig karl om man "känner efter".
Eller så kan det bero på försvagade gener pga inavel?
Citera
2006-08-27, 13:53
Medlem
core_s avatar
Tycker det är skitkul när "överklassfolk" på något mystiskt vis råkat leta sig till bensinstationen min. Brukar alltid bre på med den värsta urskogsvästgöstska jag kan frambringa för att låta så lowlife som möjligt och svära om vart annat

Har man inte sett någon i chocktillstånd förut får man göra det då
Nu gäller ju givetvis inte detta ENBART överklassen, utan även dom som gärna VILL vara överklass.

Men man ser skillnad på folk och folk, som t.ex. när Aston Martin-klubben hade nån gathering i trakten häromsistens och riktigt trevligt överklassfolk från England har tagit sig hit.
Har nog aldrig haft trevligare kunder att prata med än dessa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in