2005-05-30, 22:03
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Willhelm
Återigen - frågeställningen är helt infantil. Överklass är någonting man bara är. OCh är man det behöver man inte fråga sig om man är det. Kläder har överhuvudtaget inte med saken att göra.

/CW

Där sa du något intressant som jag funderade på förut.
Dom som - enligt mig och andra dödliga - är överklass behöver inte säga eller bekymra sig om dom är det eller ej, gör man det så är man inte överklass.
Det var något sådant jag tänkte ut och det stämmer ju faktiskt överrens med det du skrev.
Citera
2005-05-30, 23:15
Medlem
Montecores avatar
Det är väl något av en livsstil och "samhällsklass", det finns mycket få människor som jag anser vara överklass, begreppen intelligens och charm är inte något jag relaterar benämningen överklass till mer än någon annan "samhällsklass". Den riktiga överklassen har jag all respekt för, de som lyckats i livet och varit företagssamma, förvaltat pengarna väl och nu har råd med den livsstilen, märk väl att de personerna inte skryter om det till skillnad från CW, har du inte lärt dig att det är fint att skryta?
Citera
2005-05-30, 23:56
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Du kan liksom inte "bli". Du antigen "är" eller så är du inte.

/CW

Hur definerar ni överklass då, om man inte kan bli menar ja...?
De som blir fet-rika över en natt och har lite stil, borde väll ta sig in i överklassen helt plötsligt.

Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheSnake
Överklass betyder att man är lite finare, lite bättre.

Lite bättre????
Citera
2005-05-31, 00:13
Medlem
ischs avatar
Kort fråga till CW: Om man kommer ifrån en adlig familj så är man överklass, right?
Citera
2005-05-31, 01:04
Medlem
gakushis avatar
Måste man vara med i någon orden för att räknas som överklass?
Citera
2005-05-31, 01:21
Medlem
Klickens avatar
Det första som dyker upp i mitt huvud när jag hör ordet "överklass" är pengar och Sthlm. Med andra ord - är man rik och bor på rätt ställe så är man överklass i mina ögon.

Din ideala överklassfamiljen är för mig följande:
Bor i en större villa i någon finare förort i någon storstad, Lidingö etc.. Mannen är gråhårig och har börjat tappa mycket hår på huvudet. Han har ett enkelt men välbetalt jobb på en större firma. Kvinnan är sliten och har genomfört ett antal ansiktslyftningar och fettsugningar i hemlighet för sin man och sina vänner. Hon bantar ständigt, lever på bantingpreparat från utlandet. Barnen klär sig i smaklösa kläder från J.Lindeberg, Svea och allt vad nu dessa dyra men avskyvärda märken heter. Dom äldre barnen besöker regelbundet finare uteställen i innerstäderna där dom ofta får i sig lite för mycket alkohol. Dom hamnar ofta i tjaffs med medelklassare och åker till 90% utav fallen rakt ner i backen.

Något som för överklassen ner i samma båt är egoism. Dom bryr sig inte ett dugg om under- och medelklassen. Allt kretsar kring dom själva och deras närmaste som alltid är överklassare. En annan sak som kännetecknar överklassfamiljen är skitsnack. Skitsnack i mängder. En hemlighet kan inte bevaras utav denna folkgrupp.

Nej, tacka vet jag medelklassen som jag själv tillhör. Känner att jag har det bra som jag har det. Jag litar på mina närmaste och vet att dessa är pålitliga. Jag super, slåss, raggar och tittar på idrottsarragemang på TV med polarna och några bira.
Visst kan man ibland önska att man hade några extra riksdaler i kassan men jag är för det mesta nöjd med min ekonomi. Jag har vad jag behöver, varken mer eller mindre. Jag har fått se livet ur den i särklass bästa synvinkeln. Avundas absolut inte överklassen, det jag sett av den är en grå och trist vardag som ständigt är utsatt för svek och egoism.
Citera
2005-05-31, 01:51
Medlem
gakushis avatar
Mycket intressant skildring av överklassen i storstaden du skrev, jag är rädd att den stämmer rätt bra!
Citera
2005-05-31, 01:56
Medlem
Citat:
Bjäbb bjäbb. Ni är så jävla tröttsamma att man ibland inte vet vart man skall ta vägen. Vad är din mission på FB? Jag har då aldrig lagt märke till dig tidigare...

Den här tråden är inte alls särskilt perfekt. Om vi skulle ha de perfekta överklasstråden skulle rimligen jag ha startat den och den hade varit något mer initierad. Att leta ett semantiskt begrepp kring ordet överklass är totalt ointressant. Du kan liksom inte "bli". Du antigen "är" eller så är du inte.

/CW

Föds man till överklass? Är det krav på adlighet eller går det bra med en "fin" familj rent generellt?

Kan en person jobba sig upp till överklass eller tar det generationer att komma dit?

Vore klart intressant att höra CW's tankar angående detta.
Citera
2005-05-31, 06:26
Medlem
Citat:
Bjäbb bjäbb. Ni är så jävla tröttsamma att man ibland inte vet vart man skall ta vägen. Vad är din mission på FB? Jag har då aldrig lagt märke till dig tidigare...

Den här tråden är inte alls särskilt perfekt. Om vi skulle ha de perfekta överklasstråden skulle rimligen jag ha startat den och den hade varit något mer initierad. Att leta ett semantiskt begrepp kring ordet överklass är totalt ointressant. Du kan liksom inte "bli". Du antigen "är" eller så är du inte.

/CW
ha ha, första gången jag sett dej svarslös
Citera
2005-05-31, 08:07
Medlem
SuiGeneriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakushi
I mina ögon är man inte överklass förrän man har något bakom skallbenet och har lite stil när man pratar med folk på krogen till exempel. Inga fyllespyor och vinglande på dansgolven med ena handen på någon tjejs/killes intimare delar. Givetvis krävs det då att man har förmåga att klä sig snyggt när det passar sig, men det ska inte hindra att man är lite "slapp" emellanåt. Inga snusprillor. Big brother-tittande är uteslutet.
Kort sagt, en människa som kan sägas ha klass ska alltid kunna se skillnaden mellan "bra" och "lite bättre", oavsett om det är krukväxter, bilar, sitt eget utseende etc. Märkesfixering smäller inte högt tycker jag.

Någon som vill kommentera?
Det du verkar beskriva är klass eller stil. Trevligt, men inte något som gör dig till en överklassperson.
Citera
2005-05-31, 08:56
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montecore
Det är väl något av en livsstil och "samhällsklass", det finns mycket få människor som jag anser vara överklass, begreppen intelligens och charm är inte något jag relaterar benämningen överklass till mer än någon annan "samhällsklass". Den riktiga överklassen har jag all respekt för, de som lyckats i livet och varit företagssamma, förvaltat pengarna väl och nu har råd med den livsstilen, märk väl att de personerna inte skryter om det till skillnad från CW, har du inte lärt dig att det är fint att skryta?

"Den riktiga överklassen". Du hör ju själv hur dumt det låter. Som om att det bara är människor som du tycker är flitiga och rejäla som egentligen borde få vara överklass. Väldigt naivt.

Jag har inga problem med att framhäva mig själv på bekostnad av mindre bemedlade. Tvärtom faktiskt, jag kan ibland riktigt njuta av det då människor i det här landet är så löjligt lättprovocerande och förbaskat fattiga.

/CW
Citera
2005-05-31, 08:58
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
ha ha, första gången jag sett dej svarslös

Jo visst, verkligen. Hur svarslös som helst.

Har du tagit din medicin?

/CW
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in