2010-05-17, 14:58
Medlem
Dalailamas avatar
"överklassen" klär sig knappast på något annat sätt än vanliga Svenssons hur den övre medelklassen.

Dock så är de ofta snyggare, vilket inte är så konstigt.

Rik gubbe ---> vacker fru = vackra barn (finns självfallet undantag ifrån regeln, inte minst bland de inavlade adliga)
Citera
2010-05-17, 15:40
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Utan att försöka hävda mig så har jag absolut överklass i min närhet och vet vad jag pratar om. Varför diskuterar jag det här med en jävla idiot?

Det är inte överklass du har i din närhet utan nyrikt bös.
Överklassen dressar dyrt utan att det syns, snarare tvärtom, dock är kvalitet alltid ett ledord. Ett seglarställ för 10' används med fördel till sjöss, ingen ur den seglande överklassen skulle få för sig att gå runt på stan i dylikt plagg.
Ungefär som packet (stekare, brats och nyrikt bös)som kommer till Marstrand med buss och kliver ut i seglarjackor utan att sätta foten på en båt under hela vistelsen...

“The bitterness of poor quality is remembered long after the sweetness of low price has faded from memory.”

Aldo Gucci
Citera
2010-05-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Det är inte överklass du har i din närhet utan nyrikt bös.
Överklassen dressar dyrt utan att det syns, snarare tvärtom, dock är kvalitet alltid ett ledord. Ett seglarställ för 10' används med fördel till sjöss, ingen ur den seglande överklassen skulle få för sig att gå runt på stan i dylikt plagg.
Ungefär som packet (stekare, brats och nyrikt bös)som kommer till Marstrand med buss och kliver ut i seglarjackor utan att sätta foten på en båt under hela vistelsen...

“The bitterness of poor quality is remembered long after the sweetness of low price has faded from memory.”

Aldo Gucci

Det ÄR överklass jag har i min närhet, sedan många generationer. Seglarjackan skulle givetvis användas till sjöss. Jag tror du har missuppfattat i princip allt jag har skrivit. Riktig överklass handlar förövrigt ytterst sällan inne i stan utan reser till mer nogräknade städer i europa för att göra inköp.
Citera
2010-05-17, 16:02
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Fy fan vad jag hatar bryggseglare (och Marstrand under matchseglingen också för den delen).... ville bara säga det.
Citera
2010-05-17, 16:35
Bannlyst
Citat:
Utan att försöka hävda mig så har jag absolut överklass i min närhet och vet vad jag pratar om.

Jag med ... dessa brukar inte vara överdrivet statusfixerade utan väldigt tillbakadragna.
Citera
2010-05-17, 17:37
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Jag kan inte påstå att kläder som säljs av MQ är särskilt premium eller överklass.

Tja du om man nu vill vara svin dyrt klädd har man armani och dylikt, dock har jag sett en jäkla massa överklass killar på Östermalm med de märkena när man bodde där.
Citera
2010-05-17, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Tja du om man nu vill vara svin dyrt klädd har man armani och dylikt, dock har jag sett en jäkla massa överklass killar på Östermalm med de märkena när man bodde där.

Det leder till frågeställningen - vad är överklass?

Är det överklass att klä sig i Armani? Eller räcker det med MQ? Vad ska man köra för bil? Porsche eller BMW? Är man överklass om man får hem Connaisseur? Ska man ha ärvda pengar och adlig bakgrund? Hur ska man bete sig och hur ska man inte bete sig (är överklassbegreppet synonymt med mer än pengar)?
Citera
2010-05-17, 18:04
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regndroppe
Det leder till frågeställningen - vad är överklass?

Är det överklass att klä sig i Armani? Eller räcker det med MQ? Vad ska man köra för bil? Porsche eller BMW? Är man överklass om man får hem Connaisseur? Ska man ha ärvda pengar och adlig bakgrund? Hur ska man bete sig och hur ska man inte bete sig (är överklassbegreppet synonymt med mer än pengar)?

Jag klassar överklassen till dom som drar in runt kanske 10miljoner om året efter skatt, sen så är det blå blodiga systemet rätt dött.
Citera
2010-05-17, 18:05
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regndroppe
Är man överklass om man får hem Connaisseur?
Verkligen inte, 100 000 i månaden är inte mycket...
Citera
2010-05-17, 18:05
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Om en svenssonkille är motorintresserad och sparar ihop till en lamborgihni som han mekar och putsar med på uppfarten så tänker ingen något extra på detta. "Klart grabben ska unna sig en fin bil, det är ju ändå hans största intresse här i livet."

Men om en svenssonkille är intresserad av kläder och köper märken av dyrare karaktär och går runt välklädd så tänker folk genast att han försöker spela rik och vara något han inte är.

Man lägger pengar på det som intresserar en helt enkelt, oavsett vad det nu kan tänkas vara.
Det kanske är själva intresset som är problemet. Killar ska inte vara intresserade av kläder helt enkelt (om de inte är bögar).

Citat:
Det ÄR överklass jag har i min närhet, sedan många generationer. Seglarjackan skulle givetvis användas till sjöss. Jag tror du har missuppfattat i princip allt jag har skrivit. Riktig överklass handlar förövrigt ytterst sällan inne i stan utan reser till mer nogräknade städer i europa för att göra inköp.
Nej, det gör de definitivt inte. Som xallo säger vet du nog inte vad riktig överklass är för något.
Citera
2010-05-17, 18:06
Medlem
meisers avatar
Citat:

Det handlar inte om att fred perry etc ej är tillräckligt dyrt. Alla de klädmärken du drog upp förknippas med allt annat än överklass. Hur vetdu att grabbarna du såg på östermalm är överklass? Det räcker inte att ha gott om pengar.
Citera
2010-05-17, 18:08
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Jag klassar överklassen till dom som drar in runt kanske 10miljoner om året efter skatt, sen så är det blå blodiga systemet rätt dött.
Knappast, men folk som inte tillhör det brukar ofta tro just det. (Nej, jag tillhör det inte.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in