2009-11-05, 17:08
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
Har oerhört svårt för nyrikt folk som inte kan bete sig på ett hövligt sett. Räcker med att åka ner till den lokala ICA-affären för att stöta på packet.

I kassan slänger man inte så mycket som en blick åt kassörskan, det är man för fin för. Inte sällan pratar man i telefon under hela proceduren och talar högt om hur skönt det var med den dagliga ansiktsbehandlingen på förmiddagen efter det att man skjutsat ungarna till skolan. På parkeringen står Porsche Cayennen(gärna turbomodellen eftersom det tenderar att bli lite stressigt ibland med all shopping, skjutsning och träning) uppfläkt över tre rutor, men det skiter man fullständigt eftersom man själv är störst, bäst och vackrast.

*asg* du är just vad jag pratade om innan.
Vad tusan hör Porsche och felparkering med överklass och nyrik att göra?
Varför ska man vara övertrevlig mot kassörskan?

Serviceyrken tycker nog bara det är skönt när inte var och varannan person kommer och frågar hur dom mår?

Hur tror du dom mår? Slita i kassan på Ica för en 85 kr / Timlön.

Svensk jantelag....
Citera
2009-11-05, 17:46
Medlem
Väldigt mycket snack om att "överklassare" är dryga. Jag vill snara säga att det är wannabesen som är dryga.

Det där med parkerar över flera parkeringsrutor/ställer sig på handikapsplatser stämmer in på vissa, oftast av de som inte bryr sig. Finns antagligen väldigt många som inte är "överklass" som gör likadant.
Citera
2009-11-05, 19:29
Medlem
Bobbo.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Vad tusan hör Porsche och felparkering med överklass och nyrik att göra?
Varför ska man vara övertrevlig mot kassörskan?

Serviceyrken tycker nog bara det är skönt när inte var och varannan person kommer och frågar hur dom mår?

Hur tror du dom mår? Slita i kassan på Ica för en 85 kr / Timlön.

Svensk jantelag....

Har absolut ingenting emot Porsche eller deras förare överlag. Hade absolut inte tackat nej ifall jag blev erbjuden en Cayenne Turbo.

Bilen har dock som bekant blivit en statussymbol och jag tycker det är synd att folk som är totalt ointresserade av bilar är tvungna att ha den fetaste modellen med de dyraste sportfälgarna när man enbart använder bilen som transportmedel. Skriker "titta på mig" om detta.

Kan ana att följdfrågan på detta blir, "varför skulle inte det vara okej? Om de nu vill ha en fullsmetad Porsche till att köra ungarna till dagis låt dem då köpa det."
Tycker personligen det tyder på behov av att hävda sig, bakom ett sådant beteende brukar du oftast hitta en person som är väldigt osäker på sig själv.
För mig handlar överklass, som det redan nämnts flertalet gånger i tråden, om att man har en personlig grundtrygghet. Du har inget behov av att visa att du har pengar.

Angående felparkering så har detta absolut ingenting att göra med överklass, något jag inte heller skrev. Däremot vittnar nonchalanta parkeringar ofta om en "allt kretsar kring mig"-mentalitet vilket jag tycker stämmer väl in på begreppet "nyrik".

Skrev inte heller att man ska bli bästa polare kassörskan utan tycker helt enkelt att det hör till god ton att "heja" på folk du träffar.
Citera
2009-11-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slev1
Väldigt mycket snack om att "överklassare" är dryga. Jag vill snara säga att det är wannabesen som är dryga.

Det där med parkerar över flera parkeringsrutor/ställer sig på handikapsplatser stämmer in på vissa, oftast av de som inte bryr sig. Finns antagligen väldigt många som inte är "överklass" som gör likadant.

sen är ju allt personligt, det finns sköna wannabees och dryga. Precis samma gäller med den riktiga överklassen
Citera
2009-11-05, 21:02
Medlem
emmitusss avatar
Mille tycker jag är ett sk. "överklassnamn".
Eller väldigt fint är de i alla fall.
Jag hade gärna döpt min unge till de, men har en kompis som bär namnet. Hähä.
Citera
2009-11-05, 21:07
Medlem
Meteorits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Arbetarklassen är korkad.
Medelklassen är tråkig.
Överklassen är dryg.
Sverige, i ett nötskal.
Citera
2009-11-05, 22:10
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Hur var det med detta?

/mod

Är folk läskunniga eller?

/Moderator
Citera
2009-11-05, 22:28
Medlem
Folk som envisas med att tvinga på deras barn bokstaven c där det går lika bra (bättre enligt mig) med k.

Exempel:
Karl blir Carl
Kalle blir Calle
Markus blir Marcus

Istället för v ska f envist användas.

Exempel:
Gustav blir Gustaf

Sen har vi klassikern Ebba. Det skriker så mycket överklass.

Sen är det vanligt att Filip blir Philip. Denna j-a stavningen med Ph - vad är grejen? Jo, att visa att man tillhör överklassen.

Hela den här grejen med att försöka visa att man minsann tillhör överklassen är ett enda stort skämt. Vad jag däremot har märkt är att den riktiga överklassen ibland skiter fullständigt i det här med att "visa" och ger därför sina barn den vettiga versionen av namnet.

Men det ni ska komma ihåg tydligast är absolut Ebba. Ska ni hem till en brud på party som heter Ebba, då är det inga söndriga jeans och en fotbollströja som gäller (fast å andra sidan, när är det okej? )
Citera
2009-11-05, 23:49
Medlem
Herr_Oins avatar
Och ge fan i att kommentera moderatorsåtgärder i tråden!

/Mod
Citera
2009-11-06, 01:53
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Hahahaha.

För att återknyta till tråden så håller jag med när skattefifflarn påstår att överklassen ofta måste byta till Ph eller C.

Oscar och Philippa är två ex.
Citera
2009-11-06, 20:29
Medlem
Stoffenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Arbetarklassen är korkad.
Medelklassen är tråkig.
Överklassen är dryg.

Men generellt så tycker är det är ganska svårt att uttyda typiska klassbeteenden i Sverige idag.

ja, men är kanske överklassen i alla fall lite kul också ? Medelklassen är tråkig det kan jag hålla med om. Och det har såklart med dess ställning att göra, de kan inte vara kaxiga för de bestämmer inte över produktionsmedlen de är beroende av, och till skillnad från arbetrklassen har de för mycket att förlora på att ta ut svängarna. men överklassen borde ju ha alla möjligheter att leva roligt, säga vad de vill och inte vara så ängsliga.
Citera
2009-11-06, 20:34
Medlem
fenylalanins avatar
Man lagar ingen egen mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in