Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Vad tusan hör Porsche och felparkering med överklass och nyrik att göra?
Varför ska man vara övertrevlig mot kassörskan?
Serviceyrken tycker nog bara det är skönt när inte var och varannan person kommer och frågar hur dom mår?
Hur tror du dom mår? Slita i kassan på Ica för en 85 kr / Timlön.
Svensk jantelag....
Har absolut ingenting emot Porsche eller deras förare överlag. Hade absolut inte tackat nej ifall jag blev erbjuden en Cayenne Turbo.
Bilen har dock som bekant blivit en statussymbol och jag tycker det är synd att folk som är totalt ointresserade av bilar är tvungna att ha den fetaste modellen med de dyraste sportfälgarna när man enbart använder bilen som transportmedel. Skriker "titta på mig" om detta.
Kan ana att följdfrågan på detta blir, "varför skulle inte det vara okej? Om de nu vill ha en fullsmetad Porsche till att köra ungarna till dagis låt dem då köpa det."
Tycker personligen det tyder på behov av att hävda sig, bakom ett sådant beteende brukar du oftast hitta en person som är väldigt osäker på sig själv.
För mig handlar överklass, som det redan nämnts flertalet gånger i tråden, om att man har en personlig grundtrygghet. Du har inget behov av att visa att du har pengar.
Angående felparkering så har detta absolut ingenting att göra med överklass, något jag inte heller skrev. Däremot vittnar nonchalanta parkeringar ofta om en "allt kretsar kring mig"-mentalitet vilket jag tycker stämmer väl in på begreppet "nyrik".
Skrev inte heller att man ska bli bästa polare kassörskan utan tycker helt enkelt att det hör till god ton att "heja" på folk du träffar.