2018-02-12, 11:33
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det är väl självklart att man inte går runt med skorna inomhus? Det här är den konstigaste diskussionen nånsin.

Det finns ju de som går runt i tofflor. Men det har inget att göra med att vara överklass

Newsflash: det är ingen som har kostym på sig inomhus. Och om någon har nåt kosym-liknande så har de tofflor som mest.
Som sagt jag ser inte riktigt på vilket sätt du har företrädesrätt i tråden om hur det är/ska vara. Om man inte har kostym på sig inomhus hur gör man då på jobbet eller anser du att man går omkring halvklädd dvs skjorta och slips utan kavaj, DET hade sett komiskt ut.

Att lite tjäckt slänga av sig kavajen och rulla upp ärmarna på skjortan är det ingen med god uppfostran som gör. Möjligen lätta på kavajen om det är varm och man har väst på sig under men då är det i familjära situationer eller om man är ensam i rummet.

Så nej det är ingen som går omkring med ett par filttofflor till sin kostym.
Citera
2018-02-12, 11:47
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Som sagt jag ser inte riktigt på vilket sätt du har företrädesrätt i tråden om hur det är/ska vara. Om man inte har kostym på sig inomhus hur gör man då på jobbet eller anser du att man går omkring halvklädd dvs skjorta och slips utan kavaj, DET hade sett komiskt ut.

1) Jag är överklass.

2) Det beror på vad man jobbar med?

3) Har underklass människor på sig blåkläder och hjälm hemma?

Citat:
Att lite tjäckt slänga av sig kavajen och rulla upp ärmarna på skjortan är det ingen med god uppfostran som gör. Möjligen lätta på kavajen om det är varm och man har väst på sig under men då är det i familjära situationer eller om man är ensam i rummet.

Vad pratar du om?

Citat:
Så nej det är ingen som går omkring med ett par filttofflor till sin kostym.

För att man har inte kostym på sig i hemmet.
Citera
2018-02-12, 11:55
Medlem
mastejags avatar
Citat:
1) Jag är överklass.

2) Det beror på vad man jobbar med?

3) Har underklass människor på sig blåkläder och hjälm hemma?

Vad pratar du om?

För att man har inte kostym på sig i hemmet.
1) tvivlar starkt på det. Den sortens utspel måste man då kunna backa upp. v
3) Det händer oftare än man tror kan jag lova!

Bara för att fortsatt hålla den höga nivån så slänger jag in en parodisk filmsnutt som av en händelse omnämner dessa skors vara eller icke vara

https://www.youtube.com/watch?v=HDw33iLMKS8
Citera
2018-02-12, 11:58
Medlem
PiusXIIIs avatar
Många överklassmänniskor känner sig nakna och underklassiga om de blir påkomna utan skor inomhus.
Citera
2018-02-12, 12:08
Medlem
Babianens avatar
Citat:
1) tvivlar starkt på det. Den sortens utspel måste man då kunna backa upp.

Ska jag ta fram mitt medlemskort eller vad hade du tänkt dig?

Citat:
Bara för att fortsatt hålla den höga nivån så slänger jag in en parodisk filmsnutt som av en händelse omnämner dessa skors vara eller icke vara

1) hahahah ni har fått det här från Jan Guillou.

2) Du får använda sunt förnuft mkay? På offentliga platser klär man inte av sig till exempel du tar inte av dig skorna om du går på en restaurang. Men om det är privat då tar du av dig ytterkläderna. Du sitter inte med jacka och mössa inomhus right?
Citera
2018-02-12, 12:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
1) Sluta tänka på skor.

2) Om man har personal är skor en del av deras uniform. Typ, http://www.bloch.com.au/7313-thickbox_default/sbl486-bloch-fonteyn-ballet-flat.jpg , http://www.bloch.com.au/10960-thickbox_default/sbl469-bloch-patent-ballerina-flat.jpg

3) Däremot är det ingen som går runt med skor inomhus (att jag överhuvudtaget ska behöva säga det här... ) man har tofflor precis som Svensson.

Jag skrev att de har inneskor på sig "när de tar emot gäster". De tar inte emot gäster i tofflor... det gör knappast ens socialgrupp 3. Jag beklagar för övrigt att du är tillbaka igen, för nu kommer du att tramsa sönder alla trådar som handlar om samhällsklass och relationer/sex...
Citera
2018-02-12, 12:29
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skrev att de har inneskor på sig "när de tar emot gäster". De tar inte emot gäster i tofflor... det gör knappast ens socialgrupp 3. Jag beklagar för övrigt att du är tillbaka igen, för nu kommer du att tramsa sönder alla trådar som handlar om samhällsklass och relationer/sex...

1) Vilken sorts gäster talar du om?

2) Nej man har inte "inneskor på sig". Man har en mer formell outfit för ett mer formellt tillfälle.

3) Men om du sitter hemma till vardags eller umgås med jämnåriga vänner tror du att alla går runt med "inneskor" (vad är det?) då?
Citera
2018-02-12, 12:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
1) Vilken sorts gäster talar du om?

2) Nej man har inte "inneskor på sig". Man har en mer formell outfit för ett mer formellt tillfälle.

3) Men om du sitter hemma till vardags eller umgås med jämnåriga vänner tror du att alla går runt med "inneskor" (vad är det?) då?

1. Alla möjliga sorters gäster, som inte är närmaste familjen/släkten/vännerna. Alltså utanför den grupp som man kan vara helt sig själv inför.

2. Jo det har man. Öveklassen har inte kostymer och kreationer för tiotusentalskronor - och sedan bara fötter eller tofflor till det.

3. Inte ungdomar med nära vänner, nej. "Inneskor" finns i olika modeller precis som uteskor, men skillnaden är att de kan vara tunnare, med tunnare sula och flimsigare material. Damer kan också ha högre och smalare klackar, när de ändå inte ska gå många meter i skorna. Ska det bli dans, så kan folk komma i tunna, svarta kalvskinnsskor/kängor med snörning och lädersula.
Citera
2018-02-12, 12:54
Medlem
Babianens avatar
Citat:
2. Jo det har man. Öveklassen har inte kostymer och kreationer för

tiotusentalskronor - och sedan bara fötter eller tofflor till det.

Du har ingen koll på vad du talar om. Så här funkar det,

a) mer formellt tillfälle = mer formell outfit.

b) mindre formellt tillfälle = mindre formell outfit.

Citat:
3. Inte ungdomar med nära vänner, nej. "Inneskor" finns i olika modeller precis som uteskor, men skillnaden är att de kan vara tunnare, med tunnare sula och flimsigare material. Damer kan också ha högre och smalare klackar, när de ändå inte ska gå många meter i skorna. Ska det bli dans, så kan folk komma i tunna, svarta kalvskinnsskor/kängor med snörning och lädersula.

Lol @ dans. Jag tror inte att det är nån under 60 som kan dansa.
Citera
2018-02-12, 13:16
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Frågan var om det är en överklass grej att gå runt med skor inomhus och svaret på det är nej.

Om jag ska vara lite taktlös så tror jag att du inte vet vad du pratar om. Bara för att du som självutnämnd överklass kastar av dig skorna i tamburen så säger det faktiskt inte så mycket om den egentliga överklassen.

Du verkar inte vara uppvuxen i en miljö där detta är kutym, då du inte kan föreställa dig att det finns människor som gärna går runt med skor inomhus. Blir man mindre överklass bara för att man väljer att inte ha på sig skor inomhus? Nej, givetvis inte. I ditt fall spelar det nog ingen roll då du mest troligt inte är överklass annat än i din fantasi. Om du nu mot förmodan är överklass så är du ett unikum.
Citera
2018-02-12, 13:17
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
1) tvivlar starkt på det. Den sortens utspel måste man då kunna backa upp. v
3) Det händer oftare än man tror kan jag lova!

Guillou kan sina saker! Underbar liten touch av ironi genom hela intervjun

Guillou talar också om återhållen elegans. För att ta Babianen, så är det inte återhållen elegans att visa arslet på Flashback. Bara för att ta ett aktuellt exempel.

Tidigare visade hon sin okunnighet genom att inte veta vad Carlssons är. Nej, Babianen är inte överklass.
Citera
2018-02-12, 13:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du har ingen koll på vad du talar om. Så här funkar det,

a) mer formellt tillfälle = mer formell outfit.

b) mindre formellt tillfälle = mindre formell outfit.

Lol @ dans. Jag tror inte att det är nån under 60 som kan dansa.

Det var ju det jag sa.

Jo, i överklassen kan de det. De sätter sina barn i dansskola redan i 12-13-årsåldern, för att de ska kunna föra sig på de baler som överklassungdomar går på, senare i tonåren. Amaranterbalen t.ex., om du har hört talas om den. Och alla kadettbaler. Samt bröllop där dans är en självklar del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in