Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-10, 17:09
  #1993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Du har tittat för mycket på film.

2) Det är mer så att man känner sig skyldig för att man föddes med en massa privilegier och man har inte gjort något för att förtjäna det man är bara född så.

3) Känner Svensson stolthet över att han råkar vara född i Sverige och har det bättre än nån som är född i Afrika?
Topic är överklass, inte vad Svensson tycker eller känner. Historien, kontinuiteten, stoltheten över att vara del av något som är större än sig själv är något som särskiljer överklassen jämfört med medelklassen. Släkten betraktas som ett "Vi".
Citera
2017-01-10, 17:12
  #1994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Min farfar var född 1903 hans far var född några decennier tidigare obviously.

2) Jag vet inte vad min farfars-far gjorde (jag kan ta reda på det). På min mors sida var han borgmästare. De var redan överklass vid den här tiden.

3) Om jag skulle fråga när min släkt blev överklass skulle svaret bli "jag vet inte vi har alltid sysslat med sånt".
Du är osäker och har vag uppfattning om släktens historia. Det är inte ett tecken på att du har överklassbakgrund. Ursäkta frågan men jag måste fråga: Varför är det så viktigt för dig att övertyga folk på Flashback att just du själv tillhör överklassen?
__________________
Senast redigerad av huminten 2017-01-10 kl. 17:16.
Citera
2017-01-10, 17:15
  #1995
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag har ingen aning.

Det är det som är ditt problem. Du vet ingenting.

För att förstå sig på saker och ting så måste kan känna till dess historia till att börja med, sedan utveckling och sedan hur det är i nuet.
Citera
2017-01-10, 17:17
  #1996
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huminten
Topic är överklass, inte vad Svensson tycker eller känner. Historien, kontinuiteten, stoltheten över att vara del av något som är större än sig själv är något som särskiljer överklassen jämfört med medelklassen. Släkten betraktas som ett "Vi".

Så du vill inte lyssna? Du vill tro att man går runt och känner sig speciell för att man är överklass? Att vara överklass är inte annorlunda än att vara en viss etnicitet går du runt och är stolt över att vara svensk?

Citat:
Ursprungligen postat av huminten
Du är osäker och har vag uppfattning om släktens historia. Det är inte ett tecken på att du har överklassbakgrund. Ursäkta frågan men jag måste fråga: Varför är det så viktigt för dig att övertyga folk på Flashback att just du själv tillhör överklassen?

1) Jag har mer koll på min släkt än vad de flesta i överklassen har. Tror du att folk inte har något bättre för sig än att släktforska?

2) Jag säger bara som det är ni behäver inte tro mig om ni inte vill.
Citera
2017-01-10, 17:21
  #1997
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är det som är ditt problem. Du vet ingenting.

För att förstå sig på saker och ting så måste kan känna till dess historia till att börja med, sedan utveckling och sedan hur det är i nuet.

1) Men hur många människor vet hur deras släktingar levde på 1800 talet? Kanske om du är historiker.

2) Vad pratar du om?
Citera
2017-01-10, 17:23
  #1998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Så du vill inte lyssna? Du vill tro att man går runt och känner sig speciell för att man är överklass? Att vara överklass är inte annorlnda än att vara en viss etnicitet går du runt och är stolt över att vara svensk?



Jag har mer koll på min släkt än vad de flesta i överklassen har. Tror du att folk inte har något bättre för sig än att släktforska?
Överklassmänniskor anser sig själva vara speciella, det har något som många saknar. Det ser sig som annorlunda jämfört med medel- och arbetarklass.

Överklassen tycker att historien bakåt är betydelsefull därför kartläggs och skrivs det böcker om äldre släktingar. Släktens historia måste nedtecknas och bevaras för att släktingar längre fram i historien ska kunna skaffa sig kunskap om historien bakåt.
Citera
2017-01-10, 17:25
  #1999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Men hur många människor vet hur deras släktingar levde på 1800 talet? Kanske om du är historiker.

2) Vad pratar du om?

1800-talet är inte direkt långt tillbaka. Är man överklass har man åtminstone koll på sina släktingar till 1600-talet. Din släkt bör ha haft målningar och foton uppsatta på väggarna om släkten är av respektabel och finare börd. Förmodligen skäms ni över eran släkt och foton m.m. ligger väl undanstoppade och rått-bitna på vinden.
Citera
2017-01-10, 17:29
  #2000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
1800-talet är inte direkt långt tillbaka. Är man överklass har man åtminstone koll på sina släktingar till 1600-talet. Din släkt bör ha haft målningar och foton uppsatta på väggarna om släkten är av respektabel och finare börd.
Böcker eller längre essäer om släktingar finns också ibland.
Citera
2017-01-10, 17:29
  #2001
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huminten
Överklassmänniskor anser sig själva vara speciella, det har något som många saknar. Det ser sig som annorlunda jämfört med medel- och arbetarklass.

Ja vi har bättre breeding men det är inget som man går runt och tänker på. Går du runt och tänker på att du har vit hud och känner dig speciell över det?

Citat:
Ursprungligen postat av huminten
Överklassen tycker att historien bakåt är betydelsefull därför kartläggs och skrivs det böcker om äldre släktingar. Släktens historia måste nedtecknas och bevaras för att släktingar längre fram i historien ska kunna skaffa sig kunskap om historien bakåt.

Det är så att alla i släkten känner till sin lineage så att ingen bestämmer sig för att en dag bli en fuck-up. Till exempel om din farfar var borgmästare eller nåt då kan inte du plötsligt bli en rappare. Du kan bli nåt annat som typ läkare men du måste hålla en viss nivå.
Citera
2017-01-10, 17:35
  #2002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Ja vi har bättre breeding men det är inget som man går runt och tänker på. Går du runt och tänker på att du har vit hud och känner dig speciell över det?



Det är så att alla i släkten känner till sin lineage så att ingen bestämmer sig för att en dag bli en fuck-up. Till exempel om din farfar var borgmästare eller nåt då kan inte du plötsligt bli en rappare. Du kan bli nåt annat som typ läkare men du måste hålla en viss nivå.
Om jag har något som få andra har så kan jag känna mig speciell, särskilt om jag är väldigt stolt över detta.

Någon läkare blev de inte av dig om jag förstått saken rätt...
Citera
2017-01-10, 17:44
  #2003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huminten
Böcker eller längre essäer om släktingar finns också ibland.

Ja man vill ju hedra och lyfta fram släkten som gjort det möjligt att leva det liv man lever. Förfäderna ska synas och de ska pratas om. Att babianen inte vet något om sin släkt beror väl på att den bestod mest av bordellmammor, tjuvar och övrigt lösdrivande pack.
Citera
2017-01-10, 17:55
  #2004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ja man vill ju hedra och lyfta fram släkten som gjort det möjligt att leva det liv man lever. Förfäderna ska synas och de ska pratas om. Att babianen inte vet något om sin släkt beror väl på att den bestod mest av bordellmammor, tjuvar och övrigt lösdrivande pack.
Självbedrägeri, självhävdelsebehov och kanske avundsjuka, vederbörande skulle väldigt gärna vilja tillhöra överklassen?

On topic: Vad tycker ni om Mikael Holmqvists bok om Djursholm?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback