2015-11-04, 21:11
  #1273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Du skrev, "detta är internet, vilket skiljer sig från verkligheten". Du kanske ska bli bättre på att uttrycka dig?

Du får läsa hela inlägget, inte bara utvalda ord. Hade du läst hela inlägget hade du förstått vad jag ville få fram. Men jag har förstått nu att du tolkar allting svart eller vitt och inte ö.h.t. kan läsa mellan raderna eller förstå den övergripande bilden av en text utan helt enkelt bara läser ord för ord.

Men jag tar på mig det, det är mitt fel. Man måste anpassa sitt språk när man talar/skriver med efterblivna.
Citera
2015-11-04, 21:13
  #1274
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Vad för signaler skulle en ryggtavla sända ut?

Saker som att över-klass människor är smalare (kvinnor) och längre (män) än underklass-människor, platsen där du ser personen, hur personen står eller går, hur personen har fixat sitt hår, med mera. Det är sånt som folk tar in utan att tänka på.
Citera
2015-11-04, 21:16
  #1275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du får läsa hela inlägget, inte bara utvalda ord. Hade du läst hela inlägget hade du förstått vad jag ville få fram. Men jag har förstått nu att du tolkar allting svart eller vitt och inte ö.h.t. kan läsa mellan raderna eller förstå den övergripande bilden av en text utan helt enkelt bara läser ord för ord.

Men jag tar på mig det, det är mitt fel. Man måste anpassa sitt språk när man talar/skriver med efterblivna.

Vad jag tolkar och läser mellan raderna är en annan sak. Har du problem med att uttrycka dig? Ska jag behöva läsa mellan raderna och tolka varenda jävla inlägg du gör? Kom igen, du som är så begåvad ska väl kunna skriva korrekt?
Citera
2015-11-04, 21:19
  #1276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Saker som att över-klass människor är smalare (kvinnor) och längre (män) än underklass-människor, platsen där du ser personen, hur personen står eller går, hur personen har fixat sitt hår, med mera. Det är sånt som folk tar in utan att tänka på.

Ok, bra att veta. Det där med längden låter som en självklarhet.
Citera
2015-11-04, 21:30
  #1277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Ja det är jag när jag var yngre.

2) Som sagt det sitter i personligheten inte i hur man klär sig eller vad man jobbar med. Här är några fler exempel, https://www.youtube.com/watch?v=vs3-Nq2Q8C8

Snygg preppy-stil Babbi

Brewingmob jag ska hjälpa dig lite på traven!

På bilden syns förmodligen ett hundratal koder.

För att nämna några: Tavlan, hållningen, rak i ryggen - nästan lite stel, scarfen (gissningsvis Hermès?)- det typiska snittet, bra passform på kavajen, notera kavajslagen och axlarna. Spatialt rum och åter igen - tavlan.

Kläderna är tidlösa, gissningsvis är mamma klädd på liknade sett.
__________________
Senast redigerad av Silkstorm 2015-11-04 kl. 22:05.
Citera
2015-11-04, 21:38
  #1278
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Saker som att över-klass människor är smalare (kvinnor) och längre (män) än underklass-människor, platsen där du ser personen, hur personen står eller går, hur personen har fixat sitt hår, med mera. Det är sånt som folk tar in utan att tänka på.

Det där var intressant. Varför skulle pojkar bli längre än medel i överklassfamiljer, men inte flickor? Eller menar du de ingifta bara?
Citera
2015-11-04, 21:45
  #1279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silkstorm
Snygg preppy-stil Babbi

Brewingmob jag ska hjälpa dig lite på traven!

På bilden syns förmodligen ett hundratal koder.

För att nämna några: Hållningen, rak i ryggen - nästan lite stel, scarfen (gissningsvis Hermès?)- det typiska snittet, bra passform på kavajen, notera kavajslagen och axlarna. Spatialt rum och åter igen - tavlan.

Kläderna är tidlösa, gissningsvis är mamma klädd på liknade sett.

Ja det där var verkligen "chill" och "slapp" stil, allt ihopplockat på Åhlens, precis som överklassen gör.
Citera
2015-11-04, 21:46
  #1280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där var intressant. Varför skulle pojkar bli längre än medel i överklassfamiljer, men inte flickor? Eller menar du de ingifta bara?

Män man misstänker inte kommer bli så långa försöker man dra ut, kvinnor med för stor benstomme försöker man pressa ihop, går inte detta är dom inte överklass helt enkelt.

Men det brukar kunna kompenseras genom att man storhandlar på Åhlens och ser glad ut. I värsta fall om man inte har några rätt så kan man surfa på internet och låtsas vara överklass.
Citera
2015-11-04, 21:55
  #1281
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Män man misstänker inte kommer bli så långa försöker man dra ut, kvinnor med för stor benstomme försöker man pressa ihop, går inte detta är dom inte överklass helt enkelt.

Men det brukar kunna kompenseras genom att man storhandlar på Åhlens och ser glad ut. I värsta fall om man inte har några rätt så kan man surfa på internet och låtsas vara överklass.

Jag förstår att du försöker skämta nu, men man kan ju tänka ett varv på det. Det är säkert så att överklassbarnen får bästa tänkbara näring, vitamintillskott, läkarvård vid minsta sjukdom o.s.v., vilket gör att de kan uppnå den längd som är programmerad i generna. Vilket kanske inte underklassens barn kan, eftersom de får för lite av det som behövs för att de ska växa, samt att deras tillväxt står still under långa perioder av obehandlade sjukdomar. Kanske spelar solen och D-vitaminet in också - de fattiga barnen sitter framför datorn hela sommarlovet, medan överklassbarnen rider, seglar, spelar golf och tennis i solen...

...men när det gäller överklassflickorna så kan ovanstående neutraliseras av, att de också har ett krav på sig att vara smala. Så de kanske svälter sig i smyg från tio, elva års ålder..?
Citera
2015-11-04, 22:05
  #1282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag förstår att du försöker skämta nu, men man kan ju tänka ett varv på det. Det är säkert så att överklassbarnen får bästa tänkbara näring, vitamintillskott, läkarvård vid minsta sjukdom o.s.v., vilket gör att de kan uppnå den längd som är programmerad i generna. Vilket kanske inte underklassens barn kan, eftersom de får för lite av det som behövs för att de ska växa, samt att deras tillväxt står still under långa perioder av obehandlade sjukdomar. Kanske spelar solen och D-vitaminet in också - de fattiga barnen sitter framför datorn hela sommarlovet, medan överklassbarnen rider, seglar, spelar golf och tennis i solen...

...men när det gäller överklassflickorna så kan ovanstående neutraliseras av, att de också har ett krav på sig att vara smala. Så de kanske svälter sig i smyg från tio, elva års ålder..?

Oavsett kost växer man alltid på längden om generna bestämt det. Är det förutbestämt att man blir kort så blir man det, oavsett kost, däremot finns det väl piller man kan stoppa i barn som "riskerar" blir korta, vilket är en kostnadsfråga.

Ja smalhet har väl knappast något tydligt samband med överklass.
Citera
2015-11-04, 22:13
  #1283
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Oavsett kost växer man alltid på längden om generna bestämt det. Är det förutbestämt att man blir kort så blir man det, oavsett kost, däremot finns det väl piller man kan stoppa i barn som "riskerar" blir korta, vilket är en kostnadsfråga.

Ja smalhet har väl knappast något tydligt samband med överklass.

Nej det stämmer inte. Det vet du väl att de värnpliktiga blivit längre för varje decennium? (Ja nu har vi inga värnpliktiga längre, och jag är inte heller insatt i om ökningen hade avtagit när värnplikten upphörde, det är ju möjligt.) Det är samma utveckling överallt: folkslag som var pyttesmå förut, t.ex. östasiater, växer dom också nu när svältkatastrofernas tid är förbi.

Kroppen kan ju inte bygga ben och andra vävnader utan byggstenar, utan utsätter man en växande individ för svält så tar kroppen i första hand den mat som tillförs till den basala ämnesomsättningen. D.vs. överlevnaden - hjärnan, hjärtat, lungorna o.s.v. måste få tillräckligt med energi för att kunna arbeta, och kroppstemperaturen måste upprätthållas. Om en gravid kvinna utsätts för svält, så föds hennes barn också med låg födelsevikt.

Ingen läkare i Sverige skriver ut tillväxthormon till ett barn som följer sin egen kurva, även om det verkar som att det kommer att bli kortvuxet (men inte extremt kortvuxet = dvärgväxt). D.v.s.: om föräldrarna också är korta och en pojkes längdkurva visar att han kommer att bli ungefär 160 cm som vuxen, så får han inget tillväxthormon. (Gränsen går vid 150 cm för en man.) Sedan går det förstås att beställa hormonet på nätet, men då måste man veta vad man gör innan man börjar självbehandla sitt barn.
Citera
2015-11-04, 22:25
  #1284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej det stämmer inte. Det vet du väl att de värnpliktiga blivit längre för varje decennium? (Ja nu har vi inga värnpliktiga längre, och jag är inte heller insatt i om ökningen hade avtagit när värnplikten upphörde, det är ju möjligt.) Det är samma utveckling överallt: folkslag som var pyttesmå förut, t.ex. östasiater, växer dom också nu när svältkatastrofernas tid är förbi.

Kroppen kan ju inte bygga ben och andra vävnader utan byggstenar, utan utsätter man en växande individ för svält så tar kroppen i första hand den mat som tillförs till den basala ämnesomsättningen. D.vs. överlevnaden - hjärnan, hjärtat, lungorna o.s.v. måste få tillräckligt med energi för att kunna arbeta, och kroppstemperaturen måste upprätthållas. Om en gravid kvinna utsätts för svält, så föds hennes barn också med låg födelsevikt.

Ingen läkare i Sverige skriver ut tillväxthormon till ett barn som följer sin egen kurva, även om det verkar som att det kommer att bli kortvuxet (men inte extremt kortvuxet = dvärgväxt). D.v.s.: om föräldrarna också är korta och en pojkes längdkurva visar att han kommer att bli ungefär 160 cm som vuxen, så får han inget tillväxthormon. (Gränsen går vid 150 cm för en man.) Sedan går det förstås att beställa hormonet på nätet, men då måste man veta vad man gör innan man börjar självbehandla sitt barn.


Jo dom verkar skriva ut av ex enbart pga. kortväxthet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5144008

Ok efter lite googlande så kom det fram lite väl många artiklar om samband mellan inkomst och längd. Du hade rätt, men gränsen då? Knappast kan det vara så stor skillnad på medelklass och överklass i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in