Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
Jag fick ett PM från en användare som hade frågor om överklassen jag svarar på frågorna här eftersom det säkert finns fler som undrar samma saker.
1) Klär sig överklass människor preppy?
Nej. Preppy är för övre medel-klass som bor på Östermalm.
2) Klär sig överklassen som karaktärerna i brittiska TV serier?
Nej. Ingen klär sig som på film.
4) Kallar sig överklass människor för överklass?
Nej man säger att man är en helt vanlig person.
5) Vad är definitionen av överklass?
Man måte vara rik och passa in i över-klass kulturen.
Jag tror du generaliserar för mycket, alla är olika.
1. Angående "preppy" så vet i katten om jag håller med dig,vi får vi enas om att vi har olika uppfattningar. Min erfarenhet är att preppy eller i alla fall en proper och konservativ klädstil är vanligt förekommande i överklass-sällskap.
2. Håller med.
4. Där delar jag din uppfattning.
5. Här håller jag absolut inte med dig.
Min definition är ungefär (skriver det igen här så andra kan se): En person tillhör överklassen om han definierar sig själv som överklass samt av andra ses som överklass, ärvda pengar, gott uppförande, tradition, självförtroende och noblesse oblige. - det är min definition. Det har alltså inte med pengar att göra utan snarare om värderingar och bakgrund. - men åter igen det är min uppfattning.
Jag tror att anledningen att vi och så många andra har så vitt skilda erfarenheter är för att det finns olika typer av överklass, därför blir det svårt att definiera.
Jämför t.ex kungafamiljen, svensk (och ofta fattig) knapadel, högadeln, nyrika räknenissar, den skånska lantadeln och diverse höjdare inom näringslivet - det är svårt att inte klassa många av dessa som överklass - trots deras olika leverne.