2015-08-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shakespeareare
Överklassen imponerar verkligen inte på mig och vill aldrig att mitt barn ska bli en av dem, för mig är överklassen en bubbla som saknar innehåll. Ett barn ska jag skaffa och innan högstadiet ska jag lära mitt barn massa språk, fokusera på 1-2 fritidsintressen som barnet finner intressant och mitt barn ska jag göra till ett geni i matematik.

Om Lundberg ska uppfostra mitt barn ska jag då inte skaffa barn från början.

Jag håller med dig helt, jag försöker bara tänka mig hur de kanske resonerar när de sätter ungarna på internatskola.
Citera
2015-08-28, 23:11
Medlem
flyer1s avatar
Många spelar överklass. Jag var ihop med en tjej som växt upp på Östermalm, men hennes föräldrar var akademiker. Mamman bonddottern hade fått lite kapital då bröderna fått övertog gården.
Stötte på en snygging, yes, från Djursholm som studerat på internatetskolan Lundsberg i Värmland, men som några år senare försörjde sig på horeri medan hon läste på universitet i Sverige o England. Hon sa hon var Fucked up. Det viste nog inte hennes fiina vänner. Hon är för fiin att besvara SMS, men knulla kan hon, om du betalar.

Även de rika som föds i en fiin familj med pengar, kan inbilla sig som överklass hela livet fast de inte tjänar pengar utan gör nått kul eller konstnärligt, och menar pengar inte betyder nått. Men deras barn, när pengarna tagit slut, som får starta ur den konstnärliga livsmiljön utan pengar inser de inte är någon överklass. Överklass sitter i huvudet, många gånger är det inte verklighetsförankrat, du har bara fötts in i det ,men kan inte leva upp till det,men du kan spela rollen.
Citera
2015-09-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Nja, man kan nog anse att en person som är förfinad i sitt sätt, bildad och kultiverad är en bättre människa. Det går igenom i allt, hur man för sig bland folk, hur man talar, hur man äter, hur man klär sig, osv. Det är något bra och något att se upp till. Personlig utveckling, värderingar, attityd, retorik, osv.

Det är civilisationsbyggande. Det som skiljer civiliserade människor från vildar.
Väldigt sant!
Citera
2015-09-06, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Många spelar överklass. Jag var ihop med en tjej som växt upp på Östermalm, men hennes föräldrar var akademiker. Mamman bonddottern hade fått lite kapital då bröderna fått övertog gården.
Stötte på en snygging, yes, från Djursholm som studerat på internatetskolan Lundsberg i Värmland, men som några år senare försörjde sig på horeri medan hon läste på universitet i Sverige o England. Hon sa hon var Fucked up. Det viste nog inte hennes fiina vänner. Hon är för fiin att besvara SMS, men knulla kan hon, om du betalar.

Även de rika som föds i en fiin familj med pengar, kan inbilla sig som överklass hela livet fast de inte tjänar pengar utan gör nått kul eller konstnärligt, och menar pengar inte betyder nått. Men deras barn, när pengarna tagit slut, som får starta ur den konstnärliga livsmiljön utan pengar inser de inte är någon överklass. Överklass sitter i huvudet, många gånger är det inte verklighetsförankrat, du har bara fötts in i det ,men kan inte leva upp till det,men du kan spela rollen.
Detta kallas nyrikt, inte överklass. Att vara överklass innebär att man ärvt pengarna och att man inte horar med pengarna och den personliga värdet.
Citera
2015-09-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shakespeareare
Du behöver knappast ha respekt för en sådan. Jag känner barn till WT som skaffat sig den utbildningen, det respekterar jag oerhört mycket. Att komma från överklassen och plugga till något svårt imponerar knappast på mig, jag ser det mer som en självklarhet.

bra skrivet.
Citera
2015-09-29, 21:05
Medlem
Varför idealiserar så många överklassen? Här får man läsa att de minnsan är otroligt avslappnade, ja rent av down to earth, att de aldrig skulle skylta med sin förmögenhet och att de kör V70. Det ligger förvisso någon form av sanning i det, men bara för att den franske dvärgen har satt i system att påstå detta gör det inte mer sant.

Ni pratar ju i slutändan om människor. Människor är olika och somliga är mer sympatiska än andra. Detta gäller lika mycket överklassen som alla andra. Min erfarenhet av denna så omhuldade klass är att det inte alls är vanligare att spela piano, tala fler språk eller läser Sienkiewicz än inom medelklassen. Överklassmänniskor är inte mer jordnära än andra. Tvärtom finns där ofta alkoholism, droger och familjeproblem som sopats under mattan (särskilt det sista!). Många är ängsliga, subtilt superskrytiga och ointelligenta (se: kungafamiljen), flertalet är inte ens särskilt rika. Kanske beror det sistnämnda på att många trots allt är knaperadel och inte kan leva på avkastning eller räntetillgångar. Ofta skapar den outtalade avsaknaden av sossens jämlikhetspatos ett iögonfallande överseende med familjesvin, givet att dessa är viktiga.

Däremote är det sant att överklassen i regel har bättre uppfostran än medelklassen. Skilj för den saken skullmellan moral och gott uppförande. Dessutom är det väl vanligare att medelklassmänniskor saknar integritet (instagram, facebook, långa haranger om sin egen person och andra ointressanta ting, framför allt resor, det hela framför lätt besvärade lyssnare som biter ihop och ler).

Jag är medelklass, vilket ni säkert listat ut.
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-09-29 kl. 21:09.
Citera
2015-10-02, 13:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Varför idealiserar så många överklassen? Här får man läsa att de minnsan är otroligt avslappnade, ja rent av down to earth, att de aldrig skulle skylta med sin förmögenhet och att de kör V70. Det ligger förvisso någon form av sanning i det, men bara för att den franske dvärgen har satt i system att påstå detta gör det inte mer sant.

Ni pratar ju i slutändan om människor. Människor är olika och somliga är mer sympatiska än andra. Detta gäller lika mycket överklassen som alla andra. Min erfarenhet av denna så omhuldade klass är att det inte alls är vanligare att spela piano, tala fler språk eller läser Sienkiewicz än inom medelklassen. Överklassmänniskor är inte mer jordnära än andra. Tvärtom finns där ofta alkoholism, droger och familjeproblem som sopats under mattan (särskilt det sista!). Många är ängsliga, subtilt superskrytiga och ointelligenta (se: kungafamiljen), flertalet är inte ens särskilt rika. Kanske beror det sistnämnda på att många trots allt är knaperadel och inte kan leva på avkastning eller räntetillgångar. Ofta skapar den outtalade avsaknaden av sossens jämlikhetspatos ett iögonfallande överseende med familjesvin, givet att dessa är viktiga.

Däremote är det sant att överklassen i regel har bättre uppfostran än medelklassen. Skilj för den saken skullmellan moral och gott uppförande. Dessutom är det väl vanligare att medelklassmänniskor saknar integritet (instagram, facebook, långa haranger om sin egen person och andra ointressanta ting, framför allt resor, det hela framför lätt besvärade lyssnare som biter ihop och ler).

Jag är medelklass, vilket ni säkert listat ut.

Skillnaden är väl att överklassen inte har något att bevisa vare sig för sig själva eller sin omgivning. De är s.a.s. i mål redan innan de har startat. De behöver inte förhäva sig. De behöver inte läsa dubbla examen, slava på något advokatkontor eller revisionsbyrå, göra "hundår" etc, när de är 25-30 år för att jobba sig uppåt och göra karriär. De behöver inte skryta vitt och brett om sina "exotiska" resor till världens alla hörn och spela världsvana, klistra på "Östermalms-iiiin", etc. De når framgång ändå. De kan lalla runt och läsa lite kurser på universitetet om de vill, men bara om de vill. Den ärvda VD-posten eller styrelseuppdraget får de ändå. Likaså pappas pengar. Allt detta sammantaget gör enligt min erfarenhet en viss grupp av överklassmänniskor till väldigt trevliga och avslappnade figurer. Ungefär som arbetare, helt enkelt för att man inte bryr sig om någon påklistrad yta. Man ser andra värden i livet.
Citera
2015-11-01, 09:03
Medlem
Babianens avatar
Jag fick ett PM från en användare som hade frågor om överklassen jag svarar på frågorna här eftersom det säkert finns fler som undrar samma saker.

1) Klär sig överklass människor preppy?

Nej. Preppy är för övre medel-klass som bor på Östermalm.

2) Klär sig överklassen som karaktärerna i brittiska TV serier?

Nej. Ingen klär sig som på film.

4) Kallar sig överklass människor för överklass?

Nej man säger att man är en helt vanlig person.

5) Vad är definitionen av överklass?

Man måte vara rik och passa in i över-klass kulturen.
Citera
2015-11-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag fick ett PM från en användare som hade frågor om överklassen jag svarar på frågorna här eftersom det säkert finns fler som undrar samma saker.

1) Klär sig överklass människor preppy?

Nej. Preppy är för övre medel-klass som bor på Östermalm.

2) Klär sig överklassen som karaktärerna i brittiska TV serier?

Nej. Ingen klär sig som på film.

4) Kallar sig överklass människor för överklass?

Nej man säger att man är en helt vanlig person.

5) Vad är definitionen av överklass?

Jag tror du generaliserar för mycket, alla är olika.

1. Angående "preppy" så vet i katten om jag håller med dig,vi får vi enas om att vi har olika uppfattningar. Min erfarenhet är att preppy eller i alla fall en proper och konservativ klädstil är vanligt förekommande i överklass-sällskap.

2. Håller med.

4. Där delar jag din uppfattning.

5. Här håller jag absolut inte med dig.
Min definition är ungefär (skriver det igen här så andra kan se): En person tillhör överklassen om han definierar sig själv som överklass samt av andra ses som överklass, ärvda pengar, gott uppförande, tradition, självförtroende och noblesse oblige. - det är min definition. Det har alltså inte med pengar att göra utan snarare om värderingar och bakgrund. - men åter igen det är min uppfattning.

Jag tror att anledningen att vi och så många andra har så vitt skilda erfarenheter är för att det finns olika typer av överklass, därför blir det svårt att definiera.
Jämför t.ex kungafamiljen, svensk (och ofta fattig) knapadel, högadeln, nyrika räknenissar, den skånska lantadeln och diverse höjdare inom näringslivet - det är svårt att inte klassa många av dessa som överklass - trots deras olika leverne.
Citera
2015-11-01, 19:46
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silkstorm
Jag tror du generaliserar för mycket, alla är olika.

1. Angående "preppy" så vet i katten om jag håller med dig,vi får vi enas om att vi har olika uppfattningar. Min erfarenhet är att preppy eller i alla fall en proper och konservativ klädstil är vanligt förekommande i överklass-sällskap.

Det är vanligt bland människor som låtsas att de är över-klass. Människor som är över-klass klär sig som Svensson eller som de tror att Svensson klär sig.

Citat:
5. Här håller jag absolut inte med dig.
Min definition är ungefär (skriver det igen här så andra kan se): En person tillhör överklassen om han definierar sig själv som överklass samt av andra ses som överklass, ärvda pengar, gott uppförande, tradition, självförtroende och noblesse oblige. - det är min definition. Det har alltså inte med pengar att göra utan snarare om värderingar och bakgrund. - men åter igen det är min uppfattning.

Lol sluta tro att filmer är på riktigt,

1) Ingen som är över-klass ser sig själv som över-klass eller går runt och tänker på om andra är över-klass.

2) Ja ärvda pengar, gott uppförande och självförtroende stämmer.

Citat:
Jag tror att anledningen att vi och så många andra har så vitt skilda erfarenheter är för att det finns olika typer av överklass, därför blir det svårt att definiera.
Jämför t.ex kungafamiljen, svensk (och ofta fattig) knapadel, högadeln, nyrika räknenissar, den skånska lantadeln och diverse höjdare inom näringslivet - det är svårt att inte klassa många av dessa som överklass - trots deras olika leverne.

1) Nope. Att det skulle finnas olika typer av över-klass är lol. Alla som är överklass tillhör samma kultur. Alla lever på i princip samma sätt.

2) Adel har ingenting med över-klass att göra det är något som du har fått från TV.
Citera
2015-11-01, 19:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag känner en hel del människor som inte är i närheten av rika men ändå är överklass. Det är ju inte helt ovanligt att en familj blir av med sina besparingar efter ett par generationers misskötsel. Herrgården finns kvar och det är en del konst på väggarna men kåken är belånad upp till taknocken.
Citera
2015-11-01, 20:15
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag känner en hel del människor som inte är i närheten av rika men ändå är överklass. Det är ju inte helt ovanligt att en familj blir av med sina besparingar efter ett par generationers misskötsel. Herrgården finns kvar och det är en del konst på väggarna men kåken är belånad upp till taknocken.

Ja det förekommer men det är för att de har valt att leva så. Om de ändrar sig så kommer de att ha pengar igen. Ingen som är över-klass saknar pengar för att de inte kan få pengar, de som saknar pengar gör det för att det är exotiskt att vara fattig. Det är lite av en status-grej att leva fattigt om man är över-klass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in