• 1
  • 2
2013-04-20, 14:48
Medlem
sharkbaits avatar
Många runtom i Sverige är mindre nöjda med sitt nuvarande arbete och har ingen möjlighet eller lust att börja plugga.

Det är inte allt för sällan ens bekanta då väljer att dra iväg och testa på något helt nytt.
Exempelvis:

Norge - Här finns det jobb och du tjänar bra med pengar. Tyvärr väldigt dyrt boende.

Irland - Massiv med jobb utan krav på utbildning. Att kunna Svenska räcker långt!

div. Volontärarbete - Åk iväg ett år vart som helst i världen. Ingen utbildning krävs men räkna med att du jobbar gratis och själv står för kostnaderna.

Försvarsmakten - Sök och genomför GMU och testa på ett liv som soldat. Här finns mycket nytt att lära sig

Franska främlingslegionen - För dig som vill utsätta dig själv för en riktigt utmaning

Irish defence forces - För dig som inte vill jobba inom Försvarsmakten men inte är tuff nog för FFL.

Danska Forsvaret - För dig som inte vill jobba inom Försvarsmakten

Vad för fler alternativ har hen som inte är nöjd med sin nuvarande situation?
(Utan höga krav på utbildning eller särskild erfarenhet)
Citera
2013-04-20, 15:49
Medlem
maslowauroras avatar
Bra tråd - någon som har koll på hur det är att...

Australien Ta ströjobb hit och dit, har hört att det ska vara relativt enkelt men rätt dåliga villkor?
Citera
2013-04-20, 16:47
Medlem
Vart som helst inom EU, krävs väl inget arbetstillstånd?
Citera
2013-04-20, 16:51
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maslowaurora
Bra tråd - någon som har koll på hur det är att...

Australien Ta ströjobb hit och dit, har hört att det ska vara relativt enkelt men rätt dåliga villkor?

En bekant åkte dit och ströjobbade på majsfält och bodde i en bil. Han fick sig en fru och barn där nere

Kanske inte bidrog så mycket till tråden isig. Men vad som helst kan hända. Kan vara under den där resan man träffar rätt och får livet man hela tiden längtat efter. Man ska ta chansen istället för att sitta kvar i sin gråa vardag och se hur ungdomen och möjligheten för äventyr flyga förbi framför ens ögon.

Något jag önskar att jag själv inser nån gång.
Citera
2013-05-12, 00:02
Medlem
sharkbaits avatar
Ingen som kan tipsa om fler alternativ?
Citera
2013-05-12, 04:15
Medlem
förutom EU-länder och Norge, där man slipper pappersarbete så kan man ju få working holiday-visum till Kanada, Australien och New Zealand (fast man måste söka innan man fyller 31).
Många andra länder ger en arbetstillstånd om man har någon slags utbildning, men då är det väl mera pappersarbete inblandat.
Citera
2013-05-12, 05:38
Medlem
zharkovs avatar
Det finns agriventure och caep andra liknande praktikprogram för lantbruksarbete.

Jobb där kunna svenska räcker långt finns förutom på Irland i Malta, Polen, Spanien m f.
Citera
2013-05-12, 21:18
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zharkov
Det finns agriventure och caep andra liknande praktikprogram för lantbruksarbete.

Jobb där kunna svenska räcker långt finns förutom på Irland i Malta, Polen, Spanien m f.

Några vettiga länkar till arbeten i Polen och Spanien för Svensktalande?

Har nämligen inte hört eller stött på någon sådan annons därifrån.
Citera
2013-05-13, 00:50
Medlem
zharkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Det har jag läst på flashback.
https://www.flashback.org/t1449608p3
https://www.flashback.org/t647413
Eller om du är sugen på Madeira https://www.flashback.org/t1490257

Jag tänker själv söka customer service jobb i Polen men var inne på Irland först.
Citera
2013-05-14, 16:23
Medlem
x1ofdewms avatar
Kanontråd, saknar dock lite mer info än att "det finns jobb på Irland och det räcker då att kunna svenska." Är det telemarketing vi snackar om då eller? De jobben kan man ju nästan landa i Sverige också men...

Så skulle vara grymt om ni kunde skriva t.ex "Har på sistone hört om flera som fått jobb med att skala banan/rensa fisk/godisfabrik/whatever i Norge/Irland/Australien", annars kanontråd!
Citera
2013-05-14, 16:48
Medlem
Citat:

Det bor nästan 40000000 polacker i Polen, alla som kan lämnar landet och jobbar för c.50 kr i timmen, alltså i Sverige!
Det finns säkert 20000000 polacker utanför Polen som jobbar eller låtsasjobbar utanför landet
Söker du landgårdsarbete i Polen, plocka jordgubbar och sånt? Säsongsarbete, Hahahaaaa, detta är dagens bästa inlägg !
PM:a mig om du hittar nåt jobb där, jag kanske hänger med?
Mvh.Raikkonen
Citera
2013-05-14, 16:59
Medlem
Citat:
Många runtom i Sverige är mindre nöjda med sitt nuvarande arbete och har ingen möjlighet eller lust att börja plugga.

Det är inte allt för sällan ens bekanta då väljer att dra iväg och testa på något helt nytt.
Exempelvis:

Norge - Här finns det jobb och du tjänar bra med pengar. Tyvärr väldigt dyrt boende.

Irland - Massiv med jobb utan krav på utbildning. Att kunna Svenska räcker långt!

div. Volontärarbete - Åk iväg ett år vart som helst i världen. Ingen utbildning krävs men räkna med att du jobbar gratis och själv står för kostnaderna.

Försvarsmakten - Sök och genomför GMU och testa på ett liv som soldat. Här finns mycket nytt att lära sig

Franska främlingslegionen - För dig som vill utsätta dig själv för en riktigt utmaning

Irish defence forces - För dig som inte vill jobba inom Försvarsmakten men inte är tuff nog för FFL.

Danska Forsvaret - För dig som inte vill jobba inom Försvarsmakten

Vad för fler alternativ har hen som inte är nöjd med sin nuvarande situation?
(Utan höga krav på utbildning eller särskild erfarenhet)
Irish Defence Forces kan ni bara glömma, jag vet inte ens om du kan söka dit som svensk medborgare?
När jag vart i Libanon i början på -90 talet umgicks jag mycket med irländare, alla yrkessoldater.
Jag träffade irländska soldater som efter 4-5 år vart fortfarande corpraler med skitlön, jag vart tvungen och bjuda dom öl på mässen för dom hade Inga stålar
Mvh.Raikkonen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in