Citat:
Ursprungligen postat av Toky
Tjena! Nu mera är kalkbrottet i limhamn rätt tomt på intressanta objekt. Men vi har glömt en sak, en riktig guldgruva för en som gillar äventyr. Det är den underjordiska tunnlen mellan Cementa i limhamn och brottet. Har fått lite information om de hela den ska finns kvar och orörd. finns två ingångar en från Cementa men de är nästan omöjligt att ta sig in via de hållet, efter som man måste ner i ett hissschack finns dock en trappa ner men den är sönder/rostad. Ingången från kalkbrottet ska va rätt lätt att ta sig in igenom. dock är det ett litet hål men de ska gå att krypa igenom. sen är de bara att börja traska runt ska även finnas belysning i den underjordiska tunnlen. kan va lite knepigt att hitta hålet till tunnlen dock, vet ungefär vart de ska va men inte 100% efter som jag fått denna informationen av en polares vän. Men han ska va pålitlig. Nån som sitter på mer information om tunnlen, kanske som har någon gammal pärm eller papper,beskrivningar tunnelbyggs beskrivning, ? skulle varit intressant att gå igenom lite såna prylar... + det måste ju finnas nödutgångar från tunnlen och upp på marknivå med fast dom uppgångarna har jag ingen aning om vart dom skulle befinna sig... //Tack
Tunneln går inte att ta sig in i från brottsidan om du inte använder dykardräkt. Var där nere själv för några veckor sedan och den är vattenfylld. Har dessutom bilder om någon skulle tvivla.
Vad gäller ingången från Cementa är det likadant där. Trappan leder ner till en nivå som går under vattenlinjen vilket det gör det omöjligt att även där ta sig in.
Nödutgångar finns så vitt jag vet inte ifrån tunneln nånstans under den 2 km långa sträckan då tunneln endast var ämnad för industriellt bruk och inte för personer.