2009-02-17, 15:27
Bannlyst
Men . Jag menar ju det. Bor där någon eller inte för i så fall var det inte ägaren vi träffade på. Utan någon som bara såg oss där.
Citera
2009-02-17, 15:45
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trombonist
Men . Jag menar ju det. Bor där någon eller inte för i så fall var det inte ägaren vi träffade på. Utan någon som bara såg oss där.

Ägaren lär ni inte stötta på, men är du så satans feg så ska du inte få mer hjälp av mig iallafall.

(fan döda smilisarna, jävla fjortisforum)
Citera
2009-02-17, 15:52
Bannlyst
Ok. Jag är bara lite rädd för att få skit
Har hänt lite för många gånger att jag klampat in påområden som enligt kompisar sa där är ingen som ser oss. Och så kommer det en gubbe eller två och blir skitförbannad med mig. Så jag måste vara hundra. Men nu ska det bära av
Citera
2009-02-17, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Ägaren lär ni inte stötta på, men är du så satans feg så ska du inte få mer hjälp av mig iallafall.

nä för det är nog komunen som äger skiten om jag inte minns fel. men som sagt de e lite för många frågon från den där mässings avsugaren "trombonist"
tycker du inte det är roligare att utforska sj? de e ju hela grejen. inte att fråga allt o alla om bagateller o sitta o dra i baugetten till det....
Citera
2009-02-17, 17:27
Bannlyst
Sorry då men om man kör i 15 till ett ställe på Cykel och finner att Folk bor där och att allt har varit i onödan så blir man ju lite less. Men nu skiter vi i den ladan. Det är denna gård jag talar om nu. Observera att där det rutnätet av vita plattor nu är är parkeringen till ÖB Expert mm. Det är denna gård som har en förfallen lada. Kan har kanske gett lite förvirrande inlägg innan och i så fall sorry men nu skall jag inrikta mig på denna lada http://kartor.eniro.se/query?mop=yp&mapstate=8%3B12.88957019279645%3B56.2 5507720977321%3Ba%3B12.88538473080602%3B56.2569558 6573074%3B12. 893755654786881%3B56.25319855381569%3B621%3B526&ma pcomp=%3B%3B%3B%C4ngelholm%3B%3B%3B26264%3B%C4NGEL HOLM%3B%3B%3B%3B%3B12.854894638061523%3B56.24515 5334472656%3B0%3B0%3B%3B%C4NGELHOLM%3Bmaps_place.7 616.21%3B0&what=map&searchInMap=1&geo_area=%C4ngel holm%2C%20%C4NGELHOLM&stq=0&pis=0
Senast redigerad av Trombonist 2009-02-17 kl. 17:36.
Citera
2009-02-18, 20:28
Bannlyst
Ang. Ue, skåne tråden

Citat:
Ursprungligen postat av johmar81
Intreserar mig främst för äldre krigs tunnlar mm och tänkte tippsa lite

Helsingborg:
* Alla känner väll till kärnan anntar jag. (annars sök)

* I annslutning till Hällsovägen (hällsobacken) så finns det ett par väll förslutna gruv tunnlar. Man kan se en ingång och en bit rälls ut ur bärget när man åker ner för backen.
Dessa tunnlar skall även leda en bra bit i väg och det skall finnas fler ingånger innom en radie på ca 150m (som är mer undan skymmda och lättare att bryta upp)

*Ska finnas ett par krigs tunnlar under helsingborg med.
En av dessa ska annsluta med föregående tipps.
Ska även finnas en ingång till en annan vid trappan upp till kärnan som leder upp och kommer upp vid hällso backen.
Har sätt skisser och en karta på detta i en bok på stadsarkivet i helsingborg för många årsedan.

Finns en mynt handel i helsingborg som även handlar med äldre kartor mm.
Kan vara ide att maila honnom för att kanske kunna köpa kopier över kartor på dessa tunnlar om han har. (värt ett försök kanske)

Ängelholm:
Även här ska det finnas en hel del krigs tunnlar och sörvis tunnlar.
En ingång ska finnas i eller brevid bunkern som ligger mitt i mot tågstationen (i parken).
Mitt i mot Rodakvar bigrafen (Rodakvarn.se) ligger det en liten gul byggnad med toaletter. Tittar man runnt lite så kan man hitta en ventilations trumma som går upp intill en stubbe (vet tyvärr inte mer om denna tunnel)
Har även hört ryckten om sörvis tunnlar mellan parkeringshuset bakom biblioteket. Som skall gå bort till parkerings källaren vid Gammla skolan.
Ska även finnas en ingång till en sörvis tunnel i källaren på stadshuset och en annslutning i källaren på biblioteket.
Ska finnas en under jordisk militär annläggning med flera ingånger vid/i hembygsparken.

Hov/bjärehalvön
Under hovskyrka finns det gånger under jorden som vätter ner mot havet.
En av dessa är ganska kännd och alla som bor i närheten känner till denna tunnel som är ca en km lång och härstammar från 1a värdskriget har jag för mig. Vad inte så många vet är att i annslutning till denna tunnel finns det en till som är lite längre och har inte utforskats så väl vad jag vet. Har dock sätt en gammal karta där det är utmärkt ett ganska stort tunnel system med grott rum mm.
Kan vara ide att försöka begära ut kopior från båstads komunkontor som jag vet har en dålig karta i sina arkiv.

Ska fylla på här vid senare tillfälle och se om jag kan leta upp lite gammla kartor mm åt er som jag kan scana och lägga in.

Har du mer information om det underjordiska militär anläggningen i hembygdsparken i ängelholm? har du varit där? jag bor själv i förslöv.

tack på förhand.
Citera
2009-02-18, 21:39
Medlem
Pendeltågs avatar
Off-topic raderat, skärpning!

//Moderator
Citera
2009-02-18, 22:54
Medlem
CheapSheeps avatar
http://www.sr.se/kristianstad/nyheter/artikel.asp?artikel=1923916

Citat:
På torsdagen presenterades Försvarsmaktens utvecklingsplan för 2009– 2018. Inom ramen för denna har ÖB Håkan Syrén fattat beslut om att stridsledningscentralen i Hästveda ska avveckla.

Enligt de besked som lämnades till de anställda ska verksamheten i Berget i Hästveda vara avvecklad senast 2012.

– För närvarande finns ingen avvecklingsplan för den verksamhet som i dag bedrivs i anläggningen och som berör flera förband och arbetsgivare, säger överstelöjtnant Nils-Göran Bernebring, chef för centralen i Hästveda.

– Beslutet kom mycket överraskande och presenterades i samband med ÖB:s förbandschefsmöte i Stockholm under onsdagen. Berörda i verksamheten har inte varit involverade i den process som lett fram till beslutet och som berör 175 medarbetare.

Luftbevakningstjänst
I anläggningen i Hästveda bedriver F17 en omfattande stridslednings- och luftbevakningstjänst som även inkluderar incidentberedskap såväl i luften som på marken. Hur denna verksamhet ska vara organiserad fram till 2012 och därefter är inte klart.

Ja, hur kommer det bli när det läggs ner? Kommer det fortsätta vara SO, eller kommer man kunna glida runt på kvällarna utan att bli "tagen" av skyddsvakterna som patrullerat ett par år? Har en polare som jobbade som vakt där, men han vet inget, jag bor ca 1, 5 mil från "hemliga Berget", och skulle så klart gilla (förutom att försvaret läggs ner ÄNNU mer) om man kunde kolla runt där!
Citera
2009-02-19, 13:36
Bannlyst
Kommer antaligen vara SO till plombering.
Citera
2009-02-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen

Du rostis är inte säker på att det är hundra tomt längre du vet trädet som låg över garaget när vi var där det är borta jag körde förbi för nån dagsen och såg det så man vet aldrig om nån köpt det.
Citera
2009-02-19, 16:47
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borr1
Du rostis är inte säker på att det är hundra tomt längre du vet trädet som låg över garaget när vi var där det är borta jag körde förbi för nån dagsen och såg det så man vet aldrig om nån köpt det.

Nä jag ska hålla truten i fortsättningen, för det är alltid nån som vet mer.

och kasta bort nycklen.
Citera
2009-02-19, 19:02
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheapSheep
http://www.sr.se/kristianstad/nyheter/artikel.asp?artikel=1923916

Ja, hur kommer det bli när det läggs ner? Kommer det fortsätta vara SO, eller kommer man kunna glida runt på kvällarna utan att bli "tagen" av skyddsvakterna som patrullerat ett par år? Har en polare som jobbade som vakt där, men han vet inget, jag bor ca 1, 5 mil från "hemliga Berget", och skulle så klart gilla (förutom att försvaret läggs ner ÄNNU mer) om man kunde kolla runt där!

Jag skulle kunna offra min högra pungkula för att få tillträde dit. Men det lär väl aldrig hända eftersom sekretessen är maximal. Känner en som ligger inne som bevakning på F17H och han vet inte något, mer än att han vaktar en stridsledningscentral och att det är något av det hemligaste vi har.

Runt 2013/2014 får vi väl samla ett gäng tappra krigare, ett par kobror (haha) och bila upp plomberingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in