2008-11-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johmar81

Ängelholm:
Även här ska det finnas en hel del krigs tunnlar och sörvis tunnlar.
En ingång ska finnas i eller brevid bunkern som ligger mitt i mot tågstationen (i parken).
Mitt i mot Rodakvar bigrafen (Rodakvarn.se) ligger det en liten gul byggnad med toaletter. Tittar man runnt lite så kan man hitta en ventilations trumma som går upp intill en stubbe (vet tyvärr inte mer om denna tunnel)
Har även hört ryckten om sörvis tunnlar mellan parkeringshuset bakom biblioteket. Som skall gå bort till parkerings källaren vid Gammla skolan.
Ska även finnas en ingång till en sörvis tunnel i källaren på stadshuset och en annslutning i källaren på biblioteket.
Ska finnas en under jordisk militär annläggning med flera ingånger vid/i hembygsparken.

Ventilationsrören vid toaletten utanför rödakvarn är ett minne från en anläggning som alla över 25-30 år kommer i håg. På samma plats som toan är idag fanns det en nergång till en toalettanläggning som låg under mark. (motsvarande modell fanns bla på GA-torg i Hbg fram tills renoveringen för två år sedan (dock ej i bruk). Ingen tunnel således.

Biblioteket och garaget under gallerian byggdes under mittev 80-talet, klent med tunnlar utöver det som redan syns. Byggnaden mitt emot stationen är inte en bunker utan en pumpstation. Var skulle ingångarna till anläggningen vid Hembyggdsparken finnas? Har bott på en granngata intill hembyggdsparken i 20 årr, aldrig sett nått likande.
Citera
2008-11-18, 19:51
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo83
2 är det faktiskt!
Har för mig att källan till att antalet våningar är 3 var en tidningsartikel jag läste för några år sen men har du varit nere i den stämmer det säkert.
Citera
2008-11-18, 21:21
Bannlyst
Det ska tydligen finnas ett STORT Skyddsrum under Triangelns köpcentrum i Malmö, någon som vet mer om det?

Sen har jag hört att när de byggde köpcentret så "råkade" dem bygga så att dem inte fick ut en mini dumper från källaren. Så de murade i den i ett hålrum, för det skulle bli för mycket jobb med att plocka ner den för att få ut den. Det låter lite som en historia men vem vet...
Citera
2008-11-18, 21:56
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Det ska tydligen finnas ett STORT Skyddsrum under Triangelns köpcentrum i Malmö, någon som vet mer om det?

Sen har jag hört att när de byggde köpcentret så "råkade" dem bygga så att dem inte fick ut en mini dumper från källaren. Så de murade i den i ett hålrum, för det skulle bli för mycket jobb med att plocka ner den för att få ut den. Det låter lite som en historia men vem vet...

Under triangeln? Mkt möjligt då de just nu bygger city-tunneln där som kommer vara sveriges tredje största tågcentral tror jag.
Citera
2008-11-19, 17:01
Medlem
Det finns en gård nära Simrishamn, Dälperöd som man kunde knata in i för några år sedan. en stor gammal herrgård som förfallit, hittade en del intressanta saker där.
Någon som vet något om dagens skick ?
Citera
2008-11-20, 16:58
Medlem
Jönkons avatar
Skanör och falsterbo

Någon som gjort lite UE i Skanör och Falsterbo? Några tips?
Citera
2008-11-21, 23:46
Medlem
hawkbats avatar
Citat:

Det stämmer. För ca 10 år sedan hade man en konstnärlig föreställning/happening i detta skyddsrum under malmöfestivalen. Efter biljettinköp fick man klättra ner via en lucka i marken.
Citera
2008-11-24, 21:56
Medlem
hawkbats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antj
Det finns en gård nära Simrishamn, Dälperöd som man kunde knata in i för några år sedan. en stor gammal herrgård som förfallit, hittade en del intressanta saker där.
Någon som vet något om dagens skick ?
Herrgården har sedan ca ett år tillbaka nya ägare som har reparerat huset och numera bor där - så det är tyvärr inget UE-objekt längre!
Citera
2008-11-25, 02:30
Medlem
Taskhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jmdk
I sommras drog jag och några polare ner till den gamla inomhus skatepark i landskrona.

Precis innan vi skulle gå in kommer det en bil körandes i 80-90 km/h. Bilen kör in på gården till skateparken, Chauffören sliter tag i min polare och trycker in han mot väggen och skriker "har ni snott något"

Han fortsatte att rycka i min polaren och skrek som en galenpadda, På nåt sätt lyckas min kompis ta sig loss och hoppade upp på cykeln, Mannen i bilen körde efter oss, Men alla cyklade på olika håll så vi kom undan,

Efter detta har jag lärt mig att man ska vara lite försiktigt med vart man går in

Dem använder lokalen till att förvara bajamajor
Citera
2008-11-30, 11:28
Medlem
Cementa Limhamn Tunnel

Tjenare alla, jag är ny här, så vi får väl se om detta inlägget hamnade där det skulle.

Det pratas om en tunnel i Limhamn vid kalkbrottet, känner till denna sedan gammalt, men aldrig sett den.

Någon som vet vart den är på riktigt och som inte hört om det av en kompis kusins , rumskamrats systerdotter 1973?

Och finns det isåfall möjlighet att kunna ta sig dit och foto dokumentera .

Mvh/Bb
Citera
2008-11-30, 13:39
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunkerbus
Tjenare alla, jag är ny här, så vi får väl se om detta inlägget hamnade där det skulle.

Det pratas om en tunnel i Limhamn vid kalkbrottet, känner till denna sedan gammalt, men aldrig sett den.

Någon som vet vart den är på riktigt och som inte hört om det av en kompis kusins , rumskamrats systerdotter 1973?

Mvh/Bb
Det finns ett flertal inlägg om det i den här tråden. Sök innan du frågar.

/T
Citera
2008-12-01, 14:32
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunkerbus

Mvh/Bb

Den är vid det här laget vattenfylld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in