2007-03-01, 12:40
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prada
Mm du syftar på den gamla strippbaren som ligger mittemot enteks kontor på gåsebäcken, har även använts av några olika arabföreningar under slutet av 90-talet. Dom ska tydligen renovera huset i början av sommaren -07, huset är helt tomt,inget speciellt att se invändigt.

http://www.pixbox.se/alb_show_id165065_page0.html

Ja just det huset, har du nu varit inne i det så upp med bilder!

Om huset är "tomt" så borde det vara enkelt att dokumentera det, huset bör vara mer intressant än en betongtunnel
Hoppas inte vaktbolagsskyltarna avskräcker för mycket. Huset är väll det bästa som Helsingborg kan erbjuda för tillfället??

Eller det finns häftigara saker här??

Mr. Rost
Citera
2007-03-01, 15:50
Medlem
Pradas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Ja just det huset, har du nu varit inne i det så upp med bilder!

Om huset är "tomt" så borde det vara enkelt att dokumentera det, huset bör vara mer intressant än en betongtunnel
Hoppas inte vaktbolagsskyltarna avskräcker för mycket. Huset är väll det bästa som Helsingborg kan erbjuda för tillfället??

Eller det finns häftigara saker här??

Mr. Rost

Har aldrig varit inne i huset, men känner en som jobbar i bilverkstaden precis bredvid, och de hjälpte till att rensa huset när kommunen satte upp det till salu,har även kollat in genom fönsterna, och det ser helt tomt ut. Ända sättet att ta sig in är på balkongen på andra våningen, dörren där ska stå öppen.
Citera
2007-03-01, 20:24
Medlem
Pradas avatar
Nu när dom ska bygga den nya tågtunneln under helsingborg så kommer det nog komma lite fler service kulvertar och annat gott
Citera
2007-03-08, 13:59
Medlem
Amanites avatar
Kalkbrottet i Malmö

Jag har varit nere i kalkbrottet för några år sedan, detta va nattetid då min Farsa och fick tillstånd att ta sig ner för att studera Grönfläckig padda eller va de var. Då fick jag hänga med o visst finns de en del att studera därnere. Dock är väl den stora tunneln som gick rakt in i berget i brottets norra sida det jag minns bäst, det lyste lite där innifrån och man fick känslan av att iaf DEN sidan va välbevakad, men även pumphuset i brottets nordvästra del såg ganska intressant ut.
Dock hade jag inte lika stort intresse för uptäckandet som jag har nu
Citera
2007-03-12, 05:43
Medlem
Någon som skulle kunna hjälpa mig lite?

Nu är det så att jag ahr precis flyttat till malmö och skulle vilja ha nått tips om något spännande man kan utforska lite.
eller ta mig med på nån "vandringstur"
jag har ej tillgång till bil eller körkort däremot cykel.
Skicka gärna ett pm eller mail vogelsize@gmail.com

Någon som varit inne i city tunneln?
Citera
2007-03-13, 02:22
Medlem
Rödbetor-getosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Jag har varit nere i kalkbrottet för några år sedan, detta va nattetid då min Farsa och fick tillstånd att ta sig ner för att studera Grönfläckig padda eller va de var. Då fick jag hänga med o visst finns de en del att studera därnere. Dock är väl den stora tunneln som gick rakt in i berget i brottets norra sida det jag minns bäst, det lyste lite där innifrån och man fick känslan av att iaf DEN sidan va välbevakad, men även pumphuset i brottets nordvästra del såg ganska intressant ut.
Dock hade jag inte lika stort intresse för uptäckandet som jag har nu

Har du tittat in i tunneln?.. Har aldrig sett det lysa därifrån men där är tv-kameror inne i tunneln.. Och ett passersystem med ögon-läsare..som läser av näthinnan...ganska hög säkerhet... och dessutom seismiska detektorer i gallrena..
Citera
2007-03-13, 15:56
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rödbetor-getost
Har du tittat in i tunneln?.. Har aldrig sett det lysa därifrån men där är tv-kameror inne i tunneln.. Och ett passersystem med ögon-läsare..som läser av näthinnan...ganska hög säkerhet... och dessutom seismiska detektorer i gallrena..

Nej har aldrig varit inne i tunneln sen dess men fick som sagt känslan redan då av att det var ganska välbevakat efterssom man förstod att där var aktivitet inne, kan de det va militärt eller kanske va nån telestation långt inne i berget kanske?
Citera
2007-03-14, 10:00
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolensun
som känt tidigare så letar jag efter den gamla sjukhus tunneln mellan mas o värnhems gamla sjukhus. vet dock inte som den finns längre lr någonsin har funits. de åter står att se.

man jag hittade en fjärvärme tunnel. fjärrvärme rören brukar ju läggas direkt i marken men nu hittade jag en tunnel som är ca 2,5m bred o 1,5m hög. har dock inte hittat någon öppning men jag vet att den finns där.

det finns ingen tunnel eller kulvert mellan mas och värnhem.
under mas finns två kulvertsystem ett transport/gång och ett fjärrvärme/el kulvert.dessa löper på de flesta ställen parrallellt.du kan i dessa kulvertar i princip gå ifrån södervärn ut till mobilia.den ända "tunnel" som gick utanför sjukhuset var en ång och vatten tunnel som gick ifrån panncentralen över till den sk "lusestationen" sedermera auktionskammaren och nu bostadshus invid fiskatorget.samma system finns på värnhems och östra sjukhuset...dock inte i samma omfattning.de två sistnämnda är dock inte sjukhus eller dårhus längre
om man nu inte räknar in studenter och kriminella

edit: i min iver glömde jag nämna en tunnel från panncentral till tandläkarhögskolan för ångdistrubution...denna är dock varken gång eller krypbar.den går under carl-gustafs väg.
Citera
2007-03-14, 21:57
Medlem
wolframs avatar
....

Det finns två stycken grottor i buskarna brevid Hallbergs trappor i Helsingborg. Jag har länge undrat hur de har uppkommit? Någon som har en aning?
Citera
2007-03-15, 00:50
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Nej har aldrig varit inne i tunneln sen dess men fick som sagt känslan redan då av att det var ganska välbevakat efterssom man förstod att där var aktivitet inne, kan de det va militärt eller kanske va nån telestation långt inne i berget kanske?

inget märkligt där heller.telia och telenor har stationer där.
Citera
2007-03-15, 08:54
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
inget märkligt där heller.telia och telenor har stationer där.

Ja har också tagit reda på det nu..tydligen sköts all broövervakning därifrån
Citera
2007-03-15, 10:44
Medlem
Pradas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Det finns två stycken grottor i buskarna brevid Hallbergs trappor i Helsingborg. Jag har länge undrat hur de har uppkommit? Någon som har en aning?

Enligt stadsarkivet så är de tunnlarna vid hallbergstrappor ganska lika med tunneln vid sjukhuset (med gallerdörr), ska ha grävits järn eller kol från dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in