Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
I Eslöv finns det ett gigantiskt bygge, numera nerlagt. tror det har varit ett magasin eller nåt. har varit debatt om att riva det på senare år, så snabba er om ni vill kolla in det. ligger längs trehäradsvägen där den korsar järnvägen. kan inte missa det, syns lång väg, är väl en 8 våningar högt.
Har själv tänkt kolla in det men det har aldrig blivit av.
Är det någon som har varit där?
Tycker själv det är värt att inspektera, som sagt flera våningar högt, man vet aldrig vad man hittar...
skriv om ni varit där. jag är nyfiken..
Du har alldeles rätt i att det har varit ett gammalt magasin. Det var ett av nio spannmålsmagasin som efter första världskriget skulle säkerställa spannmålstillgången. Orsaken till att man valde Eslöv som platsen för ett av dessa magasin var att Eslöv ligger ett par mil inåtland och vid en järnväg. Varför var det viktigt att det låg ett par mil inåtland hoppas jag att ni undrar? Jo det var för att skydda spannmålsmagasinet mot fientligt skeppsartilleri!
Byggnaden är av trä. Detta pga. att man var tvungna att bygga dessa magasin fort och trä var det material som man hade tillgängligt och som var snabbt att arbeta med. Byggnaden stod klar 1918 och användes fram tills på sjuttiotalet. Därefter har det fått stå och förfalla. De röda eternitplattor som man klart och tydligt kan se på
k4r4t3k4n4k4s och
Pradas fotografier sattes upp på trettiotalet. Den ytliga arkitekturen skapades av Gunnar Asplund. För dom av oss som gillar arkitektur vet att Gunnar Asplund har ritat många kända byggnader, bl.a. Stockholms Stadsbibliotek med den karaktäristiska Rotundan.
Jag känner till tre stycken av dessa nio lagerhus som uppfördes. Den i Eslöv, sen har vi en lagerbyggnad i Vara och en byggnad i Hallsberg. Alla byggdes efter samma modell. Söker ni på Google så kan ni hitta bilder på de i Vara och i Hallsberg. Jämför ni sedan dessa med
Pradas och
k4r4t3k4n4k4s bilder så ser man likheterna.
Byggnaden har varit ett ganska hett ämne i Eslöv under de sista tio åren. Man har frågat sig vad man ska göra med denna ganska underbara byggnad. Det var inte förrän 2006 som det bestämdes att byggnaden ska renoveras och konverteras till bostadsrätter. Detta arbete har påbörjats och är förmodligen orsaken till att en del medlemmar har sett att det rör sig ganska mycket människor i området. Det sista jag hörde var att man hade rivit det sista av de träsilosar som fanns på området.
För att göra medlemma som
UrbanResident lite glada så är det bestämt att hela byggnaden ska renoveras och får behålla sin konstruktion i trä. Den yttre arkitekturen ska inte ändras nämnvärt och byggnaden ska fortfarande vara röd. Dessutom så får den behålla sin plats i Eslövs siluett.
Jag är medveten om att detta inlägg inte var helt OnTopic men jag tyckte att det kunde vara lite kul med lite mer information om de byggnader som ni diskuterar.