2006-05-08, 06:46
Avslutad
Finns en "övergiven" bondgård i Norra vrams-trakten i NV-skåne, dock förvarar bonnen som äger marken sina maskiner på gården (har jag för mig) så har ni otur så lär ni få fly hals över huvud med en ilsken skånsk bonne i hälarna, vilket jag fått erfara. Men en sådan risk är väl en del av charmen?
Citera
2006-05-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst_Busch
Övergivna gårdar var det som sagt... det finns det drösvis av, även vid relativt hårt "exploaterade" ställen som strax utanför Lund, Malmö, Helsingborg m.m. I många fall har det dessutom uppstått en liten "plantering" på gården med träd och buskar så att gårdsplanen är helt övervuxen och gör det svårt att se huset på avstånd. Man får köra sig fram lite, men vissa trakter tycks ha fler övergivna gårdar än andra. Österlen var fullständigt nerlusat av övergivna, fyrlängade 1700-talsgårdar på 1970-talet men nu har väl alla dessa konstnärsfjantar renoverat bort allihopa och satt dit marmor på det hårt stampade jordegolvet..

Ett tips för att avgöra om gården är bebodd eller inte är att leta efter brevlådor. Vissa gårdar som ser ut att kunna rasa ihop närsomhelst är förvånansvärt nog ofta bebodda av en kutryggig gammal tant på 80 som vägrar flytta in på hem.

På tal om ödegårdar så bildsökte jag nätet lite, hittade den här bilden som jag redan gillar väldigt väldigt skarpt! Ska tydligen finnas (ha funnits?) utanför Landskrona om någon är sugen att dra på sig gummistövlarna

Bild på ödegård

Låter intressant. Den på bilden ligger ju väldigt isolerat dessutom.
Citera
2006-05-08, 15:17
Medlem
UE i Kristianstadstrakten ?

Hej alla UE vänner!
Jag är ny inom detta med UE och undrar om det är någon som vet om det finns något intressant i Kristianstadstrakten att kolla på ?

Mvh
Jimmy
Citera
2006-05-08, 21:26
Medlem
Admiral Ganjas avatar
I Eslöv finns det ett gigantiskt bygge, numera nerlagt. tror det har varit ett magasin eller nåt. har varit debatt om att riva det på senare år, så snabba er om ni vill kolla in det. ligger längs trehäradsvägen där den korsar järnvägen. kan inte missa det, syns lång väg, är väl en 8 våningar högt.
Har själv tänkt kolla in det men det har aldrig blivit av.

Är det någon som har varit där?
Tycker själv det är värt att inspektera, som sagt flera våningar högt, man vet aldrig vad man hittar...
skriv om ni varit där. jag är nyfiken..
Citera
2006-05-09, 19:26
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Jag var förbi på Lönngatan i Malmö idag, beläget i stadens skummare områden om man säger så. I vilket fall som helst, ett av husen var rena rucklen, tydligen har det varit någon verkstad där men hursomhelst var det två stora ödetomter bredvid + en parkeringsplats. Inte så vanligt att man ser såna här skräpiga miljöer inne i en stad numera, men Malmö är ju Malmö...

För ett par år sedan ockuperades visst huset:
Länk till nidymedia-artikel om ockupation av ödehus
Jag går i god för att huset fortfarande är skräpigt och övergivet, sen vet jag inte om man kommer in någonstans i.o.m. att jag bara var förbi där.

I vilket fall som helst är huset extremt lättillgängligt med en sådan närhet bredvid en större gata och Södervärns busstation...
Citera
2006-05-09, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Jag bor inte så långt ifrån Ifön men det är några mil dit i allafall.

jag kan PM:a dig vart ishallen ligger eftersom jag inte har något behov av att tala om exakt vart jag bor. På detta forumet har jag åsikter som inte alltid stämmer överrens med andras eftersom jag befinner mig på "fel" sida kant av politiken
Ja, som man känner sig själv och sina AFA-kompisar så känner man andra.

// Roger P.
Citera
2006-05-09, 23:01
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
På tal om ödegårdar så bildsökte jag nätet lite, hittade den här bilden som jag redan gillar väldigt väldigt skarpt! Ska tydligen finnas (ha funnits?) utanför Landskrona om någon är sugen att dra på sig gummistövlarna

Bild på ödegård
Ja, den var suverän... Bilden. Hamnade på mitt skrivbord.

Problemet med den offentliga diskussionen inom ue är, som jag ser det, att man ogärna lämnar ut sina bästa platser. Man har under åren vaskat fram en drös. Men till dem vill man ju inte att en massa ue-fans dräller in. Dem vill man besöka då och då. Och låta år gå emellan utan att någon sätter sin fot där. Jag har mest letat reda på övergivna skogsstugor och sommarstugor. Som jag kan dra mig tillbaka i. Gömd för världen...
Citera
2006-05-11, 19:28
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ja, som man känner sig själv och sina AFA-kompisar så känner man andra.

// Roger P.

Roger i ett nötskal: Han behöver tänka i 8 månader för att alls komma på något att säga
Citera
2006-05-16, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst_Busch
Jag var förbi på Lönngatan i Malmö idag, beläget i stadens skummare områden om man säger så. I vilket fall som helst, ett av husen var rena rucklen, tydligen har det varit någon verkstad där men hursomhelst var det två stora ödetomter bredvid + en parkeringsplats. Inte så vanligt att man ser såna här skräpiga miljöer inne i en stad numera, men Malmö är ju Malmö...

För ett par år sedan ockuperades visst huset:
Länk till nidymedia-artikel om ockupation av ödehus
Jag går i god för att huset fortfarande är skräpigt och övergivet, sen vet jag inte om man kommer in någonstans i.o.m. att jag bara var förbi där.

I vilket fall som helst är huset extremt lättillgängligt med en sådan närhet bredvid en större gata och Södervärns busstation...

Förmodar att du menar huset(??) som ligger på samma gata liffer ett stenkast från Pizzerian som i sin tur ligger mit emot Sofielundskolan...
Citera
2006-05-18, 09:20
Medlem
Någon som ska med ut i helgen?

msn:stolensun@hotmail.com
Citera
2006-06-02, 18:44
Medlem
Mazdaks avatar
tjena.. nu är jag ingen ue:are, men jag är jävligt nyfiken på om någon vet vad som finns under kullarna vid reningsverket i staffanstorp... Någon som vet? Känns militärt, men har ingen aning.
Citera
2006-06-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazdak
tjena.. nu är jag ingen ue:are, men jag är jävligt nyfiken på om någon vet vad som finns under kullarna vid reningsverket i staffanstorp... Någon som vet? Känns militärt, men har ingen aning.

Det är fruktansvärt ickemilitärt......

Det är cisterner till renongsverket så de innehåller större mängder bajs......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in