2007-02-27, 15:55
Medlem
Pradas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rödbetor-getost
Har kollat upp det en del nu, håller klart med om att där är en del som är värt att kolla upp ..På arbetstid på vardagar är bevakningen stenhård. Minst en väktarbil kör omkring där helatiden. På kvällen är det dock helt lungt och på helger också, men där är ändå en del övervakningskameror, men dom kan man ta sig förbi om man vet var dom sitter.

Lite konstigt ändå att man lägger ner så mycket bevakning på ett övergivet gammalt kalkbrott.. Men som sagt där finns nog en förklaring.. Där är en nybyggd bunker nere i kalbrottet som är byggd efter kalkbrottet lades ner.. Det är högst 10 år sen den byggdes.. Bakom helikopterplattan är där två små militär-gröna torn som troligen är ventilationsintag till bunkern..

Där går också en underjordisk tunnel mellan kalkbrottet och Cementa där man innan fraktade kalk... undrar vad som blev av tunneln sen? kan den ha något med den nya bunkern att göra... Vill man ha ett bergrum är det ju säkert lättare att använda en redan borrad tunnel än att fixa en ny..

Och där finns mer i det gamla kalkbrottet..
Sant, kalkbrottet bjuder på mycket spännande
Citera
2007-02-27, 20:56
Medlem
Rödbetor-getosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
Verkar fint. Skulle va ballt om man kunde använda mer högteknologi på sina äventyr och missions. Typ detektorer och sensorer för IR-kameror, elektronik (kameror, larm) mm. Skulle va ännu ballare om man byggde små robotar, typ som i den tv serien "Bugs", som man radiostyrde och hade kamera och sändare på för bild och position på bärbara dator¨skärmen. Man skulle kunna härma insekter och djur lite, typ för ormliknande robot för fyllda kloaker, svävare för halvfyllda, flygande "ekoxar" /tordyvlar , små kackerlackor för golv, vägg och tak med mera......så man kunde rekognisera lite innan och öka sin säkerhet och potential vid utnyttjandet....

Har hört att england redan har såna insekter, fast jag tror det är vanliga insekter dom klistrar fast en asliten kamera på... Ring MI5 och fråga om du får köpa några? Annars har ju skitgubbarna som rensar avlopp nån liten grej dom skickar ner i rören och krälar .såg själv den när några va och rensa i rören.en robot med larvfötter typ.. liten som en radiostyrd bil.. Sen ser dom på en tv-skärm vad den ser.. En sån borde gå att få tag i nånstans..
Citera
2007-02-27, 21:08
Medlem
Rödbetor-getosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prada
Sant, kalkbrottet bjuder på mycket spännande

Har du sett den dolda maskerade ingången i kalkbrottet som är maskerat som ett stort avloppsrör typ.. Men när man väl är nära det röret ser man att det är en underjordisk tunnel... Där finns två sådana "avloppsrör" som egentligen är gångtunnlar..Undrar vart dom leder..
Citera
2007-02-27, 21:16
Medlem
Rödbetor-getosts avatar
Övergiven fabrik på Toftanäs/Ängshög en bit bakom ICA Maxi

Det verkar va övergivet i minst 50 år och ganska orört... Man ser den stora skorstenen från ICA Maxi.. Skumma växthus och i fabriksbyggnaden är där 4 st krematorieugnar till skorstenen...

Bakom fabriksområdet är där ett slumområde med massa skrot och gamla saker.. Numera är där en skylt där det står "enskild väg" förbjudet att köra in... I ett av husen är källaren fylld med vatten som en swimingpool fast inomhus..Och där e en asgammal skylt från 30-talet med en dödskalle där det står giftigt vatten... Jag har hört att det är ett gammalt sjukhus som lades ner på 50-talet...
Citera
2007-02-28, 00:09
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Ehh, något sjukhus har aldrig funnits på Toftanäs. Möjligtvis långvårdsklinik eller någon slags sluten sjukanstalt typ långvårdshem.
Citera
2007-02-28, 01:04
Medlem
.Katlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Tycker dock att det som sagt är himla trist att fabriksbyggnader och andra byggen rivs kors och tvärs utan att det tas någon större hänsyn till det historiska/kulturella arvet.

Helt klart en förlust - man borde verkligen försöka hitta nya användningsområden för lokalerna, dom är galet coola (det e ju för katten därför vi håller på med vad vi gör), och kan som sådana utnyttjas på flera olika sätt som sociala samlingspunkter - typ klubbar, utsällningslokaler, häftiga boenden etc. Finns massor av möjligheter, och ju mer vi kan spara av det industriella arvet till efterblivande ju bättre. Man ser ju på hur man slaktade gamla stan i Helsingborg för några årtionden sedan, och hur mycket man ångrar det nu.

www.fabriken.be - mer sånt!

Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Tillägger också att jag givetvis respekterar dina åsikter precis som alla andras, och ber om ursäkt för mitt bordusa inlägg.

All respekt till någon som är vuxen nog att ta ett steg tillbaka, självfallet inga problem, och jag ber om ursäkt ifall jag var otrevlig i mitt första inlägg.
Citera
2007-02-28, 10:05
Medlem
Rödbetor-getosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst_Busch
Ehh, något sjukhus har aldrig funnits på Toftanäs. Möjligtvis långvårdsklinik eller någon slags sluten sjukanstalt typ långvårdshem.

byggnaden står fortfarande kvar... det ser ut som gamla baracker som tuberkulos sjukhus hade... Vet inte om det exakt ligger på Toftanäs,, men du borde se den höga skorstenen till krematorieugnarna därifrån.. Öster om ICA Maxi..
Citera
2007-02-28, 17:27
Medlem
Pradas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Katla
Helt klart en förlust - man borde verkligen försöka hitta nya användningsområden för lokalerna, dom är galet coola (det e ju för katten därför vi håller på med vad vi gör), och kan som sådana utnyttjas på flera olika sätt som sociala samlingspunkter - typ klubbar, utsällningslokaler, häftiga boenden etc. Finns massor av möjligheter, och ju mer vi kan spara av det industriella arvet till efterblivande ju bättre. Man ser ju på hur man slaktade gamla stan i Helsingborg för några årtionden sedan, och hur mycket man ångrar det nu.

www.fabriken.be - mer sånt!

All respekt till någon som är vuxen nog att ta ett steg tillbaka, självfallet inga problem, och jag ber om ursäkt ifall jag var otrevlig i mitt första inlägg.

Dom skulle bevarat gamla stan i hbg
Citera
2007-02-28, 18:53
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:

Vet inte vad du menar med "gamla stan" i Hbg, men lite rätt har du. Knutpunkten skulle Aldrig byggts, gamla stationen och området där omkring var finare innan.
Knutpunkten är en skamfläck för staden.
Citera
2007-02-28, 18:56
Bannlyst
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av .Katla
Finns massor av möjligheter, och ju mer vi kan spara av det industriella arvet till efterblivande ju bättre. Man ser ju på hur man slaktade gamla stan i Helsingborg för några årtionden sedan, och hur mycket man ångrar det nu.

Helt klart borde åtminstone en del av den gamla stadsarkitekturen i Hbg ha bevarats i någon sorts utsträckning. Det hade givetvis inte behövt vara hela staden, utan kanske bara ett par kvarter med varierande miljöer - dvs både fabriksbyggnader och bostadshus. Det var ju vanligare på den tiden att man byggde boningshusen i nära anslutning till fabrikerna.

Nu finns det inte mycket av detta kvar. Det jag närmast kommer att tänka på - som antagligen är ett litet resterande industriellt arv - är delar av Gåsebäcken. Där finns det några byggnader som definitivt ser ut att vara modell äldre, och som fortfarande verkar användas som verkstäder/lagerlokaler.

Jag hoppas innerligt att åtminstone dessa byggnader får överleva...

Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Knutpunkten är en skamfläck för staden.

Det skriver jag definitivt under på. Fulare bygge får man leta efter.
Citera
2007-02-28, 19:42
Medlem
Rostmannens avatar
Ligger ju ett tomt våningshus på Gåsebäck, ingen som vart in där än?

Gåsebäcken är förvisso oxå en skamfläck för Helsingborg, så personligen ser jag fram emot lite rivningar och bostadsprojekt på det området.

Sen finns det lite gamla övergivna hus lite varstans runt utanför stan.
Citera
2007-03-01, 11:19
Medlem
Pradas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Ligger ju ett tomt våningshus på Gåsebäck, ingen som vart in där än?

Gåsebäcken är förvisso oxå en skamfläck för Helsingborg, så personligen ser jag fram emot lite rivningar och bostadsprojekt på det området.

Sen finns det lite gamla övergivna hus lite varstans runt utanför stan.

Mm du syftar på den gamla strippbaren som ligger mittemot enteks kontor på gåsebäcken, har även använts av några olika arabföreningar under slutet av 90-talet. Dom ska tydligen renovera huset i början av sommaren -07, huset är helt tomt,inget speciellt att se invändigt.

http://www.pixbox.se/alb_show_id165065_page0.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in