Citat:
Ursprungligen postat av
Overkiller
Yanko, Meermin och Carmina kommer ursprungligen ifrån samma familj. Så skägget är ganska jämnt mellan Yanko och Carmina. Yanko har lite bättre midjor på sina sulor, shoegazing jämför Carmina, CJ och Yanko som mer eller mindre jämlika kvalitetsmässigt. Lite mer sko för pengarna till Yanko men båda är bra val. Om du bor i Stockholm så testas Carmina enklast hos Skoaktiebolaget.
Det där låter
inte som någonting Shoegazing skulle ha yttrat.
Det är en riktigt osjysst att likställa de olika och enligt min empiri helt felaktig.
CJ har två linjer,
bench grade och
hand grade. Hand grade har jmf. bench grade högre kvalitet på lädret; såväl ovanläder som yttersulan (som på HG är ekbarksgarvad), och detaljer som t.ex. ritsnedläggning vilket inte påverkar kvaliteten per se, men bidrar till en lyxigare känsla (och helhet).
Carmina har officiellt inte olika linjer, men använder sig av en rad olika lädertyper. Vissa är tunnare och mjukare, andra lite mer robusta. Alla(?) skor från Carmina har ritsnedlagd sula, men totalt sett är kvaliteten på skorna närmre CJ BG än HG.
Jag har fyra skor från Carmina och fyra från CJ, det jag upplevt är att Crockett and Jones har en mycket hårdare kvalitetskontroll på sina skor. Inga av mina skor har haft några defekter alls, och även om det florerar en del subs och folk uppenbarligen får måndagsex. så är kvalitetskontrollen generellt sett väldigt hög. Jämför man med Carmina så släpper de igenom fler skor med skavanker, 3 av mina 4 har haft mer eller mindre betydande defekter. Ett av mina par hade till och med en spricka i ovanlädret som de lagt puts över för att inte synas. Sedan har jag märkt att både klackar i gummi och lädersulorna slits ut fortare på mina Carmina jmf. CJ BG.
Tilläggas bör, att CJ BG är en tusenlapp dyrare än en standardsko från Carmina, och jag är inte säker på att man får 1 000 kr mer sko för pengarna (hur nu det mäts). Så vill man köpa en riktigt fin sko till ett fördelaktigt pris, så är Carmina ett jättebra alternativ. Är prislappen av mindre betydelse och det står mellan en CJ BG och en Carmina så skulle jag definitivt tagit CJ:n förutsatt att man gillar de olika modellerna lika mycket.
Yanko kan jag inte uttala mig om, för de har jag inte provat.