Citat:
Ursprungligen postat av
criztal
Kära skokonässörer och vänner, är relativ nybörjare inom denna djungel och nu gett mig ut på jakt, efter ett åtminstone ett par svarta oxfords, ett par bruna brogues och ev. derbyskor.
Läst AlistarGs eminenta sammanfattning i början av tråden men där är budget begränsad till 2500kr. Tar gladeligen emot tips på sidor man kan vända sig till för en inblick i vad som gäller. Budgeten är inte oändlig men upp mot 4-5k/sko kan jag sträcka mig. Bor i Stockholm och skulle kunna gå in på NKs skoavdelning eller liknande men vill gärna ha lite kött på benen innan man beger sig dit för ett inköp. Förstått att Loake 1880 är ett gångbart märke, tips på både skor och vidare vägledning mottages hjärtligt!
Yanko, såsom flera har föreslagit. Skolyx har precis utökat sitt grundutbud, så du får flera fina modeller till fantastiska 2595. Du har fria returer i Sverige också, om du skulle mot förmodan beställa fel storlek.. En av mina vänner har två par, som han är jävligt nöjd med. Då har han också flertalet CJ att jämföra med.
Känner du däremot att du vill klämma och fråga i butik rekommenderar jag Skoaktiebolaget i Stockholm där du får Carmina från 3600. Är du intresserad av Loake 1880 rekommenderar jag Bäckmans skoservice. Du får ett par från 2595, och dom kan prata passform, konstruktion och svara på frågor som du generellt inte får om du går in på en vanlig skobutik (förutom Skoaktiebolaget).
Lycka till och återkom gärna med resultat!