2015-09-15, 20:31
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Finns det någon oskriven regel gällande ljusbruna oxfords under höst- och vinterhalvåret? Ljusa byxor är ju exempelvis mer somriga, gäller samma med skor?

Hade tänkt beställa en MTO i ljusbrun men då skorna tar 4 månader är ju frågan om folk tittar snett på en om man går med ljusbruna skor i januari?

I allmänhet är ju mörkare färger att föredra under vintern. Numera finns väl knappast någon praktisk motiverad förklaring till varför men det är väl inte värre än att du beställer dem nu och inte börjar använda dem på riktigt förrän framåt våren.
Citera
2015-09-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
I allmänhet är ju mörkare färger att föredra under vintern. Numera finns väl knappast någon praktisk motiverad förklaring till varför men det är väl inte värre än att du beställer dem nu och inte börjar använda dem på riktigt förrän framåt våren.
Jag behöver skor jag faktiskt kan bruka. Har 2st "riktiga" skor och det blir ju inte mycket rotation av det. Vill ha ljusbruna men kanske ska ta ett par svarta istället och beställa ljusbruna i januari när jag får skorna, ifall ljusbrunt i vintertider inte är att föredra.
Citera
2015-09-16, 07:59
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jag behöver skor jag faktiskt kan bruka. Har 2st "riktiga" skor och det blir ju inte mycket rotation av det. Vill ha ljusbruna men kanske ska ta ett par svarta istället och beställa ljusbruna i januari när jag får skorna, ifall ljusbrunt i vintertider inte är att föredra.

Som så ofta lär det inte vara någon som bryr sig huruvida ljust är att föredra under vintern men av någon anledning har det blivit att man under hösten och vintern bär mörkare färger än under våren och sommaren.
Citera
2015-09-16, 14:59
Medlem
Gick och provade C&J Camberley hos Grafford idag. De har utöver svart och mörkbrun även en fin grain i tan samt en i mocka, MTO:s de beställt till dem själva.

Att lästen är åt det avlånga hållet kunde jag svälja, men varför ska lästen ha så förbaskat lågt insteg? Fick ont direkt utan att ens gå omkring i skon
Citera
2015-09-16, 17:08
Medlem
Har ett par RMW comfort craftsman där den ena skon av någon anledning pyser när jag går. Det är inte hälen som glappar då pyset går att frammana genom att böja tåpartiet för hand med foten i. Jag funderar på om det är något skit under sulan men den sitter ju fastlimmad. Kan man rycka bort den utan att skada skon i övrigt? Sen undrar jag om det finns någon tumregel kring när det är dags att sula om eller klacka om skor med gummisula?
Citera
2015-09-16, 20:04
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnjaevel
Har ett par RMW comfort craftsman där den ena skon av någon anledning pyser när jag går. Det är inte hälen som glappar då pyset går att frammana genom att böja tåpartiet för hand med foten i. Jag funderar på om det är något skit under sulan men den sitter ju fastlimmad. Kan man rycka bort den utan att skada skon i övrigt? Sen undrar jag om det finns någon tumregel kring när det är dags att sula om eller klacka om skor med gummisula?
När klackens slitdel börjar närma sig slutet. Se exvis följande utmärkte inlägg: http://www.shoegazing.se/2014/03/23/guide-omsulningar-och-klackning/
Citera
2015-09-16, 20:13
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Må vara en dum fråga, men vad är huvudsakliga anledningen att väldigt många kör på specifika höstkängor? Är det för att det drar för kallt kring benen med lågskor?

Jag har aldrig varit ett stort fan av kängor men jag måste säga att C&J Camberley monk boot är jäkligt snygg, speciellt i svart. Förbannat synd att den inte görs på exempelvis läst 337.
Rent krasst är det trevligt att kunna få in 2-3 nya par skor iom att man adderar en säsong. En annan anledning är såklart att det regnar överjävligt mycket här i Skandinavien varför gummisulor har en given plats. Varför jag vägrar annat än lädersulor för skor för vår/sommar eller för bruk inomhus är en annan fråga.. Sen kan man ju välja brogues som C&J Pembroke eller nättare kängor såsom modellen du nämner.

Den lilla bit extra som täcks av kängor har ingen praktisk betydelse under hösten.
Citera
2015-09-17, 09:13
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Gick och provade C&J Camberley hos Grafford idag. De har utöver svart och mörkbrun även en fin grain i tan samt en i mocka, MTO:s de beställt till dem själva.

Att lästen är åt det avlånga hållet kunde jag svälja, men varför ska lästen ha så förbaskat lågt insteg? Fick ont direkt utan att ens gå omkring i skon

Nu är ju detta mycket en fråga om känsla, men du tror inte att smärtan går över efter ett tag? Skor som är sköna med en gång tenderar enligt min erfarenhet att bli osköna efter ett längre användande och vice versa.
Citera
2015-09-17, 09:27
Medlem
Beslutsångest, hjälp mig!

Kommer imorgon måtta mina fötter med Bonafé hos SkoAB. Nu när SkoAB även tagit bort prispåslaget för Bonafé MTO under morgondagen och lördagen blir det ju lite av en tidspress jag inte planerat med. Det är så mycket jag vill ha och lyckas inte bestämma mig.

Min klädsel under arbetsdagar kommer vara kostym. Fredagar är casual friday men går oftast hyffsat uppklätt även då. Färg på kostym är blå och grå, kommer vara i alla fall, blå sys upp just nu och om den blir bra gör jag en grå direkt. Finansbranschen.

Vad jag har än sålänge är ett par klassiskt runda captoe i chestnut (C&J Connaught) och ett par aggressivt mejslade halvbrogue captoe balmoral med medaljong i mörkbrun med en hint av oxblod (Enzo Bonafé).

Vad jag behöver/vill ha:
oxford i ljusbrun/tan, punched wholecut med medaljong, lädersula
oxford i polo eller tobacco mocka, cap toe men ej bestämt mönster, obestämd sula
oxford i svart, cap toe med medaljong, kanske lite brogue för att minska formaliteten, lädersula
double strap monk boots, brun nyans antagligen cap toe, dainitesula

Detta är det mest grundläggande jag kan tänka mig behöva, efter detta kan jag ta ut svängarna lite mer.

Skon kommer kring januari.

Vad hade ni valt?
Senast redigerad av ChiLLon 2015-09-17 kl. 09:31.
Citera
2015-09-17, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nu är ju detta mycket en fråga om känsla, men du tror inte att smärtan går över efter ett tag? Skor som är sköna med en gång tenderar enligt min erfarenhet att bli osköna efter ett längre användande och vice versa.
Jag tror inte det, dessvärre, det klämmer under stygnen som fäster själva monk"flärpen". Det är ju dubbla lager läder på det stället så om ens möjligt lär det ta en lång tid att gå in just den delen.
Citera
2015-09-17, 12:36
Medlem
bleus avatar
Citat:
Beslutsångest, hjälp mig!

Kommer imorgon måtta mina fötter med Bonafé hos SkoAB. Nu när SkoAB även tagit bort prispåslaget för Bonafé MTO under morgondagen och lördagen blir det ju lite av en tidspress jag inte planerat med. Det är så mycket jag vill ha och lyckas inte bestämma mig.

Min klädsel under arbetsdagar kommer vara kostym. Fredagar är casual friday men går oftast hyffsat uppklätt även då. Färg på kostym är blå och grå, kommer vara i alla fall, blå sys upp just nu och om den blir bra gör jag en grå direkt. Finansbranschen.

Vad jag har än sålänge är ett par klassiskt runda captoe i chestnut (C&J Connaught) och ett par aggressivt mejslade halvbrogue captoe balmoral med medaljong i mörkbrun med en hint av oxblod (Enzo Bonafé).

Vad jag behöver/vill ha:
oxford i ljusbrun/tan, punched wholecut med medaljong, lädersula
oxford i polo eller tobacco mocka, cap toe men ej bestämt mönster, obestämd sula
oxford i svart, cap toe med medaljong, kanske lite brogue för att minska formaliteten, lädersula
double strap monk boots, brun nyans antagligen cap toe, dainitesula

Detta är det mest grundläggande jag kan tänka mig behöva, efter detta kan jag ta ut svängarna lite mer.

Skon kommer kring januari.

Vad hade ni valt?

Om du jobbar inom finans är det väl klädkod mörk kostym som gäller? Således är endast svarta plain cap toes ditt behov, möjligen oxblodsfärgade för variation. F.ö. ser ljusa skor till mörk kostym inget vidare ut enligt mig.
Citera
2015-09-17, 12:53
Medlem
Namndemannens avatar
Jag är ute efter ett par svarta oxfords. Har tänkt ta ett litet kliv upp på kvalitetsstegen från min nuvarande skogarderob som mest består av Loake.

Jag har framförallt kikat på Carmina från Skoaktiebolaget, min fråga är om det finns några andra tillverkare jag bör överväga i ungefär samma prisklass som Carmina? Ser helst att det går att köpa i butik i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in