2015-04-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uaslan
Är det värt att lägga den extra tusenlappen för ett par Carmina istället för Yanko? Hur bra är kvalitén på Carminas skor?
Yanko, Meermin och Carmina kommer ursprungligen ifrån samma familj. Så skägget är ganska jämnt mellan Yanko och Carmina. Yanko har lite bättre midjor på sina sulor, shoegazing jämför Carmina, CJ och Yanko som mer eller mindre jämlika kvalitetsmässigt. Lite mer sko för pengarna till Yanko men båda är bra val. Om du bor i Stockholm så testas Carmina enklast hos Skoaktiebolaget.
Citera
2015-04-07, 00:07
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkiller
Yanko, Meermin och Carmina kommer ursprungligen ifrån samma familj. Så skägget är ganska jämnt mellan Yanko och Carmina. Yanko har lite bättre midjor på sina sulor, shoegazing jämför Carmina, CJ och Yanko som mer eller mindre jämlika kvalitetsmässigt. Lite mer sko för pengarna till Yanko men båda är bra val. Om du bor i Stockholm så testas Carmina enklast hos Skoaktiebolaget.
Det där låter inte som någonting Shoegazing skulle ha yttrat.
Det är en riktigt osjysst att likställa de olika och enligt min empiri helt felaktig.
CJ har två linjer, bench grade och hand grade. Hand grade har jmf. bench grade högre kvalitet på lädret; såväl ovanläder som yttersulan (som på HG är ekbarksgarvad), och detaljer som t.ex. ritsnedläggning vilket inte påverkar kvaliteten per se, men bidrar till en lyxigare känsla (och helhet).
Carmina har officiellt inte olika linjer, men använder sig av en rad olika lädertyper. Vissa är tunnare och mjukare, andra lite mer robusta. Alla(?) skor från Carmina har ritsnedlagd sula, men totalt sett är kvaliteten på skorna närmre CJ BG än HG.
Jag har fyra skor från Carmina och fyra från CJ, det jag upplevt är att Crockett and Jones har en mycket hårdare kvalitetskontroll på sina skor. Inga av mina skor har haft några defekter alls, och även om det florerar en del subs och folk uppenbarligen får måndagsex. så är kvalitetskontrollen generellt sett väldigt hög. Jämför man med Carmina så släpper de igenom fler skor med skavanker, 3 av mina 4 har haft mer eller mindre betydande defekter. Ett av mina par hade till och med en spricka i ovanlädret som de lagt puts över för att inte synas. Sedan har jag märkt att både klackar i gummi och lädersulorna slits ut fortare på mina Carmina jmf. CJ BG.
Tilläggas bör, att CJ BG är en tusenlapp dyrare än en standardsko från Carmina, och jag är inte säker på att man får 1 000 kr mer sko för pengarna (hur nu det mäts). Så vill man köpa en riktigt fin sko till ett fördelaktigt pris, så är Carmina ett jättebra alternativ. Är prislappen av mindre betydelse och det står mellan en CJ BG och en Carmina så skulle jag definitivt tagit CJ:n förutsatt att man gillar de olika modellerna lika mycket.

Yanko kan jag inte uttala mig om, för de har jag inte provat.
Citera
2015-04-07, 08:14
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Det är en riktigt osjysst att likställa de olika och enligt min empiri helt felaktig. [...]
Nja, det är inte helt taget ur luften (länk):
Citat:
Ursprungligen postat av Shoegazing
Om jag ändå ska göra det lite förenklat så brukar jag säga att jag tycker att Carmina och Crockett & Jones Benchgrade är på ungefär samma nivå kvalitetsmässigt (lite olika styrkor och svagheter, grovt generaliserat har C&J lite simplare konstruktionsmässigt men kanske lite högre nivå på ovanlädret), och faktiskt är det så att jag har svårt att, i alla fall nu så här efter ganska kort användning av recensionsexen, säga att det är någon större skillnad mellan Yanko och de två nämnda tillverkarna. Särskilt nu när Skolyx har den prissättning de har, så skulle jag ranka Yanko som något av det mest prisvärda som finns på marknaden just nu.
Citera
2015-04-07, 12:29
Medlem
Införskaffade mig nyss ett par seglarskor i nubuck, något speciellt man ska tänka på och hur tar man hand om dom på bästa sätt?
Citera
2015-04-07, 16:33
Medlem
Citat:
Det är en riktigt osjysst att likställa de olika och enligt min empiri helt felaktig.
CJ har två linjer, bench grade och hand grade. Hand grade har jmf. bench grade högre kvalitet på lädret; såväl ovanläder som yttersulan (som på HG är ekbarksgarvad), och detaljer som t.ex. ritsnedläggning vilket inte påverkar kvaliteten per se, men bidrar till en lyxigare känsla (och helhet).
Carmina har officiellt inte olika linjer, men använder sig av en rad olika lädertyper. Vissa är tunnare och mjukare, andra lite mer robusta. Alla(?) skor från Carmina har ritsnedlagd sula, men totalt sett är kvaliteten på skorna närmre CJ BG än HG.
Jag har fyra skor från Carmina och fyra från CJ, det jag upplevt är att Crockett and Jones har en mycket hårdare kvalitetskontroll på sina skor. Inga av mina skor har haft några defekter alls, och även om det florerar en del subs och folk uppenbarligen får måndagsex. så är kvalitetskontrollen generellt sett väldigt hög. Jämför man med Carmina så släpper de igenom fler skor med skavanker, 3 av mina 4 har haft mer eller mindre betydande defekter. Ett av mina par hade till och med en spricka i ovanlädret som de lagt puts över för att inte synas. Sedan har jag märkt att både klackar i gummi och lädersulorna slits ut fortare på mina Carmina jmf. CJ BG.
Tilläggas bör, att CJ BG är en tusenlapp dyrare än en standardsko från Carmina, och jag är inte säker på att man får 1 000 kr mer sko för pengarna (hur nu det mäts). Så vill man köpa en riktigt fin sko till ett fördelaktigt pris, så är Carmina ett jättebra alternativ. Är prislappen av mindre betydelse och det står mellan en CJ BG och en Carmina så skulle jag definitivt tagit CJ:n förutsatt att man gillar de olika modellerna lika mycket.

Yanko kan jag inte uttala mig om, för de har jag inte provat.
Förenklade en aning som du säkert kan förstå med citatet nedanför (Tolka inte detta drygt, för det är inte avsikten)
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Nja, det är inte helt taget ur luften (länk):
Citera
2015-04-07, 17:20
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Förenklade en aning som du säkert kan förstå med citatet nedanför (Tolka inte detta drygt, för det är inte avsikten)
Då förstår jag, om man ska förenkla det grovt så kan jag på sätt och vis hålla med enligt citatet.
Citera
2015-04-07, 19:16
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Folk vill alltid att man ska jämföra mellan olika tillverkare, vilket är svårt då det finns så många olika parametrar att ta hänsyn till. Om jag ändå ska göra det lite förenklat så brukar jag säga att jag tycker att Carmina och Crockett & Jones Benchgrade är på ungefär samma nivå kvalitetsmässigt (lite olika styrkor och svagheter, grovt generaliserat har C&J lite simplare konstruktionsmässigt men kanske lite högre nivå på ovanlädret), och faktiskt är det så att jag har svårt att, i alla fall nu så här efter ganska kort användning av recensionsexen, säga att det är någon större skillnad mellan Yanko och de två nämnda tillverkarna.
Citat:
Då förstår jag, om man ska förenkla det grovt så kan jag på sätt och vis hålla med enligt citatet.

från SGs sida.
Citera
2015-04-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21bars
Är på besök i Göteborg nu över påsken och tänkte införskaffa mig ett par finare oxfordskor, prisklass runt 2000kr. Skulle vilja få ett tips på en bra affär med bra service.
Kommer ner till Göteborg nu i helgen också, några tips??
Citera
2015-04-07, 23:46
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Kommer ner till Göteborg nu i helgen också, några tips??

Med den kravprofilen blir det nog svårt.
Citera
2015-04-08, 05:22
Medlem
Citat:
Är på besök i Göteborg nu över påsken och tänkte införskaffa mig ett par finare oxfordskor, prisklass runt 2000kr. Skulle vilja få ett tips på en bra affär med bra service.
I den prisklassen finns det inte så mycket vettigt, det skulle väl vara om Scoop eller Lester har något. Jedviks och Ted Bernhardtz säljer Loake men de brukar ligga på 2700 kr eller där omkring (om de inte höjt priset i vår).
Citera
2015-04-08, 18:35
Medlem
Vingummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Uppsala är ovanligt bra skulle jag säga. Dels Davidsons med Crocket och världens billigaste Gaziano & Girling just nu (även om antalet modeller och storlekar är få), Loake finns hos Bamå, och så sen Agata Sax som har bla Yanko, Paraboot och lite Alfred Sargent.
Nja, ovanligt bra skulle jag inte påstå. All eloge till Davidssons, men de andra två, nja. Har varit hos Bamå ett dussin gånger sedan jag flyttade hit och även om de har Loake så är utbudet väldigt tamt. De har en hel del modeller men bara en eller två storlekar i varje modell, vilket gör att jag lika gärna kan beställa på internet.

Agata Sax behöver vi inte ens prata om tycker jag. Gubben som jobbar där är nog Uppsalas motsvarighet till Grafford-gubben i Stockholm. Mycket snack om mycket saker han inte har någon aning om, och tyvärr samma visa som med Bamå även här.

Även om dessa tre affärer täcker upp i stort sett hela prissegmentet så är detta inte riktigt hela sanningen tyvärr.
Citera
2015-04-08, 20:49
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Om man nu vill stötta italiensk läderindustri finns det väldigt många bättre sätt att göra det på än att köpa billiga durksydda skor av andragrads italienskt läder (som det att döma av bilderna är). Finns många italienska märken som visserligen kostar mer men som då också använder riktigt bra inhemskt läder.

Att köpa från tysk Ebay-säljare som kränger billiga durksydda skor och skriver om "originalfoton från tillverkningen" och har med bilder på när handrandsöm sys känns också rätt tveksamt.
Du får ju se till det sammanhang där jag nämnde det. En utpräglad modesko som kommer att vara svårburen redan mot slutet av denna säsong. Där anser jag att det är lämplig prisklass att lägga sig. Sen har jag faktiskt köpt ett par skor från den där tillverkaren och menar att det är hög kvalitet i förhållande till priset.

De gör även randsydda skor, så en marknadsföringsbild av det slaget från den handlaren, som också säljer dessa, behöver inte ses som särskilt missvisade - det är normalt att visa upp snyggsidan! Då hamnar man över 3000 kr. Dessa har jag emellertid ingen erfarenhet av.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2015-04-08 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in