2015-04-03, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uaslan
Okej, tack för svaret!

Dock så kostar Loakes nästan lika mycket som Yanko, 300 kr skillnad, http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-cannon-monkstrap-dark-brown-burnished-calf.html
Tänkte på Carmina som är 1000 kr dyrare än Yanko, som kanske annars kan vara ett alternativ.
Citera
2015-04-03, 17:38
Medlem
blink21s avatar
Någon som har erfarenhet av hur kvalitén är på det italienska märket Scarosso, prisvärda budgetskor eller skräpmärke?

http://www.scarosso.se/
Citera
2015-04-04, 02:36
Medlem
Budgetskor som inte ser ut som fan? Har nog handlat Ecco i hela mitt liv så det säger väl en del om utgångspunkten. Försöker få ihop en vettig stil (bruna skor, jeans, kavaj, skjorta) och vill ju ha ett par vettiga skor till detta men känner lite motstånd att punga ut många tusentals kronor bara så där .. tips? Tacksam mottaget.
Citera
2015-04-04, 03:06
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Tycker dem är så snygga, dessutom tänkte jag att jag kunde använda dem till vardags också... Du kanske har rätt med att det kan vara för informellt, men jag tror knappast dagens studenter har en susning om vad som är formellt eller oformellt
En så pass utpräglad modesko. Jag skulle rekommendera dig att handla härifrån, om din storlek finns:

http://www.ebay.de/itm/SCHUHE-ANTICA-CALZOLERIA-CAMPANA-Monk-Monkstrap-handgenaeht-9509-/111452764061?pt=LH_DefaultDomain_77&var=&hash=item 19f31a379d

Blake-sydda, utmärkt ovanläder, taskig slitstyrka på lädersulorna (t.o.m. lite sämre än Crockett & Jones benchgrade (!)). Made in Italy.

Var varse att de är stora i storlekarna. En 43 motsvarar ungefär 9.5-10E hos C&J. Jag säger "ungefär" för att jag är inte den som har koll på, eller lägger på minnet, olika läster, vad de heter & dylika finesser.

Poängen: Ungefär en dryg tusing hem till Sverige (och ett välbehövligt stöd till italiensk läderindustri).
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2015-04-04 kl. 03:10. Anledning: interpunktion
Citera
2015-04-04, 19:10
Medlem
Blev ett par Vass i brunt museum calf rikare idag! Sjukt nöjd, priset landade på nästan 5tkr inkl skoblock vilket är ett stort steg från de skor jag vanligtvis köper, loake & Yanko. Tiden får utvisa om prisskillnaden motsvarar kvalitetsskillnaddm. Bilder kommer så fort jag är tillbaka i Sverige.
Citera
2015-04-04, 20:06
Medlem
Är på besök i Göteborg nu över påsken och tänkte införskaffa mig ett par finare oxfordskor, prisklass runt 2000kr. Skulle vilja få ett tips på en bra affär med bra service.
Citera
2015-04-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
En så pass utpräglad modesko. Jag skulle rekommendera dig att handla härifrån, om din storlek finns:

http://www.ebay.de/itm/SCHUHE-ANTICA-CALZOLERIA-CAMPANA-Monk-Monkstrap-handgenaeht-9509-/111452764061?pt=LH_DefaultDomain_77&var=&hash=item 19f31a379d

Blake-sydda, utmärkt ovanläder, taskig slitstyrka på lädersulorna (t.o.m. lite sämre än Crockett & Jones benchgrade (!)). Made in Italy.

Var varse att de är stora i storlekarna. En 43 motsvarar ungefär 9.5-10E hos C&J. Jag säger "ungefär" för att jag är inte den som har koll på, eller lägger på minnet, olika läster, vad de heter & dylika finesser.

Poängen: Ungefär en dryg tusing hem till Sverige (och ett välbehövligt stöd till italiensk läderindustri).

Det känns som att yankos skor verkade "snyggare". Varför är detta skomärke så billigt? Kan jag förvänta mig bra kvalité?
Citera
2015-04-04, 21:53
Medlem
Citat:
Det känns som att yankos skor verkade "snyggare". Varför är detta skomärke så billigt? Kan jag förvänta mig bra kvalité?
Pay peanuts, get monkeys...
Citera
2015-04-04, 23:15
Medlem
Citat:
Att det är blake-sömn gör de ganska mycket billigare.
Om man kan förvänta sig kvalité ? Tveksam!
Citera
2015-04-05, 08:01
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf

Om man nu vill stötta italiensk läderindustri finns det väldigt många bättre sätt att göra det på än att köpa billiga durksydda skor av andragrads italienskt läder (som det att döma av bilderna är). Finns många italienska märken som visserligen kostar mer men som då också använder riktigt bra inhemskt läder.

Att köpa från tysk Ebay-säljare som kränger billiga durksydda skor och skriver om "originalfoton från tillverkningen" och har med bilder på när handrandsöm sys känns också rätt tveksamt.
Citera
2015-04-06, 12:08
Medlem
Putsade skosanningen igår. Har tyckt att jag har en ganska omfattande skogarderob men känns inte som så många skor när man radade upp dem, det finns utrymme för fler

http://imgur.com/PbMnNDj

Bakre raden från vänster
Vass, Paul Smith (durksydda), Sutor Mantalessi (durksydda), Meermin, Sebago (randsydda), Carmina

Främre raden från vänster
Morris (randsydda), Loake 1880, Yanko, John Mac Gray (durksydda), Loake aldwych, Loake aldwych
Citera
2015-04-06, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkiller
Tänkte på Carmina som är 1000 kr dyrare än Yanko, som kanske annars kan vara ett alternativ.

Är det värt att lägga den extra tusenlappen för ett par Carmina istället för Yanko? Hur bra är kvalitén på Carminas skor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in