2013-09-25, 21:56
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvett
Dessa är snyggast hos meermin:
http://meermin.es/ficha_articulo.php?id=4053

Lädersula och svarta...
Citera
2013-09-25, 22:03
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
Lädersula och svarta...
Det där är väl knappast något problem om man använder dem till kostym eller gråa byxor? Nu är så kanske inte fallet men att helt utesluta svarta skor är ett misstag.
Citera
2013-09-25, 22:25
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Det där är väl knappast något problem om man använder dem till kostym eller gråa byxor? Nu är så kanske inte fallet men att helt utesluta svarta skor är ett misstag.

Jo men killen som frågade om vinterskor kanske inte vill ha lädersula och svarta då han verkade länka grain kängor med dainaite sula så att säga. Men oavsett, jag kan absolut tycka svarta skor är snyggt! Menade inte på det visset.
Citera
2013-09-25, 22:34
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildor
Tack. Är bara så fruktansvärt rädd att jag mäter fel och skorna inte passar bra. Men för det förhållandevis fördelaktiga priset för semi-bespoke eller vad det kallas kanske det är värt att testa ändå.

Alltså det är ju egentligen full-bespoke, bara att själva måttagningen sker på distans, och att du inte har några fittings (men det är mest för att det är en del i den polska bespoke-traditionen. Även om man är på plats görs inga fittings). För du kan få gjord vilken typ av läst du vill. Semi-bespoke kallar man oftast när man bara gör mindre ändringar av en befintlig läst.

Men förstår oron. Faktum är ju att mina skor blev ju måttagningen fel på. De var lite för stora. Men iom att proportionerna fortfarande var helt rätt, så var det bara låta skomakaren lägga i en tunn lädersula och sedan satt de perfekt. Är väldigt bekväma, riktigt härliga och stabila att gå i.

Citat:
Det är ett par carmina med den vackra simpson lästen. Tack för förklarandet och tipset, bra att slippa oroa sig. Man kan ganska tydligt se att inga fläckar bildas på de områden jag givit en "spit shine".

Skorna är mycket vackrare i verkligheten, lästen är så smal och elegant. Jag älskar dem! Hoppas på att köpa fler "simpson"-skor. Dessa vill jag ha till sommaren men tyvärr finns de inte på skoaktiebolaget. Hur kan man beställa hem dem på bästa sätt?

Ok, har ingen erfarenhet av Simpson själv, men den är onekligen snygg. Håller med Kopparstaden där, maila Carmina, eller ring direkt till någon av deras butiker och fråga. De brukar kunna skicka.

Citat:
Älskar den gyllenbruna färgen! Mvh

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Fina skor och bilder. Blir ju lite sugen på att testa ett par, alltid kul men lite nytt blod i familjen

Ja, kan rekommendera det. Är ju en väldigt kul process med bespoke också, att fnula ut modell och läst, och sedan diskutera den med dem och så sedan vänta på resultatet. Att få det till samma pris som ett par G&G är väldigt trevligt. Och kvaliteten är hög, framför allt på hantverket, men materialet är också av bra klass.
Citera
2013-09-25, 22:40
Medlem
HerrSvetts avatar
Citat:
Lädersula och svarta...

Visste inte att en färgpreferens var given. Det går väl att slänga på en gummisula om man så skulle önska det. Jag gillar bara modellen då den är med sluten snörning, så mycket mer elegant bara.
Citera
2013-09-25, 23:01
Medlem
Citat:
Jag tror inte att de är smalare. Däremot verkar det vara så att Meermins känga fortsätter en bit till efter den sista speed hooken. Lägger vi sedan in i beräkningen att meermin har en klart snyggare läst, är billigare och antagligen av bättre kvalitet finns det inte mycket att orda om

Förresten, hur smala byxor har du? Jag bar mina absolut smalaste och kortaste byxor idag (De passar knappast för KSoE) och de hade inga problem med att ligga över kängan. Har du inte korvskinnsbyxor lär det inte vara något problem.

Jo, Meermin är som sagt det jag kollat på från början. Först var jag sugen på mocka men lät som om det var mycket jobb med att hålla skorna i bra skick under vinterhalvåret då. Blir nog dom

Smalaste byxorna skulle nog vara dom här och vidaste är nog APC new standard. Skorna jag hade förra året hade jag lite problem att få snyggt men kanske bara var jag som var slö och inte knöt ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Jag har många kängor i många olika modeller och material. Har aldrig tänkt på att det skulle skilja hur stor de är i omkretsen, det är ändå mitt ben som avgör omkretsen när de sitter på.

Ang. vilka du ska ta så är ju skillnaden i pris så liten att det är väldigt dyrt att inte ta de som du helst vill ha. Du kommer att ångra dig om du låter priset avgöra och förmodligen köpa de andra senare ändå.

Helst skulle jag valt ett par Crockett & Jones Coniston men eftersom att jag studerar så skulle det kännas lite jobbigt att slänga iväg ett halvårs studiebidrag på skor. I det här fallet så tror jag nog att Meermin-skorna var snyggast. Det var nog mest gratisgrejerna som lockade då jag antar att jag borde köpa ett par skoblock till dessa skor också.

Citat:
Visste inte att en färgpreferens var given. Det går väl att slänga på en gummisula om man så skulle önska det. Jag gillar bara modellen då den är med sluten snörning, så mycket mer elegant bara.

Nej, färg nämnde jag aldrig men känns som om brunt är lättare att matcha då det här kommer vara mitt enda par under vintern. Sen var dom bra mycket dyrare än dom andra, speciellt om jag skulle fixa gummisula. Tack ändå.
Senast redigerad av chillamore 2013-09-25 kl. 23:03.
Citera
2013-09-25, 23:05
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillamore
Jo, Meermin är som sagt det jag kollat på från början. Först var jag sugen på mocka men lät som om det var mycket jobb med att hålla skorna i bra skick under vinterhalvåret då. Blir nog dom
Faktum är att mocka kanske kräver jobb lite oftare men i längden är det absolut mindre jobb. En bra impregnering och de stöter ifrån sig allt dåligt. Under vintern måste jag snabbputsa kängorna efter två-tre användningar. Om det är riktigt grisigt, oftare än så. Mockan impregneras bara och när den väl blir skitig är det lätt att borsta bort. Är det illa tvättar du dem. Det tar fem minuter.

Och om det är meermin-bootsen i mocka du tänker på får du vara beredd på att du kommer sticka ut i massan. Så påfågliga skor är det inte många som har på vintern. Det är inga problem om du klarar av det naturligtvis men dina skor kommer verkligen synas. Å andra sidan är det synd att inte visa upp ett sådant par
Senast redigerad av Herr gurka 2013-09-25 kl. 23:08.
Citera
2013-09-26, 00:55
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Och om det är meermin-bootsen i mocka du tänker på får du vara beredd på att du kommer sticka ut i massan. Så påfågliga skor är det inte många som har på vintern. Det är inga problem om du klarar av det naturligtvis men dina skor kommer verkligen synas. Å andra sidan är det synd att inte visa upp ett sådant par

Jag hade ju precis bestämt mig för att jag inte skulle köpa dem...
Citera
2013-09-26, 01:15
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Ok, har ingen erfarenhet av Simpson själv, men den är onekligen snygg. Håller med Kopparstaden där, maila Carmina, eller ring direkt till någon av deras butiker och fråga. De brukar kunna skicka.

Paris-butiken känns som ett hett tips om man vill ha spectators.
Citera
2013-09-26, 08:32
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Jag har både lädersulade craftsman och gummisulade, vilket då gör dem till en blaxland?, och comfort craftsman också med gummisula, om jag nu inte rör ihopa namnen. De första två upplever jag som identiska förutom sulan, storleksmässigt är CCn i princip identisk.
Ok. Bara för att klargöra. Din upplevelse är att comfort craftsman och vanliga craftsman är närmast identiska i storlekar? Så om den ena passar så bör även den andra göra det?
Citera
2013-09-26, 12:30
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Dagens pjucks var Jan Kielman bespoke: http://i.imgur.com/NvnfMI3.jpg

Ingen kritik på något sätt utan underbara skor, men jag vill minnas att jag har läst någonstans om "längden" på gångvecken och att dessa inte bör sträcka sig över cap toe-sömmen, eftersom man då har en läst som inte sitter hundraprocentigt. Givetvis hittar jag inte inlägget nu när jag behöver det.

Är detta rappakalja eller ligger det något i det?
Citera
2013-09-26, 14:06
Medlem
Towans avatar
Som påpekat i PBPEKK-tråden så är min högra brogue aningen mörkare än den vänstra. Hur bör jag gå tillväga för att ordna upp mina kära skor? Handlar det om att jag på något sätt ska göra den vänstra skon lite mörkare, för att matcha den högra? Hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in