Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Jag har suttit och fintittat lite mer på dina bilder, Alister, och njutit av ditt hantverk.
Jag gillar alltmer att du lyckades vända slitaget och "äcklet" som tidigare fanns på tådelarna till din fördel och att detta nu istället ser ut som en härligt naturlig patina. Vad tycker du förresten om 19-lästen? Och vad är det som har hänt på insidan av den högra skon? Där ser ut att vara ett ordentligt veck - det ser nästan ut som om ovanlädret viker sig över sig självt...
Hoppas ni får en trevlig fredagskväll där ute i världen. Själv har jag bullat upp inför nästa fas av min
DMS-följetång med putsduken... 
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
Är det främst den här bilden du tänker på? (Det verkar för övrigt vara samma visa med den vänstra skon.)
Jag tänkte precis använda den bilden för att illustrera ett fenomen jag talade med skomakaren om för en tid sedan. Han pekade på skorna jag hade på mig som hade fått en liknande (men inte fullt så fult veck) på samma ställe och sade: "Det där är dåligt hantverk. De har inte byggt upp tillräckligt mellanfoder mellan ytterlädret och fodret. Mycket vanligt att skotillverkarna kompromissar med den biten. Church's är nog allra värst."
Är det en analys ni delar och något ni andra har upptäckt på era egna skor (AGs skor verkar ju har misshandlats på alla möjliga sett och kanske finns det en annan förklaring där, men rent generellt)?
Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Just den, ja. En annan förklaring skulle kunna vara att den förre ägaren har en väldigt bred och platt fot, vilket kan göra att skon trycks ihop på just det stället av det låga fotvalvet...
Citat:
Ursprungligen postat av
Frack
Jag undrar om detta kan vara resultatet av en utlästning. En som inte visade sig tillräcklig för att skapa bra passform, vilket skulle förklara varför ägaren till sist gjorde sig av med skorna.
Först tack igen och svar på Hoodogs fråga om 19-lästen. Använde skorna hela dagen igår, och de är riktigt bekväma. 19-lästen har en ganska rymlig tå, men i och med en låg "toe spring" så blir de riktigt eleganta ändå.
Sedan då angående vecket ni diskuterar ovan, som är tydligare på högerskon. Till att börja med ser det lite värre ut på bilden än vad det är. Skuggningen förstärker en del, sedan hade jag i ett par Bexley-skoblock när bilden togs för jag ville sträcka ut sulan och trycka ut gångvecken lite extra (det par lästade block som är med var av någon anledning i en halvstorlek ner mot skorna, och fyller ut lite snålt) och det gör också att vecket förstärktes. Så här ser det ut med lästade blocken i:
http://i.imgur.com/ZZM9ORp.jpg
Men visst, det är en veckning där, och anledningen till det tror jag dels möjligtvis kan bero på lite svag förstärkning i sidan som Johnnys skomakare pekat på, men i detta fall framför allt tror jag att det beror på att midjan är så smal vilket gör att skon sträcks lite extra här. Har märkt samma grej på andra skor jag har med riktigt smal midja (Gaziano & Girling och Kielman-bespoke framför allt). Så något man kanske får ta med midjan blir smalare och hålfotsdelen på skon elegantare, att det kan vecka sig lite där. Går ju inte att förstärka hur mycket som helst, då skon istället skulle bli obekväm. Teorierna om plattfot och utlästning kan jag garantera att det inte är.