2009-04-13, 22:57
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Min mormor är 87 och köper fortfarande kläder.
Din mormor är säkert så pass vital att det är några kvar innan hon anser klädinköp överflödiga, ännu…
Citat:
Ursprungligen postat av Naknna
jag har jobbat på ett äldreboende med både service/demens/sjukvård och när damerna själva blir för gaggiga för att köpa kläder via katalog eller hemförsäljare köper deras anhöriga el. kontaktpersoner åt dem istället, tills dom kolar faktiskt. Till och med de som är grönsaker får nya kläder... Männen från den generationen handlade inte så mycket men fick ofta typ en flanellskjorta varje jul 

Ok, jag får förtydliga: när slutar gamlingarna själva köpa kläder? Finns det något val förutom sjukdom som gör att vissa äldre herrar går omkring med stickad slips från 1971?
Ulf Wester på strålskyddsinstitutet hade en stickad slips vid ett möte 1993, samma slips såg jag honom använda i en intervju för några veckor sedan i teve. Herr Wester borde vara kring 65 år nu, det finns alltså en möjlighet att han delvis valde bort klädinköpen för att hans garderob från 1971 fortfarande är funktionell.
Man borde ringa upp honom och fråga om den stickade slipsen...
Citat:
Ursprungligen postat av playmate
Varför skulle man sluta köpa kläder bara för att man är gammal? Den dagen jag bestämmer mig för att sluta göra det, är också den dagen jag dör.
Men du utgår från din inställning idag, om 60år kanske du har hunnit ändra inställning, och inser att de där trätofflorna håller minsann 25 åt till, varför sparade slantar kan ges till barnbarnen.
Jag tror att gamlingarna prioriterar bort klädinköpen för att de har insett hur onödiga de är i högre ålder. Vissa gubbar har ju fått sockor och kalsonger vid jul i 50 år, möjligtvis ligger några kartonger i källaren och väntar på användning i framtiden. Bruna gubbstrumpor från 1956…
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpie
Tror inte min farfar har köpt kläder sen 80-talet eller nått.
Han drog nog slutsatsen att garderoben räcker livet ut.