Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-04-13, 22:57
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Min mormor är 87 och köper fortfarande kläder.

Din mormor är säkert så pass vital att det är några kvar innan hon anser klädinköp överflödiga, ännu…

Citat:
Ursprungligen postat av Naknna
jag har jobbat på ett äldreboende med både service/demens/sjukvård och när damerna själva blir för gaggiga för att köpa kläder via katalog eller hemförsäljare köper deras anhöriga el. kontaktpersoner åt dem istället, tills dom kolar faktiskt. Till och med de som är grönsaker får nya kläder... Männen från den generationen handlade inte så mycket men fick ofta typ en flanellskjorta varje jul

Ok, jag får förtydliga: när slutar gamlingarna själva köpa kläder? Finns det något val förutom sjukdom som gör att vissa äldre herrar går omkring med stickad slips från 1971?

Ulf Wester på strålskyddsinstitutet hade en stickad slips vid ett möte 1993, samma slips såg jag honom använda i en intervju för några veckor sedan i teve. Herr Wester borde vara kring 65 år nu, det finns alltså en möjlighet att han delvis valde bort klädinköpen för att hans garderob från 1971 fortfarande är funktionell.
Man borde ringa upp honom och fråga om den stickade slipsen...

Citat:
Ursprungligen postat av playmate
Varför skulle man sluta köpa kläder bara för att man är gammal? Den dagen jag bestämmer mig för att sluta göra det, är också den dagen jag dör.

Men du utgår från din inställning idag, om 60år kanske du har hunnit ändra inställning, och inser att de där trätofflorna håller minsann 25 åt till, varför sparade slantar kan ges till barnbarnen.
Jag tror att gamlingarna prioriterar bort klädinköpen för att de har insett hur onödiga de är i högre ålder. Vissa gubbar har ju fått sockor och kalsonger vid jul i 50 år, möjligtvis ligger några kartonger i källaren och väntar på användning i framtiden. Bruna gubbstrumpor från 1956…

Citat:
Ursprungligen postat av Pimpie
Tror inte min farfar har köpt kläder sen 80-talet eller nått.

Han drog nog slutsatsen att garderoben räcker livet ut.
Citera
2009-04-13, 23:08
Medlem
Klot-Johans avatar
Oavsett vad alla andra säger är jag övertygad om att det slutas köpas kläder i en ålder av ungefär 68,9 år.
Efter det tar barn och barnbarn över inköpen och det är därför alla gamlingar klär sig i mormorsklänningar med tillhörande mammelucker. (damer) samt gubbrallor med hängslen och keps för gubbarna.
Jag menar, vem skulle köpoa sånt frivilligt?
Citera
2009-04-14, 11:57
Medlem
Drumsticks avatar
Min morfar har nog inte köpt nya kläder sen förra decenniet men mormor köper fortfarande kläder och hon är 76 i år.
Citera
2009-05-01, 19:01
Medlem
Zdravkovics avatar
Nog för att gamlingar gnäller och klagar på allt hela tiden, det kan få även mig att gå i taket. För mig är det dock andra saker som gör att jag verkligen stör IHJÄL mig på gamlingar. Att småsaker blir så otroligt stora för en pensionär, uttrycket "att göra en höna av en fjäder" har aldrig passat bättre! Den generation som är pensionärer idag, levde hela sina liv kring sitt arbete. Man lade aldrig grunden för ett liv utan arbete. När man blir pensionär är man som bambi på hal is, och man måste hitta på saker att göra. Dock är man för gammal för att skaffa sig riktigt hobbies och livet kretsar istället kring obetydliga ting som städning, att handla mat osv.

Minsta lilla grej blir världens jävla projekt. Ska man åka och handla tre ägg måste man planera det tre veckor i förväg och sen ska man prata om det tre veckor efteråt. Man sitter bara där hemma i sitt jävla kök, lyssnar på radio och tittar ut genom fönstret så fort det händer något. En polare till mig flyttade in i ett område där det bor mycket gamlingar. Så fort vi körde in med flyttbilen på gården, var det typ 16 gardiner som sköts undan och lika många gamla gubbar och tanter som stod och glodde i fönstret. Vi körde ett par lass och varje gång vi kom tillbaka så var det samma skit.

Sen är ju rädslan en återkommande företeelse hos en pensionär. Nog för att man är gammal, men att man ska gå runt och vara så jävla rädd för allt hela tiden måste vara otroligt påfrestande! Man spenderar även sin tid med att gå runt och vara rädd för vad ANDRA gör. Nog för att Agda 76 skulle vara livrädd för att sätta sig på en motorcykel, men inte måste hon gå runt och få magsår av oro för att hennes barnbarn tar en tur med hojjen!

Sen är det ju så tragiskt med alla pensionärer som inte har något liv, och som måste förpesta alla andras tillvaro för det. Man ska prata med allt och alla, oftast om sina sjukdomar och krämpor. Man har inget annat för sig! Man skulle kunna tycka synd om dom, men jag har svårt för det! Man har själv satt sig i den positionen. Familjemedlemmar och vänner ska dalta så förbannat med dessa gamlingar. Man åker och träffar dom trots att man inte vill, och man ska ställa upp hela tiden och hjälpa till med allt. Det blir lite som att ta hand om en bebis som måste ha hjälp med allt och till råga på allt även bli road och underhållen.
Citera
2009-05-01, 20:05
Medlem
DearLeaders avatar
Ja, pensionärer är oftast en jävla plåga. Jag brukar roa mig då och då med gå tätt bakom någon sur pensionärskärring i mataffären och stöna och småjucka lite.

Att skrika arga pensionärsgubbar i öronen är också mycket roligt, men är tyvärr inte så diskret..
Citera
2009-05-01, 20:15
Medlem
surfacings avatar
Det lämpligaste ödet för pensionärer är 9 millimeter penetrerat genom skallbenet.

Inte kan dom köra bil heller...
Citera
2009-05-10, 14:25
Medlem
Tjock_och_Rökers avatar
Vad är det med pensionärer och sportiga solglasögon?

Jag hoppas jag inte är helt ensam med denna iaktagelse. När jag gått på stan nu de senaste soliga veckorna har jag sett flertalet kvinnliga pensionärer gå runt i sportiga solbrillor, ungefär som de här: http://www.art4m.se/Images/Produkter/Solglasogon_9772S_Matt_Blac.jpg

Givetvis förstår jag att de inte går runt med ett par sådana här: http://www.hypeful.com/wp-content/uploads/2007/10/glasses.jpg

Eller sådana här: http://www.radcakes.com/shop/images/IMG_2108.JPG

Jag har inga bilder för att bevisa mitt påstående men funderar på att ta med mig kamera ner på stan nån gång.

Men varför sportiga solbrillor!? De ser riktigt fula ut i dom!
Citera
2009-05-10, 15:27
Medlem
SpiritualCitys avatar
Jag har också tänkt på det. Min mamma börjar komma in i de banorna nu på senare. Jag ska nog fråga henne varför. Men antar att jag får till svar att hon helt enkelt gillar dem.
Citera
2009-05-10, 15:30
Medlem
Eller så är det så att sådana brillor täcker för solen bra, istället för unga som har snygga solglasögon.
Den ständiga kampen mellan praktiskt/snyggt ecco/sneakers.
Citera
2009-05-10, 15:34
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag undrar dessutom vad det är med folk i USA och dessa stora fula pilotbrillor (vanliga glasögon) som alla tycks ha där? Ser man på CSI så har ju Grissom snygga tunna väldesignade bågar men så fort någon intervjuas på riktigt eller man ser på nyheter eller dokumentärer därifrån så har alla stora fula brillor som ser ut att komma från 70-talet. What gives?
Citera
2009-07-04, 01:24
Medlem
bowler hats avatar
Inte så konstigt att man är bitter, man är ju gammal.. man kan ju inte göra allt man gjorde som ung och man är varken snygg eller stark längre, usch nu fick jag ångest...

Vill inte bli gammal!
Citera
2009-07-04, 04:48
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowler hat
Inte så konstigt att man är bitter, man är ju gammal.. man kan ju inte göra allt man gjorde som ung och man är varken snygg eller stark längre, usch nu fick jag ångest...

Vill inte bli gammal!

Skojjar du eller? Harrison Ford, George Clooney. Där har vi 2 gamlingar som de flesta kvinnor skulle välja vilken dag som helst framför någon 20-30 åring.

Sexappeal så det bara sjunger om det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in