Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-02, 20:36
Medlem
Har att göra med att vi förlorar allt fler hjärncelller ju äldre vi blir. Färre hjärnceller kräver mindre sömn.
Citera
2009-03-02, 21:19
Medlem
Acidiferouss avatar
Dom lägger sig tidigt och går upp tidigt för att planera hur dom skall vara ivägen på bästa sätt för alla oss som behöver springa ärenden på lunchen.
Citera
2009-03-02, 21:22
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Har att göra med att vi förlorar allt fler hjärncelller ju äldre vi blir. Färre hjärnceller kräver mindre sömn.

Då borde alla småbarn ha en jävla massa hjärnceller...?
Citera
2009-03-02, 21:31
Medlem
Förbannads avatar
De har levt nästan ett helt liv med arbete där de flesta har tvingats gå upp tidigt, deras hjärnor/kroppar har nog en rätt inpräntad rutin som gör att de går upp tidigt fast än de inte behöver.

Sen kanske de inte vill se sig själva som arbetslösa slackers.
Citera
2009-03-02, 23:55
Medlem
Många är mycket riktigt uppe tidigt. Arbetar som tidningsbud i ett område där det bor många äldre och det börjar lysa i lägenheterna redan vid femsnåret, och ibland står dem innanför dörren och väntar på tidningen. I området bredvid bor mestadels 70-talister och där det dött vid samma tid, om inte någon har efterfest.
Citera
2009-03-03, 00:08
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Många är mycket riktigt uppe tidigt. Arbetar som tidningsbud i ett område där det bor många äldre och det börjar lysa i lägenheterna redan vid femsnåret, och ibland står dem innanför dörren och väntar på tidningen. I området bredvid bor mestadels 70-talister och där det dött vid samma tid, om inte någon har efterfest.

Jag jobbar också som tidningsbud i ett område med många äldre. Därför jag kom att tänka på det för en del sitter och väntar på att få tidningen klockan 4-5. Hemmets Journal kanske är dagens höjdpunkt och därför går dom upp tidigt?
Citera
2009-03-03, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Jag jobbar också som tidningsbud i ett område med många äldre. Därför jag kom att tänka på det för en del sitter och väntar på att få tidningen klockan 4-5. Hemmets Journal kanske är dagens höjdpunkt och därför går dom upp tidigt?

Jag minns en gång då tidningen var sjukt försenad, jag kom inte igång med utdelningen förs vid 11 på förmiddagen. Många av de äldre gick ut i trapphuset när jag kom och de frågade vad som hade hänt och så vidare, flera var jättetacksamma för att jag delade ut den ändå trots att den var så sen. Det märktes väldigt tydligt att för många är dagstidningen en stor sak, det var lite rörande faktiskt.

Men jag förstår varför. För många händer det väl inte så mycket om dagarna...Barnen är i 40-årsåldern och hälsar på en gång per månad. Mellan det så är det kanske ett möte i bostadsrättsföreningen och fika hos någon väninna. Tänk också på att de flesta äldre inte har Internet och inte heller ser så mycket på TV, så tidningen är deras huvudsakliga nyhetskälla.

Enda nackdelen för mig är att de gånger jag missar en prenumerant eller är sen så ringer de in till tidningen på en gång. 70-talisterna verkar inte bry sig alls, en gång missade jag ett helt trapphus med 70-talister eftersom jag inte kom in i då värden hade bytt dörrkod men jag fick ingen påminelse alls om det dagen efter. Pensionärernas trappuppgångar är dock alltid rena att ta sig fram i, där yngre folk bor kan det stå gamla sopor och stinkande kompostpåsar i trappuppgången.

HJ och även Kyrkas Tidning är extremt viktiga för en del
Senast redigerad av ThisIsSparta 2009-03-03 kl. 00:24.
Citera
2009-03-03, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer

Hemmets Journal är mycket riktigt en höjpunkt, men den kommer med posten.
Många gamlingar sitter dock och väntar på posten också.
Citera
2009-03-03, 13:33
Medlem
knoxahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
går jag upp kl 5 ser jag att det lyser i fönstret hos pensionären mittemot. har även sett dom köa utanför ica en kvart innan öppningsdags

No shit. Jag har sett de jävlarna en sommar, ett helt gäng på typ 20 stycken sitta på sina rullatorer och sola två jävla timmar innan affären öppnade(?!?!). Mötesplats för att prata andra världskriget eller? Gah.
Citera
2009-03-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAhrne
Vi är nästan där!

Tänk en snubbe som var på woodstock och tog lsd när han var 25 år gammal, han är idag 65.

Redan idag har vi alltså pensionärer som är rocknroll.

Om tio år har vi en hel generation där en del av 75-åringarna lyssnar på Hendrix, Stones och har rullat en och annan feting. Kanske gruppsexknullat med hippietjejer och bott i kollektiv 1972.

Tanken svindlar.
Tror inte att det kommer att bli så, människor blir vanligtvis konservativare då de blir äldre. Churchill sade ju att de som inte är liberala som unga och konservativa som gamla har inget hjärta.
Citera
2009-03-06, 01:19
Medlem
Ödlans avatar
Eftersom det faktiskt verkar vara något globalt och inget som är beroende av lokal kultur (t.ex. det historiska jordbrukarsamhället som nämndes) vill jag tro att det är något kroppsligt och ingen vanesak. Tittar man på djur t.ex. fiskar (som kanske inte är det bästa exemplet) så sover de så fort det blivit mörkt. Är det någon som har tight koll på någon pensionär och kan berätta om sovvanorna beror på om det är sommartid eller ej? Det kan ju helt enkelt vara så att man med åldern blir mer känslig för mörker och reagerar genom att bli sömnig och så är man uppe och "springer" tidigt på morgonen.

Som barn fick jag höra på de äldre generationerna som skrockade och klagade på dagens ungdom, tydligen är vi alla "nattmänniskor" nu för tiden och med diskussionerna framkom det att gamlingarna jag pratade med såg på det som en vanesak och ren idioti att vara uppe mitt i natten. Svår fråga det här och ännu en anledning att älska Flashback.
Citera
2009-03-06, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GArmfelt
Tror inte att det kommer att bli så, människor blir vanligtvis konservativare då de blir äldre. Churchill sade ju att de som inte är liberala som unga och konservativa som gamla har inget hjärta.

Njä. Visst blir man mer lugn som gammal, men det vi förknippar med gamlngar, religiositet och klassisk musik, intresse för hembygdsgårdar, klagande på att det är så mycket nakety i tv osv osv är ju resultatet av att de tillhör en annan generation. Finns ju ingen åldringsprocess som innebär att man anammar en gammal tids kultur. Du kommer vara radikalt annnorlunda när du är gammal jämförbar med de som är 90 idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in