2009-03-01, 00:41
Medlem
Behovet av sömn minskar mer och mer i takt med att man blir äldre. Spädbarn sover upp till 15-16 timmar om dan, vid tjugo års ålder räcker 8 timmar och när man är gammal och grå behöver man inte sova mycket alls. Därför blir pensionärer morgonpigga.

Detta beror på att sömnen är kroppens sätt att arkivera dagens (nya) upplevelser. Ju äldre man blir, desto färre nya saker upplever man och desto mindre behov av sömn. (PS. Detta är inte helt bevisad forskning ännu, men mycket tyder på att det stämmer)
Citera
2009-03-01, 02:49
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grunkan...
Man kan få ut så himla mycket mer av en dag om man går upp tidigt på morgonen.

Föreställ er. Gå upp 06.00. Läsa tidning + frukost + dusch och sedan är klockan 07.00. Man städar och bäddar och dricker kaffe och klockan är 08:00.

Sedan har man ju hela 4 timmar på sig att göra grejer fram till det är lunch. Man hinner hur mycket som helst. Och hur mycket tid har man inte efteråt då??

Sjukt effektivt. Sedan börjar man bli trött frammåt kvällen. Man kanske inte tycker om våldsamma filmer, och man har ingen dator. Man sover helt enkelt när det börjar bli mörkt.

Vad mycket tv-spel man skulle hinna spela

Citat:
Ursprungligen postat av Cerce
Behovet av sömn minskar mer och mer i takt med att man blir äldre. Spädbarn sover upp till 15-16 timmar om dan, vid tjugo års ålder räcker 8 timmar och när man är gammal och grå behöver man inte sova mycket alls. Därför blir pensionärer morgonpigga.

Detta beror på att sömnen är kroppens sätt att arkivera dagens (nya) upplevelser. Ju äldre man blir, desto färre nya saker upplever man och desto mindre behov av sömn. (PS. Detta är inte helt bevisad forskning ännu, men mycket tyder på att det stämmer)

Det utesluter isf inte att pensionärer skulle skulle kunna lägga sig 6:00 på morgonen och gå upp klockan 11 fem timmar senare men det händer ju inte.
Citera
2009-03-01, 02:55
Medlem
Alla (ja, alla) som är pensionärer idag är uppväxta på bondgårdar så de har de tidiga morgnarna i blodet.
Citera
2009-03-01, 03:41
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCISSP
Alla (ja, alla) som är pensionärer idag är uppväxta på bondgårdar så de har de tidiga morgnarna i blodet.
Precis. Upp och mjölka kossorna, liksom. Sen är det det där lutheranska, att en anständig människa aldrig går upp efter 0700, det är moraliskt fel och bara knarkare och slashasar sover på dagen.
Citera
2009-03-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Det som stör mig mest är att när vanligt folk jobbar så är dom hemma, och när man är ledig och vill kanske tvätta under helg eller gå till posten för att göra nåt, handla eller vad fan som helst så är dom FAN lik förbannat där oxå och ska göra sina fula äckliga ärenden...man borde ha utegångsförbud på dom jävlarna under vissa tider på vardagarna och helger...

Till Posten?
Menar du ditt paketutlämningsställe? Jag får gå till en jäkla färgaffär, men där är iaf inga pensionärer. De som förr alltid hängde på postkontoren vet jag inte vart de tagit vägen...
Citera
2009-03-01, 17:08
Medlem
Tjippmunks avatar
går jag upp kl 5 ser jag att det lyser i fönstret hos pensionären mittemot. har även sett dom köa utanför ica en kvart innan öppningsdags
Citera
2009-03-01, 18:28
Medlem
dunderdasens avatar
Bra fråga, det är antagligen att gamla behöver mindre sömn och/eller att dom helt enkelt är vana vid att gå upp tidigt.
Mina morföräldrar sitter uppe till småtimmarna och ser på tv, men dom är ändå uppe tidigt, vet inga exakta tider men dom är säkert uppe innan 9.
Dom flesta pensionärer gör väl inte av med så himla massa energi på dagarna heller.
Citera
2009-03-01, 23:02
Medlem
15steps avatar
Äldre människor klarar sig finfint med att sova 6 timmar. Bebisar sover oftast över 12 timmar. Så det är dels en funktion av tiden.

Dessutom är det vanligare med sömnproblem hos äldre människor. De är ju generellt sett svagare än unga, friska människor. Av denna anledning är de även mindre aktiva vilket gör att de inte kräver lika mycket sömn som en 21åring som pluggar, jobbar, tränar, festar och knullar runt.

En annan orsak är att äldre människor ofta tar fler tupplurar/slumrar till.
Citera
2009-03-01, 23:23
Medlem
2191s avatar
Har faktiskt också tänkt en hel del på detta... Jag har dock inte funnit något bra svar. Det är en gåta!
Citera
2009-03-01, 23:27
Medlem
Panzerbat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCISSP
När vi blir gamla kommer vi hänga här hela nätterna.
År 2065 kommer jag i alla fall som 77-åring sitta på FB och gnälla om dagens ungdommar hela natten

Ingen aning om varför de är så morgonpigga, men jag har hört en teori om varför de luktar så gott som hör ihop med att de är morgonpigga.
Eftersom att de går upp klockan 4 på morgonen så hinner de duscha sex-sju gånger innan ens morgontidningen kommer. Och så spelar de nästan aldrig badminton.
Citera
2009-03-01, 23:40
Bannlyst
Vi är nästan där!

Tänk en snubbe som var på woodstock och tog lsd när han var 25 år gammal, han är idag 65.

Redan idag har vi alltså pensionärer som är rocknroll.

Om tio år har vi en hel generation där en del av 75-åringarna lyssnar på Hendrix, Stones och har rullat en och annan feting. Kanske gruppsexknullat med hippietjejer och bott i kollektiv 1972.

Tanken svindlar.
Citera
2009-03-02, 20:00
Medlem
No_fears avatar
Min farfar sover alltid till typ 11-12, nu har han hamnat på ett ålderdomshem och alla kärringar (anställda) där tycker han är ett problem som vill sitta och kolla sport halva nätterna och sen sova halva dagen (pajar deras schema med frukost, lunch, fika osv) men som vanligt skiter han i vad kvinnor gnäller om och kollar sin sport och sover halva dagen iallafall, han brukar oftast inte äta så mycket till frukost iallafall så den kan han skippa säger han.

Han brukar säga varför han gör så med följande: Jag har stigit upp och sprungit till nåt jävla jobb hela mitt liv, nu vill jag sova på morgonen och inte vara uppe som nån jävla tupp på morgonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in