Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-28, 15:28
Bannlyst
Pensionärer har nog mindre vana vid att sitta och glo på tv sent in på kvällarna
Dessutom är de vana sen förr att gå och lägga sig när det är mörkt
På 40-talet var det mer besvär och kostsamt att lysa upp på kvällarna, och tv var inte nåt som fanns överallt förrän på 60-talet. Man vande sig att stugaupp med tuppen
Sova gjorde man självklart när det var natt. Och klockan 24 var "mitt i natten"
Sverige är också mer urbaniserat nu. Förr i tiden var sverige ett jordbrukssamhälle
Då var det mycket att syssla med redan klockan 5 på morgonen
Citera
2009-02-28, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Jag undrar varfor alla kvinnliga pensionarer har kort har (?), men det kanske ar en annan trad.

Det beror nog på att håret på åldringar blir torrt tunnt och fjunigt , det är svårt att göra nån "frisyr" av det.
Citera
2009-02-28, 16:03
Medlem
Quid pro quos avatar
Fan vad mycket lortungar det är som sitter här och gnäller!
Visst kan vissa pensionärer vara lite tjatiga men när det gäller allmän bufflighet och egoism så vinner 20-25-åringar med hästlängder i alla fall.

Börja i stället med att visa lite respekt för de gamlingar som har byggt upp det slapparsamhälle som ni inte tvekar att uttnyttja maximalt.

Men mjuk mot de hårda och hård mot de mjuka är väl er devis.

Och du som snackade om att de snorunga skulle ta hand om oss när vi blir gamla, ni kan ju inte ens ta hand om er själva! Ni är bortskämda bortom all räddning!

Senast redigerad av Quid pro quo 2009-02-28 kl. 16:07.
Citera
2009-02-28, 16:38
Medlem
Mina morföräldrar är i 80-årsåldern och lägger sig ganska sent, 22-24 i vissa fall.
Min mormor går upp relativt tidigt, 5-6 medan morfadern drar sig lite längre.
De är aktiva i övrigt så det kan vara så.

Jag tror att dagens pensionärer är/var mer aktiva än vad någon av oss är/kommer att bli. De arbetade/lekte utomhus i stor grad vilket gjort de piggare. 50 års arbetsvana har nog gjort att man är van att gå upp på morgonen.
Citera
2009-02-28, 17:09
Medlem
Opium66s avatar
Pensionärer är djävulens verk!
Hemska är vad de är!
Ute i hundratal på morgonen, helt sjukt.
Jobbiga som fan är de också.
Citera
2009-02-28, 17:16
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAhrne
Pensionärer har nog mindre vana vid att sitta och glo på tv sent in på kvällarna
Dessutom är de vana sen förr att gå och lägga sig när det är mörkt
På 40-talet var det mer besvär och kostsamt att lysa upp på kvällarna, och tv var inte nåt som fanns överallt förrän på 60-talet. Man vande sig att stugaupp med tuppen
Sova gjorde man självklart när det var natt. Och klockan 24 var "mitt i natten"
Sverige är också mer urbaniserat nu. Förr i tiden var sverige ett jordbrukssamhälle
Då var det mycket att syssla med redan klockan 5 på morgonen

Låter rimligt. Men då kanske vi kommer att sova längre när vi är pensionärer eftersom samhället har förändrats.
Citera
2009-02-28, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Låter rimligt. Men då kanske vi kommer att sova längre när vi är pensionärer eftersom samhället har förändrats.

Ja, det tror jag.
Det är nog överlag mycket som vi förknippar med åldringar som egentligen är resultatet av tiden de är uppväxta - typ klassisk musik, religiositet, ilska över "slafsiga" ungdomar och "brist på respekt för äldre" osv.

Redan idag börjar ju hippiegenerationen nå pensionsåldern, och då jag själv är 30 tycker jag redan nu dagens 70-åringar är skönare än de som var 70 när jag var liten
Citera
2009-02-28, 17:33
Bannlyst
En annan teori till TS fråga är att gamlingar i större utsträckning lever tillbakadragna liv ibland ensamma och att dagens "höjdpunkter" kan vara centrerat kring saker i stil med morgontidningen och posten och kanske ekonyheterna på radion.

Då är det inte så konstigt om gamlingar, i kombination med de gamlas lätta och korta sömn (sitter man still och halvsover hela dagen kanske man inte behöver så mycket mer än 4-5 timmar på natten) stiger upp för att läsa tidningen när den kommer 05:15
Citera
2009-02-28, 18:04
Medlem
Man kan få ut så himla mycket mer av en dag om man går upp tidigt på morgonen.

Föreställ er. Gå upp 06.00. Läsa tidning + frukost + dusch och sedan är klockan 07.00. Man städar och bäddar och dricker kaffe och klockan är 08:00.

Sedan har man ju hela 4 timmar på sig att göra grejer fram till det är lunch. Man hinner hur mycket som helst. Och hur mycket tid har man inte efteråt då??

Sjukt effektivt. Sedan börjar man bli trött frammåt kvällen. Man kanske inte tycker om våldsamma filmer, och man har ingen dator. Man sover helt enkelt när det börjar bli mörkt.
Citera
2009-02-28, 23:31
Medlem
newvaginas avatar
Är det dagens pensionärer (30/40talister) som är så jävla torra pga tråkig trångsynt levnadsätt, eller kommer vi knarkande oseriösa 80/90talister bli likadana med åren?
Citera
2009-02-28, 23:50
Pensionärar kan vara väldigt jobbiga, de kanske helt enkelt är trötta på det mesta och bestämt sig för att inte ta någon skit, även om det bara gäller att förlora någon krona i matvarubutiken.
Citera
2009-03-01, 00:10
Medlem
pirates avatar
Det som stör mig mest är att när vanligt folk jobbar så är dom hemma, och när man är ledig och vill kanske tvätta under helg eller gå till posten för att göra nåt, handla eller vad fan som helst så är dom FAN lik förbannat där oxå och ska göra sina fula äckliga ärenden...man borde ha utegångsförbud på dom jävlarna under vissa tider på vardagarna och helger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in