Citat:
Ursprungligen postat av TPC-Kaminari
Ber om ursäkt ifall mitt inlägg har diskuterats förrut, eller om det är på fel kategori, jag är inte här på FB så ofta.
Jag är heller inte ute efter bråk, eller för att klaga, utan vill bara i all välmeningen diskutera något.
Ser ofta på nätet att "Antirasist, är ett kodord för antivi" och det förargar mig en aning, jag undrar bara hur det går ihop? För mig finns det inte någon logik i detta uttalande alls, låter bara som rena rapakaljan.
Jag är emot rasism. Jag ser till individen när jag möter en person, inte deras hudfärg.
Slår en "svart" man ner en "gul" man, med anledningen av att den "gule" är just "gul" säger jag att denne "svarta" ska dra åt helvete.
Ger vi dem ombytta roller, kommer jag reagera precis på samma sätt, byter vi den svarta mot en vit, säger jag samma sak då. Byter vi den gula mot en vit, säger jag samma sak då. Osv osv osv..
Så kan någon av er som står för rasism, förklara för mig, hur detta gör mig antivit?
Är tacksam om vi kan försöka hålla en hövlig nivå gentemot varandra också, Men känner ni att ni måste ta till personliga angrepp och klåpord så får ni väl göra det, men tro då inte att ni blir tagna på allvar

Anti-vit är att reagera olika.
Exempelvis:
Man hör om att några svenskar örfilat en invandrarpojke, filmat och döpt filmen till "svenne slår en blatte"
Genast utbrister man att det är
hemskt med rasismen, att detta
borde uppmärksammas och att det
krävs krafttag mot sådana
attityder i samhället som skapar dessa saker.
Sedan hör man om att några invandrare örfilat en svensk pojke, filmat och döpt filmen till "blatte slår en svenne" (vilket skedde för en vecka sedan).
Då skriver man istället att det visserligen är synd om pojken. Men att det
även finns svenskar som mobbas, det har
inget med hudfärg att göra. Att örfilarna är ett skolproblem, inte ett etniskt, och att det är vidrigt att rasister försöker
utnyttja händelsen för att skapa hat mot invandrare. Detta är
enskilda individer, och har inget med invandrare att göra. Sedan vill man annordna en
demonstration mot den svenska rasismen.
Vad man gör som anti-vit är att tillämpa en selektiv färgblindhet. Där vita som ger sig på svarta innebär att man direkt tolkar in rasism som bakomliggande motiv. Därefter kopplar man detta till samhället i stort, och talar om attityder som måste bekämpas.
När svart ger sig på vit, tolkar man aldrig in rasism som bakomliggande motiv. Istället ofta förmildrande omständigheter såsom fattigdom, utanförskap och liknande. Etnicitet blir överhuvudtaget irrelevant, och det enda man ser är "några som mobbar". Brottet blir också genast isolerat till individen. Det är "en individ" som betett sig fel, och de som talar i andra termer blir anklagade för att "dra alla över en kam" och "generalisera".
Det anti-vita är att se på konflikter med olika mått-stockar, där de vitas lidande ska förminskas, och rasism förstoras. Medan man gör tvärt om vad gäller svarta.