2013-02-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balders-maka
Vill bara veta hur jag blir anti-vit då jag är vit.

Det beror på dina åsikter - din hudfärg eller ras eller vad man väljer att kalla det har inget med saken att göra.

Förstår du?
2013-02-25, 20:51
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Kan jag hålla med om, men hur blir jag antirasist med det påstående?
Jag vet inte mycket om dig och dina åsikter men du smutskastar sund "rasistisk" vetenskap och upprätthåller på så vis de egalitära vanföreställningarna som leder till att våra länder fylls med främmande folk. På så vis banar du väg för en negativ utveckling för vita. Du gör säkerligen annat också i "anti-rasistisk" anda.
Senast redigerad av SummaSummarum 2013-02-25 kl. 20:53.
2013-02-25, 20:57
Medlem
Bergens.Herres avatar
Citat:
Visst är jag antirasist och vit. Hur är jag antivit?

Hej Nanna.
Till att börja med så finns det inga antirasister när det väl kommer till kritan. Vi är alla rasister i någon bemärkelse.
En del som hävdar att man är mot rasism och titulerar sig om antirasist värnar i första hand om mångkulturens framfart. Att värna om det vita släktet är helt otänkbart hos antivita.
Antivita/ antirasister lever i tron att man gör rätt när man förespråkar mångkultur före ett etniskt "rent" samhälle.
Kort och gott, antirasister tycker att det är viktigare att ha ett rasblandat samhälle och mångkultur framför ett vitt samhälle. Antirasisten agerar ofta utifrån att rasister är vita.
Antirasisten har ibland gjort ett val där ickevita är att föredra framför vita. Således är man antivit.

Antirasism och antivit kan beskrivas och definieras på många sätt, ovanstående är bara en variant.
Rasismen har även den många definitioner.

Gav detta klarhet i frågan?
2013-02-25, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BullConnor
Har du läst tråden? Det tror inte jag. Läs inläggen i den från TS och mig. Strunta i vad summa summarum skriver.

Återkom när du gjort det och förklara vad det är som gör att du inte är anti-vit (du påstår ju att du inte är det).
Tittar jag på min hud är den vit. Ett bevis på att jag inte är anti-vit. Fotobevis om ni vill. Men vad spelar det för roll vilket pigment man har?
2013-02-25, 20:59
Medlem
Citat:
Tittar jag på min hud är den vit. Ett bevis på att jag inte är anti-vit.

Så är det absolut inte. På inget vis.

Citat:
Men vad spelar det för roll vilket pigment man har?

Det är en mycket bra fråga. VIlka länder behöver acceptera invandring och uppblandning? Vad har dessa länder gemensamt?
2013-02-25, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergens.Herre
Hej Nanna.
Till att börja med så finns det inga antirasister när det väl kommer till kritan. Vi är alla rasister i någon bemärkelse.
En del som hävdar att man är mot rasism och titulerar sig om antirasist värnar i första hand om mångkulturens framfart. Att värna om det vita släktet är helt otänkbart hos antivita.
Antivita/ antirasister lever i tron att man gör rätt när man förespråkar mångkultur före ett etniskt "rent" samhälle.
Kort och gott, antirasister tycker att det är viktigare att ha ett rasblandat samhälle och mångkultur framför ett vitt samhälle. Antirasisten agerar ofta utifrån att rasister är vita.
Antirasisten har ibland gjort ett val där ickevita är att föredra framför vita. Således är man antivit.

Antirasism och antivit kan beskrivas och definieras på många sätt, ovanstående är bara en variant.
Rasismen har även den många definitioner.

Gav detta klarhet i frågan?
Kul att du kallar mig Nanna.
Man kan tycka illa om folk men inte på grund av hudfärg eller härkomst och det tror jag inte du kan hitta stöd för i nordiska mytologin.
2013-02-25, 21:04
Bannlyst
Citat:
Så är det absolut inte. På inget vis.

Det är en mycket bra fråga. VIlka länder behöver acceptera invandring och uppblandning? Vad har dessa länder gemensamt?
De är framgångsrika.
2013-02-25, 21:09
Medlem
Bergens.Herres avatar
Citat:
Kul att du kallar mig Nanna.
Man kan tycka illa om folk men inte på grund av hudfärg eller härkomst och det tror jag inte du kan hitta stöd för i nordiska mytologin.

Det är upp till var och en vad man tycker, om någon väljer att tycka illa om någon pga hudfärg eller härkomst så är det ok för mej. Väljer man att ge sig in i dessa diskussioner så är goda lyssnare och självkritiska alltid vinnare.
Gav mitt förra inlägg någon klarhet?
2013-02-25, 21:11
Bannlyst
Citat:
Låt mig förklara igen (strunta i att läsa de andras inlägg):

Ant-rasism är korord för anti-vit.

Varför? Jo, för att de (med få undantag) som kallar sig och kallas anti-rasister är antivita.

Det är så enkelt. Det behövs inga böcker för att förklara det. Läs meningen ovan ett antal gånger bra.
Vad är ett korord?
2013-02-25, 21:16
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TPC-Kaminari
Ber om ursäkt ifall mitt inlägg har diskuterats förrut, eller om det är på fel kategori, jag är inte här på FB så ofta.

Jag är heller inte ute efter bråk, eller för att klaga, utan vill bara i all välmeningen diskutera något.

Ser ofta på nätet att "Antirasist, är ett kodord för antivi" och det förargar mig en aning, jag undrar bara hur det går ihop? För mig finns det inte någon logik i detta uttalande alls, låter bara som rena rapakaljan.

Jag är emot rasism. Jag ser till individen när jag möter en person, inte deras hudfärg.
Slår en "svart" man ner en "gul" man, med anledningen av att den "gule" är just "gul" säger jag att denne "svarta" ska dra åt helvete.

Ger vi dem ombytta roller, kommer jag reagera precis på samma sätt, byter vi den svarta mot en vit, säger jag samma sak då. Byter vi den gula mot en vit, säger jag samma sak då. Osv osv osv..

Så kan någon av er som står för rasism, förklara för mig, hur detta gör mig antivit?

Är tacksam om vi kan försöka hålla en hövlig nivå gentemot varandra också, Men känner ni att ni måste ta till personliga angrepp och klåpord så får ni väl göra det, men tro då inte att ni blir tagna på allvar

Anti-vit är att reagera olika.

Exempelvis:

Man hör om att några svenskar örfilat en invandrarpojke, filmat och döpt filmen till "svenne slår en blatte"

Genast utbrister man att det är hemskt med rasismen, att detta borde uppmärksammas och att det krävs krafttag mot sådana attityder i samhället som skapar dessa saker.

Sedan hör man om att några invandrare örfilat en svensk pojke, filmat och döpt filmen till "blatte slår en svenne" (vilket skedde för en vecka sedan).

Då skriver man istället att det visserligen är synd om pojken. Men att det även finns svenskar som mobbas, det har inget med hudfärg att göra. Att örfilarna är ett skolproblem, inte ett etniskt, och att det är vidrigt att rasister försöker utnyttja händelsen för att skapa hat mot invandrare. Detta är enskilda individer, och har inget med invandrare att göra. Sedan vill man annordna en demonstration mot den svenska rasismen.

Vad man gör som anti-vit är att tillämpa en selektiv färgblindhet. Där vita som ger sig på svarta innebär att man direkt tolkar in rasism som bakomliggande motiv. Därefter kopplar man detta till samhället i stort, och talar om attityder som måste bekämpas.

När svart ger sig på vit, tolkar man aldrig in rasism som bakomliggande motiv. Istället ofta förmildrande omständigheter såsom fattigdom, utanförskap och liknande. Etnicitet blir överhuvudtaget irrelevant, och det enda man ser är "några som mobbar". Brottet blir också genast isolerat till individen. Det är "en individ" som betett sig fel, och de som talar i andra termer blir anklagade för att "dra alla över en kam" och "generalisera".

Det anti-vita är att se på konflikter med olika mått-stockar, där de vitas lidande ska förminskas, och rasism förstoras. Medan man gör tvärt om vad gäller svarta.
2013-02-25, 21:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Mycket missförstånd i den här tråden. Antagligen beroende på att sådana som SummaSummarum är så imbecilla. Det har vi pratar om har inget med vetenskap, pseudo eller ej, att göra.

Okej, lämnar det.
Citat:
Det ger ingenting att börja prata om språkliga definitioner här. Vad vi diskuterar är verkligheten. Vad som pågår i världen - inte dina definitioner av ord. Det är viktigt att du förstår det.
Tråden handlar om ert mantra "antrasism är ett kodord för antivit". Jag har precis som TS länge tyckt att detta känns fullständigt ologiskt.
Citat:
Våldsbrottslighet utövad av en grupp mot en annan inte bara kan ursäktas. Det görs hela tiden. Vi har en medieapparat som ser som sin uppgift att sopa under mattan.
Ja, och i detta håller jag med dig. Det finns stora brister i hur media rapporterar invandrarrelaterade missförhållanden i samhället. Det handlar om vinklingar, tendentiösa reportage och rena mörkläggningar. Samma kritik kan riktas mot den politiskt framförda retoriken.

I linje med detta närmast frikännes stora grupper från ett eget ansvar för sin framtid - än värre, ev svårigheter skylls på andra, på den del av samhället som fortfarande fungerar.

Det är inte det att jag inte förstår vad ni talar om.

Citat:
Återigen: det handlar på inget sätt och vis om dig och dina definitioner. Jag vill vara tydligt med det. Vad det faktiskt handlar om är dina åsikter. Ok? Inte hur du definierar ord. Eller använder ord.
Nej. Tråden handlar om hur ni definierar ord - och att en del av oss andra inte ser logiken i det. Det är också det jag diskuterat med SummaSummarum.

Citat:
Det menar du? Då vill jag att du refererar till när en antivit person offentligt beskylls för att vara rasist. Ungefär så som SD beskylls för att vara det. Om inte... då är det irrelevant. Du vidhåller hit och dit men som jag sagt många gånger bara i detta inlägg så handar det inte om dina definitioner. Släpp det nu.
Jag inser naturligtvis vad ni lägger i begreppet anti-vit men jag tycker att det blir ologiskt att jämställa det med antirasism då vi de facto inte talar om det.

Jag inser också att ni försöker ta över och desarmera det positivt värdeladdade ordet "antirasist", men jag tycker mest det förvirrar.
Senast redigerad av Tinuviel 2013-02-25 kl. 21:21.
2013-02-25, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergens.Herre
Det är upp till var och en vad man tycker, om någon väljer att tycka illa om någon pga hudfärg eller härkomst så är det ok för mej. Väljer man att ge sig in i dessa diskussioner så är goda lyssnare och självkritiska alltid vinnare.
Gav mitt förra inlägg någon klarhet?
Nja antivita och antirasister är motsägelser som jag inte kan ta till min hjärna? Ungefär som Norrlänningar inte kan hitta ut från Heathrow för det står Out.
Senast redigerad av Balders-maka 2013-02-25 kl. 21:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in