2020-10-23, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Finns det punkter i universum? Typ om de kunnat märkas ut skulle jag kunna åka tillbaka till samma punkt (om färdmedel fanns) och säga att här har jag varit förut. Eller kan man aldrig vara på samma plats två gånger?

Nej, eftersom rummet hela tiden expanderar. På en planet/asteroid går det dock men asteroiden/planeten kommer inte vara på samma ställe som du besökte den sist (dock kommer flaggan vara kvar på samma ställe senast du satte den, förutsatt att kroppen fortfarande finns kvar och inte utsatts för någon stress).
Citera
2020-10-23, 21:55
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffalow
Nej, eftersom rummet hela tiden expanderar. På en planet/asteroid går det dock men asteroiden/planeten kommer inte vara på samma ställe som du besökte den sist (dock kommer flaggan vara kvar på samma ställe senast du satte den, förutsatt att kroppen fortfarande finns kvar och inte utsatts för någon stress).

Var nog ungefär så jag tänkte.

Vi får vara på evig semesterresa då om man går efter punkten och inte jorden. Billig resa. Finns det punkter i tomrum eller är allt bara relativt till den himlakropp vi ska till? Dvs om jag stannar mitt rymdskepp, är jag då på samma punkt, eller kommer jag automagiskt att vara på nya punkter hela tiden iom utvidgningen?
Citera
2020-10-23, 23:36
Medlem
fulmendums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Nej tyvärr.
Kinesisk energi och temperatur har jag alltid ansett som rena rama grekiskan.
Nu var vi lite ironiska i överkant. (Men ganska roligt).
Hen skrev faktiskt kinetiska på de flesta ställena.
Citera
2020-10-24, 00:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulmendum
Nu var vi lite ironiska i överkant. (Men ganska roligt).
Hen skrev faktiskt kinetiska på de flesta ställena.
Det var nog skrivet på kinetiska.
Citera
2020-10-24, 19:11
Medlem
Bara-Robins avatar
Höhöhö, såväl näsfnys som förändrad mungipsgradient på den!

Vi har kul här.

Senast redigerad av Bara-Robin 2020-10-24 kl. 19:13.
Citera
2020-10-26, 15:49
Medlem
Citat:
Var nog ungefär så jag tänkte.

Vi får vara på evig semesterresa då om man går efter punkten och inte jorden. Billig resa. Finns det punkter i tomrum eller är allt bara relativt till den himlakropp vi ska till? Dvs om jag stannar mitt rymdskepp, är jag då på samma punkt, eller kommer jag automagiskt att vara på nya punkter hela tiden iom utvidgningen?

Du kan aldrig stanna i universum. Allt är i ständig rörelse. Här blir det ett måste att ta med einsteins relativitet i beräkning. Vi står stilla med respekt till jorden när vi står på en parkering utanför ICA men med respekt till solen rör vi oss i flera hundra tusen km/s. I rymden kan du ha samma hastighet som ett annat objekt (tänk astronauter i rymden på en rymdstation) och då säger einsteins ekvivalens att det är samma sak som att du står stilla med respekt till det objektet.
Citera
2020-10-26, 17:34
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Du kan aldrig stanna i universum. Allt är i ständig rörelse. Här blir det ett måste att ta med einsteins relativitet i beräkning. Vi står stilla med respekt till jorden när vi står på en parkering utanför ICA men med respekt till solen rör vi oss i flera hundra tusen km/s. I rymden kan du ha samma hastighet som ett annat objekt (tänk astronauter i rymden på en rymdstation) och då säger einsteins ekvivalens att det är samma sak som att du står stilla med respekt till det objektet.

Är de i rörelse i förhållande till något annat? T ex jag kan ju lite småslugt säga att Laxå station passerade med 170 km/h och jag är stilla. Det är ju inte fel, bara dumt. Även om man inte själv är stilla kan man mäta som om man var det och anse att det bara är det andra som flyttar sig. Det borde funka matematiskt även om det blir komplicerat.

Dvs är vår galax och Andromeda bara i rörelse i förhållande till varandra, eller till en slags osynligt mätningsnät där inte galaxerna rör sig bara relativt utan att man kan t ex bestämma vilken galax som rör sig snabbast?

Dvs är rymden i sig som materia eller är den äckligt omätbar?
Citera
2020-10-27, 16:13
Medlem
Citat:
Är de i rörelse i förhållande till något annat? T ex jag kan ju lite småslugt säga att Laxå station passerade med 170 km/h och jag är stilla. Det är ju inte fel, bara dumt. Även om man inte själv är stilla kan man mäta som om man var det och anse att det bara är det andra som flyttar sig. Det borde funka matematiskt även om det blir komplicerat.
Ja båda har rätt i detta fall. Både Laxå station och du kan påstå att båda står stilla och båda har rätt (om ett av objekten passerar i konstant hastighet). Det är just detta som einsteins relativitetsteori bygger på.

https://www.youtube.com/watch?v=wteiuxyqtoM
https://www.youtube.com/watch?v=-jJ5PPcLUw8

Citat:
Dvs är vår galax och Andromeda bara i rörelse i förhållande till varandra, eller till en slags osynligt mätningsnät där inte galaxerna rör sig bara relativt utan att man kan t ex bestämma vilken galax som rör sig snabbast?

Dvs är rymden i sig som materia eller är den äckligt omätbar?
Vad som rör sig snabbast beror på vad du mäter i förhållande till något. I rymden/universum finns ingen absolut tid eller absolut hastighet utan allt är relativt.
Senast redigerad av Buffalow 2020-10-27 kl. 16:18.
Citera
2020-10-27, 16:15
Avstängd
NotDeads avatar
Hur kan vi ha sån tur att någon stjärna aldrig krockat med vårt solsystem under alla år som vår planet funnits?
Citera
2020-10-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotDead
Hur kan vi ha sån tur att någon stjärna aldrig krockat med vårt solsystem under alla år som vår planet funnits?
Det hör inte till vanligheterna att stjärnor krockar med varandra pga avstånden från varandra.
Citera
2020-10-27, 16:22
Avstängd
NotDeads avatar
Citat:
Det hör inte till vanligheterna att stjärnor krockar med varandra pga avstånden från varandra.

Med tanke på hur många stjärnfall det sker varje år och hur många år vårat system funnits tycker jag det låter väldigt konstigt. Har vi sådan otrolig tur?
Citera
2020-10-27, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotDead
Med tanke på hur många stjärnfall det sker varje år och hur många år vårat system funnits tycker jag det låter väldigt konstigt. Har vi sådan otrolig tur?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Meteor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in