Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Det har aldrig slagit dig att det kanske är sättet du .. argumenterar .. på som gör att det oftast blir rörigt kring dig?
Och skulle nån begå helgerånet att ifrågasätta nåt du skriver så finns det inte på kartan att försöka förklara igen - nej, då drar du till med tillmälen, cyniska kommentarer eller ".. gå klart skolan, va .." och liknande.
Du är säkert väldigt kunnig, definitivt mer så än jag. Men din pedagogiska förmåga är mindre än ett björndjurs.
Nog om detta nu.
Haha, jo då, den tanken har allt slagit mig! Du är inte den första som säger det.
Men nja, om någon ifrågasätter någonting jag skriver så undrar jag genuint vad som är fel. Jag ifrågasätter mig själv och kollar upp det på nytt och jag inväntar svar. Jag har ofta fel och vill gärna veta när jag har fel så jag lär mig vad som är rätt. Jag är nog ganska välkomnande inför att bli rättad, men jag har kort tålamod om folk ska rätta mig om saker de uppenbart har fel om. Jag kan ha fel men ändå kunna identifiera att den som försöker rätta mig också har fel och mer fel, om man nu skulle kunna gradera en absolut.
Presenteras jag övertygande argument så är det ju så. Det verkar nog inte som så nu men jag är ganska obrydd om att själv ha rätt. Jag är mer nyfiken om vad som är rätt.
Jag skulle aldrig, initialt säga till någon att gå klart skolan. Det är som sagt när jag märkt att motparten inte vet vad denne pratar om och oftast när denne kombinerar det med egen attityd, vilket oftast är kombinerat med ogrundad självsäkerhet. Jag kan som sagt var ha fel men ändå veta att motparten har fel.
Jag kan åtminstone försöka vara pedagogisk om motparten inte hyser omotiverad övertygelse och är dryg, men annars så försöker jag snarare provocera fram indikationer på om motparten vet vad denne pratar om eller inte. Jag är nämligen inte alls så kunnig som någon lite mindre kunnig kanske tror. Det kan se så ut då fysik är komplicerat så ett steg upp ser större ut än vad det är, men jag har fel lite hela tiden om allt möjligt, även "lätta" saker. Därför är jag initialt välkomnande för att bli rättat.
Trevlig kväll!