Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-04, 00:18
  #5125
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det är alltid så här.

Fan då är det bara minnet som sviker

Får göra en påminnelse och kolla nästa år igen
Citera
2018-06-04, 07:20
  #5126
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Är det möjligt för en måne att ha ett ringsystem? Borde det inte slitas sönder av moderplaneten?

Typ som sarurnus ringar eller hur menar du?
Citera
2018-06-04, 08:51
  #5127
Medlem
AishaAlTamilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Typ som sarurnus ringar eller hur menar du?

Ja fast en av dess månar.
Citera
2018-06-04, 09:20
  #5128
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Finns det någon anledning till varför det är så ljust ute just nu eller är det så alltid i början på Juni? Bor i Östergötland och vid midnatt nu ser man oerhört bra ute. Visst, det är rätt mörkt, men där jag bor finns knappt några ljus och jag ser flera 100 meter bort längst en olyst väg tills träden kommer emellan. Eller sviker bara minnet och det är lika ljust som alltid?

Det är stjärnklart och ser ingen måne.
Det är alltid så. Ljusa sommarnätter finns över hela Sverige i varierande grad.

Solen behöver vara minst 18 grader under horisonten för att man inte ska kunna se några spår av solljus vid horisonten. Vid Smygehuk stod solen som lägst 12 grader under horisonten i natt, och i Linköping 9 grader. Man delar in skymningen i tre kategorier; borgerlig skymning (solen står mellan 0 och 6 grader under horisonten), nautisk skymning (solen står mellan 6 och 12 grader under horisonten) och astronomisk skymning (solen står mellan 12 och 18 grader under horisonten). Under den borgerliga skymningen kan man ägna sig åt utomhusaktiviteter utan artificiella ljuskällor. Under nautisk skymning kan man fortfarande se horisonten, vilket möjliggör navigation med hjälp av stjärnorna. Under astronomisk skymning kan fortfarande lite ljus ses vid horisonten ovanför solens position, men rakt upp och på andra sidan horisonten är himlen kolsvart.

Solens nordligaste position på himlen är cirka 23,5 grader norr om himmelsekvatorn. Det ger, vid sommarsolståndet:
Astronomisk skymning från latitud 48,5 och norrut
Nautisk skymning från latitud 54,5 och norrut
Borgerlig skymning från latitud 60,5 och norrut
Midnattssol från latitud 66,5 och norrut.

Motsvarande för sydliga latituder vid vintersolståndet.
__________________
Senast redigerad av arcsin 2018-06-04 kl. 09:24.
Citera
2018-06-21, 10:24
  #5129
Medlem
WeeMans avatar
Att skugga hela jorden med ett Space sunshade känns ju lite overkill.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Space_sunshade

Men skulle man kunna ha ett i en sattelitliknande bana som bara skuggade Nord/Sydpolen? Om man kan sänka temperaturen bara där några grader så slipper man ju att isen smälter pga växthuseffekten.

Eller skulle solljuset böja sig runt?
Citera
2018-06-21, 10:48
  #5130
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Att skugga hela jorden med ett Space sunshade känns ju lite overkill.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Space_sunshade

Men skulle man kunna ha ett i en sattelitliknande bana som bara skuggade Nord/Sydpolen? Om man kan sänka temperaturen bara där några grader så slipper man ju att isen smälter pga växthuseffekten.

Eller skulle solljuset böja sig runt?

Overkill är bara början. Idioter som tänker fram den sortens saker glömmer bort en ganska viktig sak. Fotosyntes. Vi behöver liksom mat att äta och om vi hindrar solljus från att nå jordytan så blir vår matproduktion mindre i proportion i minskningen av solljus.Kolla upp atomvinter. Arktis och Antarktis är också en väldigt stor del av matproduktion då enorma mängder plankton frodas där via fotosyntes. Dessa blir mat åt fisk som är en väldigt stor näringskälla för människor. Vidare är livet i polregionerna en stor konsument av koldioxid som hela tiden omvandlas till karbonat som hamnar på havsbottnen. Att försvåra den mekanismen genom att svälta de polära regionerna på solljus är att skjuta sig själv i foten.

Att ha något i en polär omloppsbana som vecklar ut sig och ihop sig när det kommer till polerna låter som något extremt invecklat att åstadkomma.
Citera
2018-06-21, 11:01
  #5131
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Overkill är bara början. Idioter som tänker fram den sortens saker glömmer bort en ganska viktig sak. Fotosyntes. Vi behöver liksom mat att äta och om vi hindrar solljus från att nå jordytan så blir vår matproduktion mindre i proportion i minskningen av solljus.Kolla upp atomvinter. Arktis och Antarktis är också en väldigt stor del av matproduktion då enorma mängder plankton frodas där via fotosyntes. Dessa blir mat åt fisk som är en väldigt stor näringskälla för människor. Vidare är livet i polregionerna en stor konsument av koldioxid som hela tiden omvandlas till karbonat som hamnar på havsbottnen. Att försvåra den mekanismen genom att svälta de polära regionerna på solljus är att skjuta sig själv i foten.

Att ha något i en polär omloppsbana som vecklar ut sig och ihop sig när det kommer till polerna låter som något extremt invecklat att åstadkomma.

Ett bra tecken på att fantasin ibland kan skapa mer problem en lösningar.

Vi människor kommer få lära oss den hårda vägen oavsett att frikostighet har sin kostnad.
Citera
2018-06-21, 19:50
  #5132
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Overkill är bara början. Idioter som tänker fram den sortens saker glömmer bort en ganska viktig sak. Fotosyntes. Vi behöver liksom mat att äta och om vi hindrar solljus från att nå jordytan så blir vår matproduktion mindre i proportion i minskningen av solljus.Kolla upp atomvinter. Arktis och Antarktis är också en väldigt stor del av matproduktion då enorma mängder plankton frodas där via fotosyntes. Dessa blir mat åt fisk som är en väldigt stor näringskälla för människor. Vidare är livet i polregionerna en stor konsument av koldioxid som hela tiden omvandlas till karbonat som hamnar på havsbottnen. Att försvåra den mekanismen genom att svälta de polära regionerna på solljus är att skjuta sig själv i foten.

Att ha något i en polär omloppsbana som vecklar ut sig och ihop sig när det kommer till polerna låter som något extremt invecklat att åstadkomma.

Jag misstänkte det

Men i teorin. Hur stort måste ett objekt vara för att ha nån inverkan?
Citera
2018-06-21, 21:43
  #5133
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Är det någon som har en teori på hur det skulle bli om man åkte snabbare än ljusets hastighet?

Är det någon som har en teori på om svarta hål är en brinnande sol?

Är det någon som har en teori på om det går att skapa värme på planeten mars med dagens tekonolog?

Är det någon som har en teori på om maskhål finns?
Citera
2018-06-21, 23:06
  #5134
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AishaAlTamila
Ja fast en av dess månar.

Ja då, det är möjligt för en måne att ha en ring likt Saturnus. Det finns ingenting som hindrar det, men jag skulle gissa på att förhållandena som detta kan ske under är ovanligare än hos en planet av flera anledningar som jag inte orkar utveckla kring.

Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Är det någon som har en teori på hur det skulle bli om man åkte snabbare än ljusets hastighet?

Är det någon som har en teori på om svarta hål är en brinnande sol?

Är det någon som har en teori på om det går att skapa värme på planeten mars med dagens tekonolog?

Är det någon som har en teori på om maskhål finns?

Det finns många teorier om hastigheter snabbare än ljusets. Negativ massa är en. Tidsreversering är en. Detta gäller dock väldigt speciella, hypotetiska partiklar.
"Man", som i någonting vi är bekanta med kan inte åka snabbare än ljuset. Energin som krävs för accelerationen rör sig mot oändligheten innan vi ens kommer upp i c.
Men man kan trolla lite med matte och teori och komma fram till hur hypotetiska partiklar med exotiska och lika hypotetiska egenskaper skulle kunna bete sig.
I detta inkluderas bland annat partiklar som inte interagerar och som rör sig bakåt i tiden, likaså under vissa speciella fall inom kvant så kan en partikel under väldigt kort tid, med väldigt liten sannolikhet röra sig bakåt i tiden. Tror detta är relevant inom QED bland annat, och då pratar jag inte om banintegraler utan om ekvationerna som Feynmanndiagrammen representerar. Men jag kan ha fel här.

Nej det finns ingen teori om att svarta hål är en brinnande sol. Tvärtom så finns det teorier som säger att de inte kan vara detta eftersom krafterna som håller isär materia är svagare än krafterna som drar ihop dem.

Naturligtvis går det skapa värme på Mars med dagens teknologi. Solcell och värmeelement. Kärnkraftverk och peltierelement. Vindkraftverk och friktion mellan vad som helst. Gnugga stenar mot varandra. Bergsvärme osv. osv. osv. Allt som funkar på jorden i princip. Även eld eftersom vi garanterat kan bryta loss syre från material på Mars, eller så tar vi bara med oss syre hemifrån.
Jag tror jag missuppfattar frågan för det är ju självklart att det går. Varför skulle det inte gå liksom?

Oh jo, det finns teorier om maskhål. Mängder. De absolut minst intressanta är de som innefattar vita hål, vilket bara är en matematisk möjlighet, men ingenting tyder på att dessa existerar. Sen finns det en ovanligare typ av maskhål som kallas typ Einstein, Rosen, Pad...rowsky?-bridges, som är en brygga som information kan skickas mellan sammanflätade partiklar, men där entropin ökar väldigt fort. Detta är i princip bevisat idag till och med. Du har säkert hört talas om "spooky action at a distance"? Det är sammanflätade partiklar som har dessa bryggor mellan sig som är kortare på insidan än vad de är på utsidan.
Så det kan vi i princip säga existerar eftersom det både finns teorier och experimentella indikationer som visat på detta. Men de fungerar inte så som man kanske vanligen tänker sig när man tänker på maskhål. Du kan inte åka in i den och komma ut hel på andra sidan.
Hur dessa fungerar är väldigt, väldigt tekniskt och jag orkar inte gå in på det, både eftersom det blir väldigt långt och eftersom jag inte kan det tillräckligt bra.
Citera
2018-06-21, 23:22
  #5135
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Ja då, det är möjligt för en måne att ha en ring likt Saturnus. Det finns ingenting som hindrar det, men jag skulle gissa på att förhållandena som detta kan ske under är ovanligare än hos en planet av flera anledningar som jag inte orkar utveckla kring.



Det finns många teorier om hastigheter snabbare än ljusets. Negativ massa är en. Tidsreversering är en. Detta gäller dock väldigt speciella, hypotetiska partiklar.
"Man", som i någonting vi är bekanta med kan inte åka snabbare än ljuset. Energin som krävs för accelerationen rör sig mot oändligheten innan vi ens kommer upp i c.
Men man kan trolla lite med matte och teori och komma fram till hur hypotetiska partiklar med exotiska och lika hypotetiska egenskaper skulle kunna bete sig.
I detta inkluderas bland annat partiklar som inte interagerar och som rör sig bakåt i tiden, likaså under vissa speciella fall inom kvant så kan en partikel under väldigt kort tid, med väldigt liten sannolikhet röra sig bakåt i tiden. Tror detta är relevant inom QED bland annat, och då pratar jag inte om banintegraler utan om ekvationerna som Feynmanndiagrammen representerar. Men jag kan ha fel här.

Nej det finns ingen teori om att svarta hål är en brinnande sol. Tvärtom så finns det teorier som säger att de inte kan vara detta eftersom krafterna som håller isär materia är svagare än krafterna som drar ihop dem.

Naturligtvis går det skapa värme på Mars med dagens teknologi. Solcell och värmeelement. Kärnkraftverk och peltierelement. Vindkraftverk och friktion mellan vad som helst. Gnugga stenar mot varandra. Bergsvärme osv. osv. osv. Allt som funkar på jorden i princip. Även eld eftersom vi garanterat kan bryta loss syre från material på Mars, eller så tar vi bara med oss syre hemifrån.
Jag tror jag missuppfattar frågan för det är ju självklart att det går. Varför skulle det inte gå liksom?

Oh jo, det finns teorier om maskhål. Mängder. De absolut minst intressanta är de som innefattar vita hål, vilket bara är en matematisk möjlighet, men ingenting tyder på att dessa existerar. Sen finns det en ovanligare typ av maskhål som kallas typ Einstein, Rosen, Pad...rowsky?-bridges, som är en brygga som information kan skickas mellan sammanflätade partiklar, men där entropin ökar väldigt fort. Detta är i princip bevisat idag till och med. Du har säkert hört talas om "spooky action at a distance"? Det är sammanflätade partiklar som har dessa bryggor mellan sig som är kortare på insidan än vad de är på utsidan.
Så det kan vi i princip säga existerar eftersom det både finns teorier och experimentella indikationer som visat på detta. Men de fungerar inte så som man kanske vanligen tänker sig när man tänker på maskhål. Du kan inte åka in i den och komma ut hel på andra sidan.
Hur dessa fungerar är väldigt, väldigt tekniskt och jag orkar inte gå in på det, både eftersom det blir väldigt långt och eftersom jag inte kan det tillräckligt bra.


Tackar för svar!

Jag har hört att om man åker i ljusets hastighet så åldras man inte för man kan förflytta sig från A till B under 0 sekunder, som man själv uppfattar.

Du tror inte svarta hål består av järn?

Jag talar mer om att släppa en vätebomb på mars så mars får lite mera "atmosfvär".

Så det finns dem som har tillämpat maskhål i ett labboratorium?
Citera
2018-06-21, 23:53
  #5136
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Tackar för svar!

Jag har hört att om man åker i ljusets hastighet så åldras man inte för man kan förflytta sig från A till B under 0 sekunder, som man själv uppfattar.

Du tror inte svarta hål består av järn?

Jag talar mer om att släppa en vätebomb på mars så mars får lite mera "atmosfvär".

Så det finns dem som har tillämpat maskhål i ett labboratorium?

Din egna klocka går fortfarande lika fort oavsett din hastighet, så åker du i 0,99 c i 1 år ur ditt eget perspektiv så kommer du vara 1 år äldre, men allt utanför som inte rör sig i 0,99 c kommer kanske att ha åldrats, säg 100 år.
När vi då åker i c, om vi kunde, med oändlig energi, då skulle tiden utanför som hinner gå vara oändligt lång även efter den kortaste tisperioden du själv skulle kunna uppleva om du åkte i c. Det där har med relativism att göra.
Så reser du i c så åldras du ur ditt eget perspektiv, men allt utanför kommer åldras oändligt mycket fortare, vilket då härleder att du inte skulle hinna åldras på en bestämd tid som på en sträcka mellan a till b. Så det du säger stämmer typ, men det beror på det omvända, inte att din klocka ur ditt eget perspektiv stannat, utan att de utomstående klockorna går oändligt mycket fortare, så effekten blir detsamma eftersom sträckan a till b tar kortare tid än oändlig tid.
Men reser du i 0,99 c i 1 år så kommer du vara 1 år äldre och allt utanför kommer vara kanske 100 år äldre som sagt, och reser du i 1 c i 1 år så kommer du också vara 1 år äldre, men allt utanför har åldrats oändligt långt. Så det är oändligheterna och perspektiven som gör detta lite ointuitivt.

Nej. Järn är en typ av atom med protoner och neutroner som består av kvarkar och elektroner. Krafterna som håller isär dessa är svagare än gravitationen som trycker ihop dem, så ett svart hål kan inte bestå av någonting annat än en singularitet.

Ja, det skulle man väl kunna göra. En vätebomb ger en massa gaser vilket ökar någon storhet i atmosfären, så ja, det skulle säkert funka. Det finns ju hur många sätt som helst.

Jepp, det finns det. Men det är som sagt var inte maskhål så som du tänker dig, utan det är maskhål som kan sända kvantbitar av information vars entropi ökar enormt mycket så att informationen blir blandad, men kan ändå kollapsa den andra av två sammanflätade partiklar genom att observera den första, med en hastighet mellan dem som går snabbare än ljuset skulle kunna gå på samma sträcka i vårat rum. Detta då eftersom informationen går via detta maskhål som då är kortare på insidan, så informationen går i c på insidan istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback