Ledsen för sent svar! Det har inte funnits tid för onlinediskussioner på sistone.
Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Du har förmodligen inte levt så länge att du kan uppskatta hur djävla mycket 13,8 miljarder år faktiskt är...

Och du, med all respekt, har bevisligen inte levt länge nog för att inse hur bisarrt lite 13,8 miljarder år är ur ett universellt perspektiv.
Några exempel.
Forskare ser det inte som omöjligt att röda dvärgar kan bli hundratals miljarder år gamla - i vårt idag 13,8 miljarder år unga universum. Jorden är 4,6 miljarder år.
Dinosaurierna dog ut för 65 miljoner år sedan. Ta den tiden som förflutit sen dess gånger 212 så är det så länge hela universum påstås ha existerat. Innan dess fanns det absolut ingenting, någonstans, någonsin. Det påstår vi här inne i vår trygga big bang-bubbla i samma andetag som vi säger att vi inte vet om det finns något utanför vårt big bang.
Med en uns sunt förnuft så inser man att det är något galet här.
Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Med ditt synsätt så borde bara det som går att "besöka" på Jorden kunna deklareras som fakta och att övrigt bara är filosofi/religion.
Tycker tvärtom det är så forskarna pratar, och typ resten av mänskligheten - det vi ser med våra egna ögon är det som ses som fakta, resten är filosofi. Vi ser att observerbara universum är 13,8 miljarder år gammalt och anser då plötsligt att det är faktum att det är så gammalt hela universum är.
Det är inte jag som kommer med de där begränsande påståendena.
Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Tack vare fysik/astronomi så hittar man BEVIS på hur länge planeter, solsytem, galaxer funnits och att det faktiskt FINNS en begynnelse, samt hur länge sedan det var.
Jaså, det tror jag du får svårt att utveckla. Du säger att det finns bevis för hur länge sen begynnelsen var. Låter inte det motsägelsefullt om forskarna då påstår att de inte vet om det fanns något innan big bang? De lämnar alltså öppet för att något kan ha funnits innan big bang, eller att något inte fanns, eller hur? Vad är det då för "BEVIS" du pratar om som visar när begynnelsen var?
Citat:
Ursprungligen postat av
Yppsilon
Fast VAD är det forskarna debatterar? De områden man inte funnit konsensus runt. När gör man det? Genom att flytta fram olika ideer som får rigoröst testas i empiriska sammanhang.
Går det att testa en hel del teoretiskt fysiska hypoteser? Nej. Inte idag. Är det ogrundat att ändå tala om hypoteser man saknar empiriska grund för? Ja inom fysiken så har de en historisk av att kunna ”förutse” vissa förhållande när de kommer ur tidigare empirisk kunskap och inte bryter mot de fysikaliska lagarna eller omdefinierar dem på ett godtagbart sätt.
Det är precis det du ser när du vill vara skeptisk antar jag?
Handlar inte om att jag vill vara skeptisk bara för sakens skull som du gärna vill lägga fram det som. Jag BLIR skeptisk när jag stöter på motsägelser. Du bör göra detsamma om du inte vill bli lurad i livet och börja tro på massa strunt.
Jag förstår dina poänger men det du inte verkar förstå från mina poänger är att jag inte har något emot att de lägger fram hypoteser som de bollar mellan varandra vilket med lite tur resulterar i nya svar som sen leder vidare till nya frågor och svar = utveckling. Fint så långt.
Problemet uppstår när de presenterar sina hypoteser som sanning och sen sågar av grenen de själva sitter på genom att påstå att de egentligen inte har någon aning om ifall det de just hävdade stämmer.
Vore tacksam om du kunde svara tydligt och konkret på hur det inte är en motsägelse att först påstå att de inte vet om big bang är begynnelsen för att sen säga att big bang är begynnelsen. Du hör väl ändå hur konstigt det låter?
Citat:
Ursprungligen postat av
Silverturk
Det finns ingenting i det som Ulf Danielsson uttryckte i texten från 2007 som motsäger den problematik du lägger fram - vilket är, om man förstått det rätt, att det framkommer motsägelsefulla påståenden rörande huruvida Big Bang var "starten på allt". Danielsson uttrycker det jävligt bra med texten ...det finns en tidpunkt som markerar när den materia och energi som fyller dagens universum skapades. Påståendet är löjligt väl observationellt validerat och det finns idag ingen seriös forskare som motsäger existensen av det här ögonblicket. Det faller sig då även naturligt att referera till det här ögonblicket som skapelseögonblicket, eller tidpunkten då universum skapades, eftersom allting som vi ö.h.t. kan observera skapades just då.
Märk väl att det här fortfarande inte svarar fullt ut på frågan om det fanns någonting innan det här ögonblicket (som kan kallas Big Bang för enkelhetens skull). Om man med "något" syftar på den materia som nu finns så är svaret att Nej, det fanns inte. Om "något" istället syftar på något mer abstrakt, som existensen av fysikaliska lagar, så är svaret definitivt inte Nej. Oavsett om universum skulle vara en ensam kvantfluktuation eller en del av ett inflationsfält så fanns det grundläggande fysikaliska lagar även där och då (även om tid om rum som sådant kanske inte existerade innan). När och hur de mest grundläggande fysikaliska lagarna skapades har man naturligtvis ingen jävla aning om.
Tack för tydligt svar men jag har svårt att hålla med ändå.
Jag håller med så långt att han uttrycker det riktigt bra i texten jag citerade, men bortsett från just den här biten:
"Det vi däremot säkert vet är att det finns en tidpunkt som markerar när den materia och energi som fyller dagens universum skapades. Denna väldefinierade händelse kallar vi för Big Bang"
Det är ju att säga för mycket i min mening. Jag menar, varför påstå att VÅRT big bang definitivt var orsaken till ALL materia och energi i universum, när han inte har en aning om ifall det stämmer eller inte? Hur kan Ulf och merparten av alla insatta med säkerhet hävda att de VET att det inte finns fler big bangs där ute, och därmed mer materia, i ett tänkbart oändligt rum?
Det är att säga för mycket. Faktum! Det säger de ju dessutom själva iom påståendena att vi inte kan veta något om en ev. tid innan vårt big bang.
Tänk dig ett oändligt rum. Pang... ett big bang börjar expandera. Pang... ett till fast extremt långt bort i samma rum. Pang... ytterligare ett till.
Hur kan forskarna vara så säkra på att det inte är så det förhåller sig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Silverturk
"Påståendet är löjligt väl observationellt validerat och det finns idag ingen seriös forskare som motsäger existensen av det här ögonblicket. Det faller sig då även naturligt att referera till det här ögonblicket som skapelseögonblicket, eller tidpunkten då universum skapades, eftersom allting som vi ö.h.t. kan observera skapades just då.
"naturligt att referera till det här ögonblicket som skapelseögonblicket", säger du, för att vi inte kan observera något annat. Ja du, det kan man väl se som naturligt om man vill men tyvärr är det ju lika vetenskapligt som att referera till horisonten som ett bevis på att jorden är platt eftersom horisonten ser ut som en rak linje när vi står och tittar mot den. Vi kan inte observera nog från vår plats stående på jorden och titta mot horisonten så då lägger vi fram det som SANNING att jorden ÄR platt, fast med andra ord. Och det sker alltså idag 2018. Har svårt att förstå hur det är att betrakta världen ur ett vetenskapligt perspektiv.