2016-02-10, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Igorek
Du gillar äpplet och lampan right?

Rita en cirkel på toppen och botten av äpplet, och sedan en cirkel mitt på som symboliserar ekvatorn. Tilta sedan äpplet och snurra det runt sin egen axel samtidigt som du snurrar det runt lampan.
Tänk på vilka delar av äpplet lampan lyser upp medans du snurrar runt det.

Hur stor del av tiden är ekvatorn upplyst av lampan under hela året (ett varv runt lampan)?
Hur stor del är nordpolen direkt upplyst av lampan under året?

Gör det hjärna med endast lampan som ljuskälla i rummet för bättre effekt.

Har du tillgång till värmekamera och har en tillräckligt stark lampa bör du se vad som händer på jorden i en snabbspolad manér.

Man kan också göra exemplet men gradvis öka värmen från lampan.

Av det skulle man då utläsa att ekvatorn är det första att bli bränd. Stämmer det med verkligheten?
Citera
2016-02-10, 03:43
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Ekvatorn måste ju vara den linje som förhåller sig närmast solen oavsett lutning. Alltså den area som främst träffas av solens strålar. Då borde den rent teortisk också vara torrast tycker jag. Och jag talar inte om klimat jag talar om hur jorden träffas av solens strålar. Du får skilja på det.

Det är ingen skillnad. Hur mycket solstrålning en region får bestämmer klimatet där. Varför skulle det vara torrast vid ekvatorn? Vattnet som avdunstar i den tropiska och subtropiska klimatzonen måste ta vägen nånstans. Inte sant? Vattnet försvinner inte ut i rymden. Det handlar inom tropikerna som regn i de tropiska regnskogarna vid ekvatorn.
Citera
2016-02-10, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det är ingen skillnad. Hur mycket solstrålning en region får bestämmer klimatet där. Varför skulle det vara torrast vid ekvatorn? Vattnet som avdunstar i den tropiska och subtropiska klimatzonen måste ta vägen nånstans. Inte sant? Vattnet försvinner inte ut i rymden. Det handlar inom tropikerna som regn i de tropiska regnskogarna vid ekvatorn.

Jag håller med dig om att starkast strålar inte behöver bevisa någonting. Det var ett rent teoretiskt resonemang som inte tog hänsyn till annat än just solstrålar. Andra faktorer påverkar såklart. Det är ändock intressant att titta på som fenomen. För gör vi ett test med äpplet blir resultat att det område som träffas starkast reagerar också starkast.

Jag är inte ute efter några hårklyverier i ämnet. Jag finner det däremot lite intressant att jag inte kan skapa mig en bild över årstid och dygnsrytm i mitt huvud och se självklarheten i det på ett enkelt sätt. Vi kan lämna ämnet. Jag ska försöka ta reda på svaret själv så återkommer jag när jag gjort det. Svaret måste ju finnas nånstans.

Tack för alla svar.
Citera
2016-02-10, 22:22
Medlem
jeppsss avatar
Denna fråga är lite som "Hur ser man skogen för alla träden?", men hur kan man se alla andra galaxer när alla miljoner (miljarder?) stjärnor i Vintergatan skiner? Borde det inte vara omöjligt?
Citera
2016-02-11, 05:46
Medlem
Ubbe66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppss
Denna fråga är lite som "Hur ser man skogen för alla träden?", men hur kan man se alla andra galaxer när alla miljoner (miljarder?) stjärnor i Vintergatan skiner? Borde det inte vara omöjligt?

Avstånden är ändå gigantiska mellan stjärnorna

Så att hitta några hål att plåta igenom är inte så svårt.
Citera
2016-02-11, 05:53
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppss

Att titta genom de tätaste regionerna i galaxen är svårt. Det är inte bara fullt med stjärnor där. Det är även fullt med stoft. Detsamma gäller när man tittar i galaxens plan. Men galaxen är platt så man kan se en hel del om man tittar på de tunnaste regionerna från vårt perspektiv.
Citera
2016-02-13, 11:12
Medlem
Vilken typ av stjärna (spektralklass) är lämpad för avancerat liv på en planet runt stjärnan?

A -> Näst varmast
F -> Dvärgstjärna
O -> Varmast
K -> Kallast

Jag hade gissat på A, då den varken är varmast eller kallast utan ligger mittemellan. Men vilken stämmer?
Citera
2016-02-13, 11:19
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Vilken typ av stjärna (spektralklass) är lämpad för avancerat liv på en planet runt stjärnan?

A -> Näst varmast
F -> Dvärgstjärna
O -> Varmast
K -> Kallast

Jag hade gissat på A, då den varken är varmast eller kallast utan ligger mittemellan. Men vilken stämmer?

Spektralklass G. Lång livstid och inte alltför varm.
Citera
2016-02-13, 11:34
Medlem
Citat:
Spektralklass G. Lång livstid och inte alltför varm.
Men nu finns bara alternativen A, F, O, K.

edit: Enligt min bok "Life in universe" så är K den bäst lämpade stjärnan.
Citera
2016-02-13, 12:53
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Men nu finns bara alternativen A, F, O, K..

I din läxbok kanske. Men vi gör inte hemläxor här.
Citat:
edit: Enligt min bok "Life in universe" så är K den bäst lämpade stjärnan.

Du gissade fel. Hänger du med på varför A hade varit ett sämre alternativ?
Citera
2016-02-13, 15:06
Medlem
Citat:
I din läxbok kanske. Men vi gör inte hemläxor här.

Du gissade fel. Hänger du med på varför A hade varit ett sämre alternativ?
Tyvärr kan man inte säga "men vaddå.. de på Flashback sa ju att det var rätt!!" när svaret ska vara någonting annat.

Jo, jag läste igenom boken efter jag ställde min fråga och insåg att alternativ A var dålig och alternativ K var mest lämpad.
Citera
2016-02-13, 16:14
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Tyvärr kan man inte säga "men vaddå.. de på Flashback sa ju att det var rätt!!" när svaret ska vara någonting annat.

Jo, jag läste igenom boken efter jag ställde min fråga och insåg att alternativ A var dålig och alternativ K var mest lämpad.

Man ska aldrig tro helt och hållet på vad någon här på Flashback säger. Det finns trots allt folk här som är övertygade om att jorden är platt och att vi styrs av utomjordiska insekter... Men vetenskap är något annat. Det är något man kan ta på och undersöka för sig själv. Beväpnad med kunskap och information kan du sålla ut vad som är riktigt och vad som är fantasi. Acceptera aldrig information från endast en enda källa som absolut sanning.

En värld med en K stjärna som sol skulle ha väldigt lång tid på sig att utveckla liv då den viktigaste ingrediensen för liv är tid. Vår sol har varit vänlig för liv i 4,5 miljarder år och kommer förbli det i minst 1 miljard år till. Och titta vad som lever här på jorden nu. En K stjärna kan vara stabil i 15 miljarder år. Bra odds...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in