Citat:
Min inställning i den frågan är att det är som det är, på något annat sätt hade det inte kunnat vara för att vi skulle kunna sitta här och fundera på varför det är som det är. Hade tingen varit lite annorlunda hade vi istället funderat på varför det var så och hade det varit alldeles annorlunda så hade kanske ingen funnits som hade kunnat fundera på någonting eller inget hade ens funnits.
En jämförelse: Att du är den du är, hur du ser ut, dina tankar och allting är ett resultat av näst intill oändlig osannolikhet. Först skulle dina föräldrar träffa just varandra och det skulle ske en befruktning just den dagen cellerna som blev din kropp började dela sig. Av miljontals spermier och ett gäng äggceller som "tävlade" just vid det tillfället så blev det två som möttes och blev du. Hade det varit två andra hade du fått en lite, lite annorlunda genuppsättning. Ändå är det inget förvånansvärt eller osannolikt att en människa föds idag. Hade vi inte blivit de vi är så hade vi blivit lite lite annorlunda och det är inte mycket att grubbla över tycker jag.
En jämförelse: Att du är den du är, hur du ser ut, dina tankar och allting är ett resultat av näst intill oändlig osannolikhet. Först skulle dina föräldrar träffa just varandra och det skulle ske en befruktning just den dagen cellerna som blev din kropp började dela sig. Av miljontals spermier och ett gäng äggceller som "tävlade" just vid det tillfället så blev det två som möttes och blev du. Hade det varit två andra hade du fått en lite, lite annorlunda genuppsättning. Ändå är det inget förvånansvärt eller osannolikt att en människa föds idag. Hade vi inte blivit de vi är så hade vi blivit lite lite annorlunda och det är inte mycket att grubbla över tycker jag.
Så ser dock inte kosmologer på frågan. Och inte heller andra forskare vågar jag säga.
Med den inställningen behöver vi ju inte förklara någonting öht. Varför är chimpanser och människor så lika? Varför har alla däggdjur så pass lika anatomi? Varför är DNA av samma slag i allt jordiskt liv? "Det bara är så"? "Hade det inte varit just så så hade det varit på något annat sätt"? Darwin m fl tänkte iaf inte så och kom fram till en högst plausibel förklaring: evolution!
Ser precis ingen anledning alls till att inte tänka och agera på ett likande sätt i kosmologi. Är det vi ser verkligen bara resultatet av en massa sammanträffanden? Vissa saker är nog onekligen det. Annat verkar pocka på en förklaring. Hela Big Bang-teorin är ett sådant exempel. Men även med BB uppstår det frågor om t ex varför universum är så homogent och isotropt på stora skalor (som ffa den kosmiska bakgrundsstrålningen vittnar om!). Inflationsteorin är ett tänkbart svar på DE frågorna.
"Det bara är så" duger liksom inte riktigt inom vetenskap.
Så vilka är då dessa sammanträffanden som kosmologerna gärna skulle vilja ha en förklaring till, typ evolutionsteorin, fast för kosmologi istället för om livets utveckling? Här är en ganska bra artikel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fine-tuned_Universe