2018-12-31, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det funkar inte så. När du hoppar har du redan från början samma fart i sidled som marken har. Så när du hoppar uppåt fortsätter du samtidigt i full fart åt sidan, tills du slår ned i marken igen pga att denna svänger uppåt med cylinderns rotation.

Men om du kan springa bakåt lika fort som cylindern rör sig så kommer "gravitationskraften" att upphöra.

Hmm, jag är inte riktigt med. Kan du förklara mer?
Som, jag ser det så förklarar du för mig att om jag hoppar i ett tåg på Jorden så landar jag på samma plats, inte längre bak i tåget bara för att det åkt framåt medan jag var i luften. Detta är jag med på men hur kan den skapade gravitationen i torusen påverka mig när jag inte har kontakt med marken?
Citera
2018-12-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balalajkan
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det funkar inte så. När du hoppar har du redan från början samma fart i sidled som marken har. Så när du hoppar uppåt fortsätter du samtidigt i full fart åt sidan, tills du slår ned i marken igen pga att denna svänger uppåt med cylinderns rotation.

Men om du kan springa bakåt lika fort som cylindern rör sig så kommer "gravitationskraften" att upphöra.
Hmm, jag är inte riktigt med. Kan du förklara mer?
Som, jag ser det så förklarar du för mig att om jag hoppar i ett tåg på Jorden så landar jag på samma plats, inte längre bak i tåget bara för att det åkt framåt medan jag var i luften. Detta är jag med på men hur kan den skapade gravitationen i torusen påverka mig när jag inte har kontakt med marken?
Ni pratar förbi varandra.

När du hoppat upp så kommer du inte att utsättas för den radiellt utåtriktade kraften längre.

Men du kommer att fortsätta färdas "i tangentens riktning", vilket leder till att du kommer att slå i golvet på ungefär samma fläck som du hoppade upp ifrån.

När du gör ett skutt på Jorden (med eller utan tåg) så "upplever du tyngdlöshet" från hoppets högsta punkt och tillbaka ned. På din rymdstation kommer det vara under hela hoppet.

I alla tre fallen så färdas dessutom den omgivande luften lika fort sidlänges som du gjorde innan du hoppade upp (plus ev. vind).
Citera
2018-12-31, 21:04
Medlem
sweden_lands avatar
Placera ett vindkraftverk ute i rymden. Börja snurra proprellerna. Dessa snurrar på i all evighet (typ, jag vet att det finns motstånd). Profit?
Citera
2019-01-01, 03:35
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
När du gör ett skutt på Jorden (med eller utan tåg) så "upplever du tyngdlöshet" från hoppets högsta punkt och tillbaka ned. På din rymdstation kommer det vara under hela hoppet.

Öh, nej. Per definition upplever du tyngdlöshet från hoppets start (när dina frånskjutande ben slutat ge dig en rörelseändring) tills dess du landar igen.

</petig>.
Citera
2019-01-01, 03:39
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Placera ett vindkraftverk ute i rymden. Börja snurra proprellerna. Dessa snurrar på i all evighet (typ, jag vet att det finns motstånd). Profit?

Nej. För att skapa energi från rotationskraften, så används den upp, så att säga. Ett vindkraftverk skapar inte energi; den omvandlar vindens energi, via ett propellerliknande system till rotationsenergi som via en generator skapar elektricitet.

I ditt exempel kan du maximalt skapa elektricitet motsvarande den initiala kraft som behövdes för att snurra igång propellrarna, för att nu ta det på svenska, givet en teoretisk 100% verkningsgrad.
Citera
2019-01-01, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Öh, nej. Per definition upplever du tyngdlöshet från hoppets start (när dina frånskjutande ben slutat ge dig en rörelseändring) tills dess du landar igen.

</petig>.
Oops - Sant! ;)
Citera
2019-01-01, 09:22
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Friktionen upphör inte att existera för bara för att omgivningen är vakuum.
Citera
2019-01-01, 12:08
Medlem
zecraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Glömde fråga dig en grej här som jag är väldigt nyfiken på och gärna vill veta. Känns den skakig i bilden när du kollar i den, pga vikten och längden på den? För jag antar att du använder den handhållen och inte med stativ?

Kikare med hög förstoring upplevs ofta som lite skakiga i bilden eftersom det blir så inzoomat samt även pga vikten. Jag märker detsamma med min 16x50 och jag tänker att själva tuben på din 15x70 är betydligt längre vilket gör att skakningarna borde förvärras något jämfört med en mer traditionell kikare.

Upplever du det som ett problem eller funkar det bra? Jag tar till lite fulknep såsom att ta stöd mot en husvägg och sådana grejer för att få en lugnare bild.

Det är lite detta som gör att jag tvekar på triplet semi apo kikaren 20x80 som jag snackade om. Den väger 2.4kg med och man behöver egentligen stativ till den. Jag pallar inte riktigt fixa ett stativ med för jag tycker det pajar lite den där grab n go grejen som är så bra med en handkikare annars.

Ja dina misstankar stämmer tyvärr, ståendes och enbart handhållen är det lite för skakigt för att man ska de några detaljer på så långt håll.

Håller med om att stativ förstör känslan med kikare en hel del och använder inte heller det, har oftast försökt luta armbågarna mot något för att få stadig bild. Men för att titta på t.ex. månen eller objekt på jorden fungerar det bra att bara hålla i den tycker jag.

Mot sommaren har jag även tänkt att man kan lägga sig ned utomhus på någon väl vald plats och låta kikaren bara vila mot ansiktet, kan tänka mig att det blir riktigt snyggt
Citera
2019-01-01, 13:02
Medlem
davheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zecrap
Ja dina misstankar stämmer tyvärr, ståendes och enbart handhållen är det lite för skakigt för att man ska de några detaljer på så långt håll.

Håller med om att stativ förstör känslan med kikare en hel del och använder inte heller det, har oftast försökt luta armbågarna mot något för att få stadig bild. Men för att titta på t.ex. månen eller objekt på jorden fungerar det bra att bara hålla i den tycker jag.

Mot sommaren har jag även tänkt att man kan lägga sig ned utomhus på någon väl vald plats och låta kikaren bara vila mot ansiktet, kan tänka mig att det blir riktigt snyggt

Kan verkligen rekommendera en Baden Baden-stol och som du säger vila kikaren mot ansiktet eller ha armbågarna på armstöden beroende på vinkel. Blir mycket stabilt och vilsamt. Har legat så många timmar, sommar som vinter.
Citera
2019-01-01, 15:15
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zecrap

Citat:
Ursprungligen postat av davhei
Kan verkligen rekommendera en Baden Baden-stol och som du säger vila kikaren mot ansiktet eller ha armbågarna på armstöden beroende på vinkel. Blir mycket stabilt och vilsamt. Har legat så många timmar, sommar som vinter.

Tack båda två Ja det var som jag trodde alltså men jag hade det på känn. Jag har själv också funderat just på baden baden varianten faktiskt. Där kan man som du skriver få stöd för armbågarna, 2.4kg är inte mycket, men att hålla det såpass stilla att man kan se något, under längre tid är något helt annat. Med den inzoomade foven gör dessutom hjärtslagen att bilden hoppar pga det också.

Baden baden varianten känns ju inte heller så grab n go, men det tilltalar då mycket mer än att hålla på och jiddra med ett stativ. Känns jäkligt bekvämt också, en go dyna under sig, påpälsad under en nice tjock yllefilt

Ett av de största aberna med att observera i teleskop annars är just observstionsställningen som skulle få en ergonomiexpert att skrika högt.

Så det är lite det som gör att det är lite mer fritt och flexibelt att observera med kikare, och dessutom blir det en trevlig 3d effekt (tänk binoviewer). Samt många objekt står ut riktigt fint i en kikare också, framförallt stjärnhopar och sådant (mitt älskade Doublecluster).

Tack för svaren båda
Citera
2019-01-02, 23:51
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davhei

Måste bara tacka igen för tipset. Testat nu två kvällar i rad, underbart härligt Tur man bor på landet så det inte är så många som kör förbi och undrar varför det ligger en idiot på en baden badenstol mitt i vinternatten

Att observerera med 16x50 kikaren blev helt plötsligt en riktig fröjd och det blir lättare att utnyttja dess fulla potential.

Har beställt 20x80 triplet semi apo kikaren nu
Citera
2019-01-03, 00:03
Medlem
Hur styr man en rymdraket? Inga flappar och roder gör nytta i rymden ?
Var det åtta eller nio planeter i vårt solsystem ?

Om man har en en tex en cylinder i rymden eller en rund bordsskiva hamnar den på högkant mot jorden eller plant?
Senast redigerad av troligengud 2019-01-03 kl. 00:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in