Citat:
Ursprungligen postat av
zecrap
Ja dina misstankar stämmer tyvärr, ståendes och enbart handhållen är det lite för skakigt för att man ska de några detaljer på så långt håll.
Håller med om att stativ förstör känslan med kikare en hel del och använder inte heller det, har oftast försökt luta armbågarna mot något för att få stadig bild. Men för att titta på t.ex. månen eller objekt på jorden fungerar det bra att bara hålla i den tycker jag.
Mot sommaren har jag även tänkt att man kan lägga sig ned utomhus på någon väl vald plats och låta kikaren bara vila mot ansiktet, kan tänka mig att det blir riktigt snyggt

Citat:
Ursprungligen postat av
davhei
Kan verkligen rekommendera en Baden Baden-stol och som du säger vila kikaren mot ansiktet eller ha armbågarna på armstöden beroende på vinkel. Blir mycket stabilt och vilsamt. Har legat så många timmar, sommar som vinter.
Tack båda två

Ja det var som jag trodde alltså men jag hade det på känn. Jag har själv också funderat just på baden baden varianten faktiskt. Där kan man som du skriver få stöd för armbågarna, 2.4kg är inte mycket, men att hålla det såpass stilla att man kan se något, under längre tid är något helt annat. Med den inzoomade foven gör dessutom hjärtslagen att bilden hoppar pga det också.
Baden baden varianten känns ju inte heller så grab n go, men det tilltalar då mycket mer än att hålla på och jiddra med ett stativ. Känns jäkligt bekvämt också, en go dyna under sig, påpälsad under en nice tjock yllefilt
Ett av de största aberna med att observera i teleskop annars är just observstionsställningen som skulle få en ergonomiexpert att skrika högt.
Så det är lite det som gör att det är lite mer fritt och flexibelt att observera med kikare, och dessutom blir det en trevlig 3d effekt (tänk binoviewer). Samt många objekt står ut riktigt fint i en kikare också, framförallt stjärnhopar och sådant (mitt älskade Doublecluster).
Tack för svaren båda