Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-08, 21:17
  #3733
Medlem
Fris avatar
570 km över Jordens yta verkar vara den högsta höjd en rymdfärja någonsin hade. Knappt 6% av Jorden diamanter, som ryggen på en myra som kryper på ett äpple. LEO är lägsta möjliga omloppsbana, och det är inte alls så högt och har en omloppstid på 1½ timme. Det var inte ett misslyckande utan den ambition och syfte som rymdfärjan hade.

Om man tar bort själva färjan och bara behåller bränsletanken, de båda fastbränsleraketerna och färjans tre huvudmotorer, ja då får man det som nu håller på att bli SLS, Space Launch System. En raket lika kapabel som 1960:talets Saturn V. Baserad på rymdfärjan, fast utan färja. Den kommer att kunna sätta 100 ton i låg omloppsbana. 100 ton (140 enligt vissa definitioner)! Det är 7 fullastade shipping containers, alltså sexmeterlånga lastbilslaster. Nu börjar vi prata mänsklig interplanetär rymdfart hära. 6 lastbilar i omloppsbana kan försörja och förflytta en handfull människor. Rymdstationen väger mindre än 500 ton och tog 10 år för 50 rymdfärjeflygningar och massor av dagens små raketer att sätta ihop och underhålla och bemanna. Det kostade lika mycket som världens all cancerforskning (men hysch hysch, don't tell anyone!)

SLS, som är "shuttle derived" accelererar bara några minuter. Men den kan ju ha ett tredje/fjärde raketsteg som last som kan ta ett rymdskepp till vart du vill i solsystemet. Det sista raketsteget kanske måste användas mest för att bromsa in vid den planet en rymdfarkost ska gå in i omloppsbana runt. Det finns tabeller man kan googla online om hur lång tid det tar och hur mycket bränsle (eller delta-v, acceleration) som krävs för att nå planet X och Y. Men de tabellerna lider av flera svåra fel för praktiskt rymdfart.

- Excentriciteten i planetbanorna gör att varje passage och datum har unika villkor. T.ex. är år 2033 bästa uppkommande datum för en resa till Mars. Slutet av 2020:talet är mycket sämre.

- Tabellerna antar att rymdskeppet fångas in i en cirkulär bana runt planeten. Men klyftiga raketforskare ser till att den fångas in i en bana som är så excentrisk den kan vara runt sin himlakropp. En ellips så nära som möjlig som närmast och så långt bort som möjligt.

- Genom att passera inuti atmosfären, om den besökta himlakroppen har en sådan, så kan väldigt mycket bränsle sparas av att man bromsar in av luftdraget med "aerobraking".

- Tabellerna antar Hohmann transfer, en elliptisk bana som tangerar både Jordens och målobjektets ellipsbana. Men med jonelektiska motorer så gäller andra spelregler..

Så om du läser att det krävs 16 km/s i delta-v för att landa på Mars, så ska du veta att det kan trimmas en hel del. Vad som krävs beror på många saker.
Citera
2015-09-09, 20:04
  #3734
Medlem
Tackar för svaret!

Men ta tex rymdfärjan, om den var fulladdad igen i omloppsbana, hur snabbt skulle den kunna färdas ut i rymden ,om den nu brände av en fulltank igen däruppe?
Citera
2015-09-09, 21:06
  #3735
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebban07
Tackar för svaret!

Men ta tex rymdfärjan, om den var fulladdad igen i omloppsbana, hur snabbt skulle den kunna färdas ut i rymden ,om den nu brände av en fulltank igen däruppe?
Rymdfärjan hade så gott som all bränsle i sin stora externa tank som kastades bort när den tömts under uppskjutningen. Av 2000 ton på startrampen var bara knappt 70 ton rymdfärja utan last, resten bränsle. Om 2000 ton bränsle skickades upp till en rymdfärja i omloppsbana? Njae, hela rymdstationen väger knappt 500 ton, 2000 ton skulle kräva 100 av dagens största raketer att få i omloppsbana. Det skulle kunna göras i dagens uppskjutningstakt inom 10 år, om du inte har något emot långsammare internet därför att inga kommunikationssatelliter kan skickas upp istället. Dessutom var färjan inte alls designad för mer än ett par veckors vistelse i rymden, ungefär en månad i nödfall på sparlåga efter ett haveri. Den hade t.ex. inga solpaneler eller radioaktiv energikälla. Om du skulle fråga en riktig raketforskare så skulle han eller hon bli lätt hysterisk och rada upp anledningar till varför det är omöjligt på så många olika sätt. Jag har för mig att kolmonoxidförgiftning vore den första dödsorsaken enligt något obskyrt NASA-scenario, och färjan kunde inte fjärrstyras, förlust av besättningen vore förlust av färjan.

Men OM den kunde (du kan börja läsa här, sorry) och hade haft fyra rymdstationers massa(!) som bränsle i Jordens omloppsbana, så hade den väl haft ungefär 10 km/s i s.k. delta-v, och kunnat kunnat flyga till omloppsbana runt vilken planet du vill i solsystemet. Från omloppsbana runt Jupiter eller Saturnus skulle den nog inte klara av att ta sig hem, och planeterna Uranus och Neptunus vore väl på gränsen, men kanske efter ett kvarts till ett halvt sekel eller så tur och retur.

Hur snabbt? 10 000 meter i sekunden relativt Jorden skulle jag tro, bara av den anledningen att det krävs så mycket för att komma till omloppsbana, vilket den ju gjorde. Som jämförelse är Jordens fart runt Solen 30 000 meter i sekunden (vilket man anade redan på Aristoteles tid, varför man ansåg att det istället måste vara Solen som kretsar kring den stillastående Jorden, annars skulle man ju behöva hålla i hatten, tänkte astronomerna förnuftigt).
__________________
Senast redigerad av Fri 2015-09-09 kl. 21:22.
Citera
2015-09-10, 20:08
  #3736
Medlem
Ok, och då skulle en resa till Mars ta bara...?

Jupiter..?
Citera
2015-09-10, 21:47
  #3737
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebban07
Ok, och då skulle en resa till Mars ta bara...?

Jupiter..?
Jag orkar inte räkna, och kan faktiskt inte heller, varje gång jag försökt har jag blivit bränd av de som vet bättre. Men jättegrovt, om t.ex. 10 ton bränsle i LEO används för att skicka ett rymdskepp till Mars på 8½ månad, vilket är ett genomsnitt för den mest ekonomiska typen av bana, så innebär 100 gånger mer ln(100)=4.6 gånger högre fart. Alltså 2 månader. Till Jupiter säkert år snarare än månader. Men men men, det gäller ju att kunna fångas in av Mars och inte bara flyga förbi, så det sanna svaret är säkerligen mycket sämre än så. Inte ens tusen ton bränsle i LEO hjälper särskilt mycket. Och ingen har räknat på det eftersom det inte ens finns på kartan som görligt eller ens önskvärt. Det är det som är grejen med raketekvationen, mer massa uppskjuten får allt mindre effekt på marginalen.

Vi kan få en handfull människor till Mars under ett halvårs resa, det är verkligen realistiskt, på 2030:talet.
Citera
2015-09-11, 16:59
  #3738
Medlem
Tack för det!

Hur ofta måste dom puffa ut ISS, och hur mkt bränsle går åt? Hur mkt bränsle fraktas dit åt gången?
Citera
2015-09-30, 15:40
  #3739
Medlem
lobstoks avatar
Kan man "se" nåt spår av den fjärde (geometriska?) dimensionen i vårt 3d?
ex. Carl sagan förklarar hur en 4dkubs skugga ser ut
Citera
2015-10-09, 23:59
  #3740
Medlem
Perdites avatar
Ingenting kan ju färdas snabbare än ljuset enligt den allmäna relativitetsteorin. Dock så kan jag ju ta mig till t.ex. Andromedagalaxen under min livstid med hjälp av tidsdilitation. Hur kommer jag då att uppleva färden genom fönstret på min rymdraket?

Eftersom att jag ur mitt perspektiv anser att min rymdfarkost står stilla så borde det jag ser utanför överskrida ljuset hastighet relativt min rymdraket? Eller blir avstånden kortare så att jag upplever att vägen till Andromedagalagen är kortare?

Rymdraketen blir ju kortare i färdriktningen, men gäller det även avståndet till det mål jag färdas till?
Citera
2015-10-15, 19:00
  #3741
Medlem
I filmen Interstellar så hamnar de på en planet där tiden går fortare, alltså går det sju år här på jorden men bara en timme på den planeten.

Existerar sånt i universum eller var det bara en cool grej dom har med i filmen?
Om det är så, hur fungerar det isåfall? Trodde tiden gick lika fort var man än befinner sig?

Säkert en dum fråga men har funderat ett par dagar haha
Citera
2015-10-15, 19:52
  #3742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
Existerar sånt i universum eller var det bara en cool grej dom har med i filmen?
Om det är så, hur fungerar det isåfall? Trodde tiden gick lika fort var man än befinner sig?
Enligt relativitetsteorin går tiden långsammare inne i ett gravitationsfält så i princip är det rätt. Vi kan mäta effekten på jorden, men den är så liten att det behövs atomur för det. För att få så stor effekt som i Interstellar måste man extremt nära händelsehorisonten av ett svart hål, och jag tvivlar på att någon kan överleva där.
Citera
2015-10-19, 21:03
  #3743
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Enligt relativitetsteorin går tiden långsammare inne i ett gravitationsfält så i princip är det rätt. Vi kan mäta effekten på jorden, men den är så liten att det behövs atomur för det. För att få så stor effekt som i Interstellar måste man extremt nära händelsehorisonten av ett svart hål, och jag tvivlar på att någon kan överleva där.
Vad det gäller just det supermassiva hålet i filmen så skulle man troligtvis inte överleva. Framförallt beroende på att det hålet var aktivt med en ackretionsskiva.
Platsen där den innersta planeten befinner sig är innanför skivan. Faktorn är 60000, så hålet roterar otroligt snabbt!
Men, du skulle troligtvis inte dö på det sätt många tror. Strålningen skulle ta dö på dig!
Citera
2015-10-20, 00:46
  #3744
Medlem
Heliopoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliopolis
1. Enligt en dokumentär jag såg är trycket djupt nere i Jupiters atmosfär så högt att gaserna planeten består av "inte liknar gaser alls". Vad liknar de i sådana fall? Kan man - förutsatt att trycket är högt nog - sätta sin fot på en gas utan att falla igenom?

2. Vilket är det mest fascinerande och/eller bisarra astronomiska fenomen/fakta/teori du hört talas om?

Bump.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback