2016-02-08, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Och. Jorden roterar naturligtvis runt solen. haha

Du menar jorden rör sig inte i en bana?

Är inte ute efter nåt vetenskapligt svar mer hur du föreställer dig det i exemplet med äpplet.

Rätt eller fel spelar inte så stor roll. Mer hur du tror. Intressant om vi tänker samma eller ej. Jag får inte riktigt ihop bilden i min hjärna. Får du?
Citera
2016-02-08, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag är långt ifrån någon fysiker, bara en nyfiken nörd

Det blir svårt att förklara det i ord, i alla fall för mig. Mycket lättare för dig att kolla på illustrationer, alltså videos på YouTube. Så jobbar jag i alla fall och det har lärt mig en jävla massa.

Ok tack för svar. Du har inget litet tips hur jag jag ska börja tänka om årstider?
Senast redigerad av coolpool75 2016-02-08 kl. 17:34.
Citera
2016-02-08, 17:29
Medlem
Om man ser en meteorit/bolid/fastföremål , som i Danmark nyligen - Hur beräknar man nedslagsplatsen?

Jag menar inte 5 kantig trigonometri nu. Finns det en tumregel - tex att den slår ner längre västerut än vad man tror pga jordens rotation.?
Citera
2016-02-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Ok tack för svar. Du har inget litet tips hur jag jag ska börja tänka om årstider?

Årstider har vi för att jorden är tiltad ett par grader, dvs att norra halvklotet får mindre soltimmar när den tiltar ifrån, vilket gör att temperaturen sjunker för att det är mer mörker än ljus under det halvåret.
När jorden har gjort ett halvt varv runt solen( ett halvår) så får man mer soltimmar och det värms upp igen.

Du frågar extremt grundläggande frågor om astronomi, i klass med det man lärde sig någonstans på lågstadiet. Hur kommer det sig att du inte vet sånt här? Jag passar även på att rekommendera att googla eller använda wiki, så slipper du ställa allmänna vetskapsfrågor.
Citera
2016-02-09, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Igorek
Årstider har vi för att jorden är tiltad ett par grader, dvs att norra halvklotet får mindre soltimmar när den tiltar ifrån, vilket gör att temperaturen sjunker för att det är mer mörker än ljus under det halvåret.
När jorden har gjort ett halvt varv runt solen( ett halvår) så får man mer soltimmar och det värms upp igen.

Du frågar extremt grundläggande frågor om astronomi, i klass med det man lärde sig någonstans på lågstadiet. Hur kommer det sig att du inte vet sånt här? Jag passar även på att rekommendera att googla eller använda wiki, så slipper du ställa allmänna
vetskapsfrågor.

Förstår inte alls hur du menar.
Men tack för mästrande svar ändå. 😏

Tiltad = böjd?

Frågan är ställd av ren nyfikenhet så du behöver inte jaga upp dig. Jag försöker bara förstå hur allt hänger ihop.

Avståndet till solen är väl konstant.

Om man rör sig runt en lampa är man väl inte längre ifrån den efter ett halvt varv?
Ett varv är väl ett varv och om jag rör mig runt den rör jag ju inte bort från den. Eller?
Citera
2016-02-09, 07:03
Medlem
Citat:
Förstår inte alls hur du menar.
Men tack för mästrande svar ändå. 😏

Tiltad = böjd?

Frågan är ställd av ren nyfikenhet så du behöver inte jaga upp dig. Jag försöker bara förstå hur allt hänger ihop.

Om man rör sig runt en lampa är man väl inte längre ifrån den efter ett halvt varv?
Ett varv är väl ett varv och om jag rör mig runt den rör jag ju inte bort från den. Eller?

Jorden har en axellutning på 23,5 grader Eftersom den alltid lutar åt samma håll så kommer vi, när det är vinter, vara lutade bort från solen. Är det sommar lutar vi mot solen.
Citera
2016-02-09, 07:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Jordens bana runt Solen är svagt elliptisk. Dock är skillnaden i avstånd för litet för att påverka väder och klimat mer än ytterst marginellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag hick igenom detta med mina 6or igår. Sexor.

Du skulle bli förvånad om du visste hur många av dina sexor som glömt bort det om 15 år!

Heder till dig att du lärde ut korrekt. Mellanstadielärare brukar inte vara att lita på i naturvetenskap. Jag hade en fröken som lärde ut att det är avståndet till solen som varierar med årstiderna...
Citera
2016-02-09, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jordens bana runt Solen är svagt elliptisk. Dock är skillnaden i avstånd för litet för att påverka väder och klimat mer än ytterst marginellt.

Du skulle bli förvånad om du visste hur många av dina sexor som glömt bort det om 15 år!

Heder till dig att du lärde ut korrekt. Mellanstadielärare brukar inte vara att lita på i naturvetenskap. Jag hade en fröken som lärde ut att det är avståndet till solen som varierar med årstiderna...

Tack för svar.

Min fråga gäller alltså skillnaden av temperatur i förhållande till ljus som sker med ett helt annat tidsintervall.

Vi kan ju förstå att halva jorden har dag och halva natt men årstider är svårare att förstå eftersom länder runt ekvatorn aldrig får vinter.

Jag såg en gång en intressant karta över jorden i en film (burn after reading) där såg det ut som om sverige låg mer horisintellt än lodrätt faktiskt.

Det finns bara en handfull länder som ligger så nära nordpolen som vi och somnartid får dessa länder extremt mycket ljus.

Likaså har jag uppmärksammat att öknar inte befinner sig direkt på ekvatorn utan alltid över eller under denna om jag nu minns rätt. Det är också lite märkligt.

Undrar om du lite pedagogiskt och väldigt enkelt kunde förklara för mig hur jorden rör sig. Exakt hur snurrar den?
Citera
2016-02-09, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jorden har en axellutning på 23,5 grader Eftersom den alltid lutar åt samma håll så kommer vi, när det är vinter, vara lutade bort från solen. Är det sommar lutar vi mot solen.

Ok tack.

Låter mycket rimligt men hur sker nu dag och natt?

Så ekvatorn flyttas?
Citera
2016-02-09, 17:22
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Vi kan ju förstå att halva jorden har dag och halva natt men årstider är svårare att förstå eftersom länder runt ekvatorn aldrig får vinter.

Ekvatorn och tropikerna får alltid mycket solinstrålning. Inte svårare än så.

Citat:
Det finns bara en handfull länder som ligger så nära nordpolen som vi och somnartid får dessa länder extremt mycket ljus.

Och vissa sommardagar kan vi ha "tropiskt" väder dvs en medeltemperatur på minst 18 grader.

Citat:
Likaså har jag uppmärksammat att öknar inte befinner sig direkt på ekvatorn utan alltid över eller under denna om jag nu minns rätt. Det är också lite märkligt.

Inte märkligt alls om man läser på om klimattyper.
Citera
2016-02-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ok tack.

Låter mycket rimligt men hur sker nu dag och natt?

Så ekvatorn flyttas?

Du gillar äpplet och lampan right?

Rita en cirkel på toppen och botten av äpplet, och sedan en cirkel mitt på som symboliserar ekvatorn. Tilta sedan äpplet och snurra det runt sin egen axel samtidigt som du snurrar det runt lampan.
Tänk på vilka delar av äpplet lampan lyser upp medans du snurrar runt det.

Hur stor del av tiden är ekvatorn upplyst av lampan under hela året (ett varv runt lampan)?
Hur stor del är nordpolen direkt upplyst av lampan under året?

Gör det hjärna med endast lampan som ljuskälla i rummet för bättre effekt.

Har du tillgång till värmekamera och har en tillräckligt stark lampa bör du se vad som händer på jorden i en snabbspolad manér.
Citera
2016-02-09, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ekvatorn och tropikerna får alltid mycket solinstrålning. Inte svårare än så.

Och vissa sommardagar kan vi ha "tropiskt" väder dvs en medeltemperatur på minst 18 grader.

Inte märkligt alls om man läser på om klimattyper.

Ekvatorn måste ju vara den linje som förhåller sig närmast solen oavsett lutning. Alltså den area som främst träffas av solens strålar. Då borde den rent teortisk också vara torrast tycker jag. Och jag talar inte om klimat jag talar om hur jorden träffas av solens strålar. Du får skilja på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in